U17-poikien kenraaliharjoitus päättyi tappioon

• Maajoukkueet

Belgia otti viikon toisen voittonsa Minihuuhkajista. Tiistain ottelu päättyi lukemiin 1–0, ja jälkimmäisessä pelissä isännät olivat vahvempia maalein 2–0.

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) joutui taipumaan Belgialle Overijsessa tänään torstaina. Tiistain ottelussa Suomi oli avausjaksolla selkeä vastaantulija, mutta tällä kertaa Minihuuhkajat pelasi ensimmäisen 45-minuuttisen vahvasti.

– Belgia oli tehnyt paljon muutoksia avauskokoonpanoonsa aivan kuten mekin. Olimme mukavasti pelissä mukana, puolustimme hyvin ja työmoraalimme oli kunnossa. Belgia ei saanut yhtä paljon tekopaikkoja kuin avausmatsissa – meillä oli muutamia paikkoja, mutta jatkossa meidän täytyy ehdottomasti pystyä luomaan niitä enemmän, päävalmentaja Erkka V. Lehtola sanoo.

Belgia teki tauolla neljä vaihtoa, ja kotijoukkue sai kentälle paljon uutta virtaa. Suomi oli toisen jakson alussa melko suurissa vaikeuksissa – juuri ennen kuin vieraat ehtivät suorittaa pelaajavaihdot, onnistui Belgian Chemshine Talbi viimeistelemään avausosuman.

– He osuivat ansaitusti siihen aikaan, kun meillä oli meneillään pelimme surkein vaihe. Tulimme hetkeksi hyvin mukaan peliin, mutta Belgia osui muutamaa minuuttia myöhemmin uudestaan (Malick Fofana). Kumpikin maali oli täysin estettävissä, Lehtola toteaa.

– Jätkille kiitos siitä, ettei yritys loppunut missään vaiheessa. Positiivista oli myös se, että täysin uusi puolustuslinjamme pystyi pelaamaan hyvän ottelun noin kovaa maata vastaan. Siitä olin todella mielissäni.

Vaikka Belgia-otteluiden tuloksena oli kaksi tappiota ja nolla tehtyä maalia, Lehtola lähtee kohti EM-jatkokarsintoja hyvillä mielin.

– Voi kuulostaa oudolta, mutta minulle jäi hyvät fiilikset. Tulokset eivät tyydyttäneet, ja pelissä on paljon parannettavaa, mutta tämä reissu antoi meille todella paljon. Vastustajamme oli varmasti kovempi kuin tietyt karsintavastuksemme, ja tämä oli mahtava valmistava tapahtuma, Lehtola sanoo.

– Jos meillä ei olisi tulossa pelejä, tappiot harmittaisivat tosi paljon, mutta saimme vastauksia tiettyihin kysymyksiin ja pääsimme pelaamaan kaksi todella kovaa peliä luonnonnurmella. Saimme olla viisi päivää yhdessä hiomassa meidän juttuamme.

Minihuuhkajien EM-jatkokarsintaryhmä nimetään ensi viikolla. Karsintoihin saa nimetä kaksi pelaajaa vähemmän kuin Belgia-otteluihin valittiin, joten kilpailu paikoista on kovaa.

– Valintamme ovat melko selkeät, mutta meidän täytyy miettiä valintoja tarkkaan. Turnauksissa sellaiset pelaajat ovat todella arvokkaita, jotka voivat pelata useampaa eri paikkaa. On myös selvää, että hyviä pelaajia jää joukkueen ulkopuolelle.

Belgia – Suomi 2–0 (0–0)
60’ Chemshine Talbi 1–0
68’ Malick Fofana 2–0

1 Alex Ramula (mv)
5 Eero Uusitalo
6 Daniel Armstrong (C) (61’ 17 Dren Terrnava)
7 Juho Talvitie (61’ 3 Ville Vuorinen)
8 Aaro Toivonen (70’ 16 Joonas Kekarainen)
10 Jasper Jalonen (70’9 Roni Hudd)
13 Aaro Tiihonen (70’ 11 Lauri Laine)
15 Eelis Silvo (86’ 18 Onni Hänninen)
20 David Ezeh (61’ 19 Yllson Lika)
21 Jere Riissanen
22 Valentin Purosalo (61’ 2 Dario Naamo)

Vaihdossa:
12 Aleksi Piispa (mv)
14 William Grönblom

U17-poikien EM-jatkokarsintaturnaus pelataan Portugalissa maaliskuun lopussa. Lohkojen (8) voittajat ja seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät Israelissa toukokuussa 2022 pelattavaan lopputurnaukseen. Suomen aikaa.

23.3. 13:00 Bulgaria – Suomi
26.3. 13:00 Irlanti – Suomi
29.3. 17:00 Suomi – Portugali

Otteluiden alkamisajat Suomen aikaa.

• P2005