U16-tytöt UEFA Development -turnaukseen Eerikkilään

• Maajoukkueet

U16-tyttöjen maajoukkue pelaa toukokuun puolessa välissä Eerikkilässä neljän maan UEFA Development -turnauksessa.

Vuonna 2002 syntyneiden ikäluokka kohtasi viime syksynä Venäjän vuotta vanhempien maajoukkueen kahdesti. Nyt kyseessä on nuorten ensimmäiset viralliset maaottelut, kun Ukraina, Unkari ja Puola saapuvat Eerikkilään 15.-19.5.

Edessä on uutta myös Suomen valmennukselle. Päävastuun Suomen joukkueesta kantaa turnauksessa Pohjoisen alue- ja ONS:n talenttivalmentaja Valtteri Kumpuniemi. Hän tarttuu tehtävään, kun ikäluokan päävalmentaja Marko Saloranta johdattaa samaan aikaan U17-tyttöjä Liettuan EM-lopputurnauksessa.

- Tämä on tietysti todella mahtava juttu. Ja vielä tapa millä mahdollisuus tuli, eli kun U17-joukkue pääsi kisoihin. Isoihin saappaisiin saan hypätä, mutta kaikki menee varmasti hyvin, Kumpuniemi iloitsee.

- Joukkueen kaikki toiminta tähtää syksyn EM-karsintaan, joka pelataan Montenegrossa. Vaikka tämä on minulle ensimmäinen kerta päävalmentajana, niin tärkeintä ovat tietysti pelaajat. Tämä on erittäin hyvä pelaajakehitystapahtuma.

Suomi tulee kohtaamaan turnauksessa Ukrainan, Unkarin ja Puolan. Ikäluokan vuoden kohokohta on lokakuussa pelattava EM-alkukarsintaturnaus, jossa Suomi kohtaa Romanian, Montenegron ja Italian.

- Uskon, että otteluista tulee tasaisia. Puola on lähtökohtaisesti kovin vastus, mutta ennakkotietoa ei ole kuitenkaan kovin paljoa. Tämä turnaus tulee antamaan meille tärkeää tietoa siitä, missä tämä ikäluokka oikeasti menee.

- Haluamme saada joukkuepelimme toimimaan molempiin suuntiin. Tavoitteemme on pelata mahdollisimman kokonaisia otteluita, eli että taso ei ailahtelisi liikaa. Uskon, että tämä porukka pystyy siihen ilman suuria vaikeuksia. Ensimmäinen peli antaa paljon tietoa siihen, miten lähdemme tekemistämme kehittämään.

Suomen joukkueesta puuttuvat RoPS:n Vilma Koivisto sekä HJK:n Annika Huhta, jotka leireilevät parhaillaan U17-tyttöjen kanssa ja tavoittelevat paikkaa EM-kisajoukkueesta, joka julkaistaan huomenna torstaina.

Huu-tv näyttää Suomen ottelut suorina lähetyksinä.

Ti 15.5. klo 17.00 Suomi-Ukraina, Eerikkilä Areena

To 17.5. klo 17.00 Suomi-Unkari, Eerikkilä Areena