U16-pojille komea voitto Pohjois-Irlannista

• Maajoukkueet

U16-pojat (2003) voittivat Pohjois-Irlannin Belfastissa 3-1 (1-0)-lukemin. Suomen maalit viimeistelivät kahdesti osunut Casper Terho ja Kai Meriluoto.

Niklas Pyyhtiä riisti pallon hyökkäysalueella erinomaisesti ja syötti pallon Casper Terholle. Hyökkääjä laukoi maalin maajoukkuedebyytissään 12. minuutilla. Pohjois-Irlanti tuli otteluun hyvällä energialla ja hallitsi käytännössä täysin ensimmäistä puoliaikaa. Pallo kävi kahdesti tolpassa, mutta ei kuitenkaan vielä verkossa.

- He saivat koko ajan painetta meidän boksiin. Pitkää palloa ja paljon keskityksiä, rynnistys oli todella kovaa. Emme saaneet pallollista peliämme toimimaan alkuunkaan, vastuuvalmantaja Teemu Eskola myönsi.

Isännät tasoittivat 52. minuutilla. Joukkue murtautui laidalta, keskitti maalille ja viimeisteli sen jälkitilanteesta. Reilun tunnin kohdalla pallo vietiin Suomen rangaistuspilkulle.

- Se oli todella epämääräinen pilkku. Yksi heppoisimmista, mitä minä olen koskaan nähnyt, luotsi hämmästeli.

Maalivahti Mathias Alhblad kuitenkin nappasi vedon ja piti lukemat tasoissa. Torjunta käänsi pelin ja Suomen pallollinen peli parani. Hyökkäykset pitenivät ja johtomaali nähtiin vajaan tunnin kohdalla. Kai Meriluoto karkasi puolustajilta ja sijoitti pallon tyylikkäästi alakulmaan. Terho täydensi henkilökohtaisestikin upean iltansa toisella maalillaan viisi minuuttia ennen varsinaisen peliajan päätöstä.

- Ihailen pelaajiemme valtavaa voitonnälkää ja yhtenäisyyttä. Peli oli henkisesti rankka ja vastustaja tuli todella lujaa päälle. Upea suoritus koko joukkueelta.

- Me saimme toisella puoliajalla prässin toimimaan ylempää. Heidän pitkät pallot lähtivät pelin edetessä alempaa ja alempaa. He myös selvästi väsähtivät ensimmäisen puoliajan valtavaan intensiteettiin. On hienoa, että meidän pelaajamme pääsevät kokemaan tällaisen vastustajan. Näin suoraviivaisia ja fyysisesti kovia joukkueita ei tavata kovin usein. Me kyllä nautimme tästä, Eskola fiilisteli.

Joukkueet kohtaavat toistamiseen torstaina klo 21. Suomen paidassa nähtiin tiistaina viisi debyntattia. Ensimmäiset minuuttinsa pelasivat Terhon lisäksi Henri Salomaa, Joose Mäkinen, Linus Rönnberg ja Anton Aaltonen

Voitto oli Suomen vuonna 2003 syntyneiden ikäluokalle neljäs peräkkäin. Kevään kansainvälisen turnauksen päätöspelissä kaatui Slovakia. Sen jälkeen joukkue voitti Ruotsin kahdesti elokuussa. Illan ottelun maalikoosteen näet artikkelikuvan kautta.

Pohjois-Irlanti-Suomi 1-3 (0-1)

12' 0-1 Casper Terho