U16-tytöt kaatoi Ilveksen, mutta taipui Hongalle

• Maajoukkueet

Pikkuhelmarit sai maajoukkueleirillä kaksi kovatasoista harjoitusottelua ja 180 minuuttia tärkeää oppia.

U16-tyttöjen (2005 ja myöhemmin syntyneet) kesäkuun maajoukkueleiri päättyi tänään torstaina. Joukkue kokoontui Eerikkilään viime sunnuntaina ja haastoi leirin aikana Kansallisen Liigan Ilveksen sekä FC Hongan. Ilves-peli päättyi Suomen 5–2-voittoon, kun taas Honka oli vahvempi lukemin 3–0.

Tiistain Ilves-ottelu alkoi Suomen osalta vahvasti, ja Lilli Halttunen viimeisteli avausmaalin Lotta Kalskeen syötöstä jo kuudennella minuutilla. Kalske oli itse asialla puolisen tuntia myöhemmin Nelli Kalskeen esityöstä. Halttunen tuplasi maalimääränsä vielä avausjakson lopulla Julia Schalinin toimiessa syöttäjänä.

Ilves tuli peliin mukaan toisella jaksolla, ja vajaa vartti ennen loppua tamperelaiset olivat tulleet jo maalin päähän. Suomi palasi kahden maalin johtoon Piita Kytölaakson 85. minuutin osumalla ja viimeinen niitti syntyi, kun juuri kentälle vaihdettu Elli Seiro viimeisteli 5–2-maalin niin ikään vahvan sisääntulon tehneen Jutta Angerian syötöstä.

– Peli oli todella hyvin kontrollissamme, vaikka siinä oli toki paljon kehitettävää. Oli jopa yllättävää, miten hyvin pelaajamme pärjäsivät liigajoukkuetta vastaan, päävalmentaja Marko Saloranta kehuu.

Tänään torstaina Suomi ja FC Honka kohtasivat 3x30 minuutin kamppailussa. Espoolaiset siirtyivät johtoon rangaistuspotkusta jo alkuminuuteilla ja hallitsivat ottelun ensimmäistä kolmannesta. Toisella jaksolla Pikkuhelmarit pääsi peliin paremmin mukaan, mutta Honka tuplasi johtonsa 40 minuutin pelin jälkeen – jälleen rangaistuspotkusta. Loppulukemat Honka niittasi nopeasta hyökkäyksestä.

– Alku oli meille tosi vaikea. Vaatimustaso oli ihan erilainen kuin edellisessä pelissä, ja ensimmäinen puoli tuntia meni totutteluun. Toinen jakso oli meiltä parempaa ja kolmas kolmekymppinen oikein hyvää peliä. Pystyimme silloin luomaan paljon hyviä paikkoja ja tekemään pallonriistoja sekä pidempiä hyökkäyksiä, Saloranta toteaa.

– Mahtavaa, että Honka tuli peliin kovalla ryhmällä. Peli oli juuri sellainen, mitä kaipaamme, kun pelaajat joutuvat menemään äärirajoilleen. Vaatimustaso vastasi sellaista, mitä maaotteluissa tulee vastaan.

FC Hongan Julia Schalinille jäi leiristä hyvät fiilikset. U16-tytöillä on Schalinin mukaan monipuolisia pelaajia, jotka uskaltavat käyttää vahvuuksiaan. Suomi-paidan pukeminen on kunnia-asia koko joukkueelle.

– Pääsimme pitkästä aikaa kokoontumaan jengin kanssa, ja menimme mielestäni eteenpäin niissä asioissa, joita harjoittelimme – ne näkyivät sitten peleissä. Pystyimme kummassakin pelissä pitämään rauhassa palloa ja liikuttamaan vastustajaa. Moni pelaaja pääsi käyttämään vahvuuksiaan, ja olimme rohkeita, Schalin sanoo.

– Kehitettävää jäi mielestäni tilanteenvaihdoissa. Meidän täytyy olla valmiimpia pallonmenetyksiemme jälkeen ja vastaavasti riistojemme jälkeen. Honka-pelissä näimme vähän, millainen taso kansainvälisissä peleissä tulee olemaan. Tästä on hyvä jatkaa ensi leirille.

U16-tyttöjen seuraava maajoukkueleiri järjestetään Pajulahdessa 5.–8. heinäkuuta. Syyskuun alussa Suomi pelaa tuplamaaottelun Tanskaa vastaan Eerikkilässä, ja EM-karsintaturnaus koittaa lopulta marraskuussa. Pikkuhelmarit kohtaa Portugalissa pelattavassa karsinnassa emäntämaan lisäksi Saksan sekä Bosnia-Hertsegovinan.

– Pelaamme Pajulahdessa harjoitusottelun HFA Märskyä vastaan. Emme voi pitää neljää päivää pidempää leiriä, koska BSM-sarjaa pelataan joka viikonloppu. Leirien ja otteluiden kanssa on haastavaa tasapainoilla, mutta nämä ovat meille todella tärkeitä, Saloranta päättää.

Joukkue leirillä (suluissa kasvattajaseurat):
Noa Nastase FC Honka (AC Kirkkonummi, EPS)
Veera Tammi TiPS/Valtti YJ (KOPSE)
Pihla Niinistö HJK (VJS)
Sara Arimo FC Honka (AC Kirkkonummi)
Aura Nyholm HJK (VJS)
Helmi Perkaus Ilves (Nice Futis, MuSa)
Ida Vänskä TiPS/Valtti YJ (KoiPS, KOPSE)
Sara Sillanpää HJK (HPS)
Nelli Kalske EPS
Anni Ylä-Mononen HJK
Sonja Laukala EPS
Ida Heikkinen FC Honka (FC Wild)
Julia Schalin FC Honka (Espoon Tikka, EPS)
Ilona Walta HJK (PPS)
Lotta Kalske EPS
Jutta Angeria ONS (OLS)
Elli Mäkipelkola SeMi
Hilla Romppanen PKKU (KP-75)
Milla Räisänen HJK (NJS)
Nanna Savolainen KuPS (Klubi-36)
Elli Seiro FC Honka (EPS)
Piita Kytölaakso KPV
Enni Saarni FC Honka (KJS, NuPS) (nimetty 4.6.)
Senja Haikola NJS (nimetty 10.6.)
Lilli Halttunen HJK (nimetty 13.6.)

Poisjääneet:
Sara Kuusimäki PK-35 (TiPS)
Matilda Sarlin Ilves
Elina Peltokangas TiPS/Valtti YJ (FC Kontu, IF Sibbo-Vargarna)

• T2005