U16-tytöille viides sija avoimessa PM-turnauksessa

• Maajoukkueet

Alle 16-vuotiaiden (2001) tyttöjen maajoukkue päätti avoimen PM-turnauksen viidenteen sijaan kaadettuaan Hollannin torstaina rangaistuspotkukilpailun jälkeen 3-2. Varsinainen peliaika päättyi 1-1.

Molemmilla jaksonsa

Ottelun molemmat maalit nähtiin heti tauon jälkeen ja ratkaisua jouduttiin hakemaan rangaistuspotkukilpailusta. Siinä Suomen sankariksi nousi maalivahti Emma Immonen, joka torjui peräjälkeen kolme hollantilaislaukausta.

Suomi aloitti ottelun erittäin vahvasti ja jo viidennellä minuutilla Jenni Kantanen laukoi kaukaa, mutta tolppaan. Maalin saakka palloa kumpikaan joukkue ei kuitenkaan saanut ennen taukoa.

Heti tauon jälkeen Suomi tuli jälleen vahvasti ja nyt Kantanen ajoi laidalta vahvasti läpi ja vapautti Emma Varmasen, joka vei Suomen johtoon. Hollanti tuli kuitenkin nopeasti tasoihin. Sivuvapaapotku annettiin takatolpalle ja paikalla oli ensimmäisenä hollantilaispelaaja, joka sai jalkansa väliin ja pallo painui Suomen maaliin.

Tämän jälkeen Hollanti sai vahvan otteen pelistä ja Suomen pelaamisesta katosi paras rytmi. Vasta aivan loppuminuuteilla Suomi sai taas otetta, mutta maalit jäivät 1-1:een ja ratkaisu haettiin rangaistuspotkuilla.

- Toisella jaksolla meillä oli alkua ja loppua lukuun ottamatta huono vaihe. Vaikka olisimme lopussa voineet tehdä voittomaalinkin, niin toisinkin päin olisi voinut mennä. Varmaan aika oikeutettua tämä oli näin, päävalmentaja Marko Saloranta kertoi.

Turnaus kaikkineen tarjosi Suomelle neljä kovaa ottelua.

- Tämä oli todella tärkeä turnaus. Meillä on leiri vielä syksyllä, mutta nämä olivat viimeiset ottelut ennen karsintoja. Nyt täytyy vain unohtaa, että pelaajat unohtavat täällä läpikäydyt asiat mahdollisimman hitaasti. Totta kai me nyt teemme tiivistä yhteistyötä pelaajien seurojen kanssa syksyä kohti.

- Olemme pelanneet tämän joukkueen kanssa nyt ueasmpia Euroopan top10-maita vastaan ja tämä turnaus vahvisti sitä kuvaa, että tämä ikäluokka pystyy pärjäämään Euroopassa, Saloranta tiivisti.

Suomi - Hollanti 3-2 rp. (1-1, 0-0)
    44. 1-0 Emma Varmanen
    47. 1-1