U16-tytöt nimetty lokakuun Ruotsi-otteluihin

• Maajoukkueet

Ingressiä muokattu 18.10. kello 14:00: Ruotsi perui tulonsa Eerikkilään Suomen koronatilanteen takia. Lue lisää täältä.

U16-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) kohtaa Ruotsin tuplamaaottelussa Eerikkilässä. Suomi kokoontuu Eerikkilään maanantaina 18.10, ja maat kohtaavat ensimmäisen kerran keskiviikkona 20.10. 18:00 ja uudestaan perjantaina 22.10. 11:00.

Päävalmentaja Pekko Söderström iloitsee siitä, että 2006 syntyneet pääsevät aloittamaan maajoukkuetaipaleensa perinteisillä Ruotsi-otteluilla. Vuotta vanhemmilla pelit jäivät koronatilanteen takia välistä, ja ensimmäisiä maaotteluita jouduttiin odottamaan pitkään ja hartaasti.

– Lähdemme ensimmäisiin maaotteluihin tosi innoissamme. Ensimmäisiin maaotteluihin on aina haastavaa valita pelaajat. Olisi ollut mukava ottaa enemmän pelaajia kuin 22, mutta haluamme antaa kaikille reilusti peliaikaa ensimmäisissä maaotteluissa. Seuraava leirimme koittaa jo marraskuussa, ja sinne pystymme ottamaan enemmän pelaajia, Söderström toteaa.

– Ikäluokka vaikuttaa kokonaisuudessaan hyvältä – huomattavaa on, että maaotteluihin valittiin pelaajia 14 eri seurasta. Se kertoo siitä, että seuroissa ympäri Suomea tehdään hyvää työtä. On hienoa, että meillä on pelaajia monipuolisesti ympäri maata.

Koronasta huolimatta ikäluokan pelaajia on pystytty tarkkailemaan varsin hyvin. Kaikkiaan 80 pelaajaa oli mukana Eerikkilässä heinäkuun alussa järjestetyllä UEFA A -malliryhmäleirillä, minkä lisäksi pelaajia on tarkkailtu heidän omissa seurajoukkueissaan.

– Sarjapelit ovat onneksi pyörineet ja aluevalmentajamme ovat tehneet hienoa työtä jälleen pelaajatarkkailuissa niin livenä kuin videoltakin. Malliryhmäleirillä sekä Laura Kalmari -turnauksessa näimme paljon pelaajia – niiden lisäksi alueleirit ovat todella tärkeitä tarkkailutapahtumia.

Söderströmin mukaan joukkueella on viikon aikana omat tavoitteensa niin puolustus- kuin hyökkäyspelille, mutta uusia asioita ei haluta tuputtaa pelaajille liikaa.

– Suurimmalle osalle kyseessä on ensimmäinen maajoukkuetapahtuma, joten heidän tutustuttamisensa maajoukkueen toimintakulttuurin on meille iso juttu. Heidän maajoukkuepolkunsa on vasta alussa, ja meillä on paljon aikaa tämänkin ikäluokan kanssa.

Suomen joukkue (suluissa kasvattajaseurat):
Venla Roine (mv) TPS (Kaarinan Nappulat)
Enni Muotka (mv) ONS
Pinja Turkia FC Peltirumpu (MYPA)
Pilvi Ukkonen KuPS (Kuopion Pallokissat)
Lotta Hemming HJK
Anelma Lahikainen HJK (SAPA)
Olivia Krook EPS
Sanni Kouva ONS
Adeliina Laine TPS (Liedon Pallo) (nimetty Jenny Mahlberg HJK tilalle 19.10.)
Ida Heikkinen FC Honka (FC WILD)
Bettina Aho FC Peltirumpu (MYPA, Valkealan Kajo)
Ellen Ainasoja KPV (Hovsala Bollklubb)
Ilona Walta HJK (Pakkalan Palloseura)
Bea Tanskanen FC Hertta (Ylämyllyn Yllätys)
Emilia Laiho IPS (Simpeleen Urheilijat)
Tilda Råtts FC Sport
Iiris Holmström Valtti
Sara Attola FC Kontu
Milja Kiviranta HJK (Jäntevä, KTP)
Helmi Mujunen Ilves (TPV) (nimetty Kerttu Sarelius HJK tilalle 19.10.)
Anela Ljesnjanin TPS (Lauttakylän Luja, Euran Pallo, Laitumen Pallo)
Sofia Jahnukainen PKKU (TuPS)
Neea Tähtisaari RoPS (nimetty 17.10.)
Eela Oljemark FC Espoo (EPS) (nimetty 17.10.)
Hilma Kunttu PaRi (Säynätsalon Riento, JyPK, Muuramen Yritys) (nimetty 17.10.)
Inka Luokkala VJS (PPS, HJK) (nimetty 17.10.)

• T2006