U16-pojat uusin voimin Pohjois-Irlantiin

• Maajoukkueet

Elokuussa Ruotsin kahdesti voittanut ja nollannut U16-poikien maajoukkue matkustaa kahden viikon kuluttua Belfastiin, jossa pelataan kaksoismaaottelu Pohjois-Irlantia vastaan.

Kyseessä on vuonna 2003 syntyneiden poikien kolmas maaottelutapahtuma ja mukana on runsaasti uusia nimiä.

- Vaikka Ruotsi-ottelut olivat koko joukkueelta hieno ja ehjä suoritus, puolet pelaajista vaihtuu tähän tapahtumaan. Maajoukkuetoiminnan avausvuoden yksi tärkeimmistä tavoitteita on tarjota tasonmittausmahdollisuus usealle potentiaaliselle pelaajallemme, Pohjois-Irlannissa vastuuvalmentajana toimiva Teemu Eskola sanoo.

- Esimerkiksi maalivahdit Hemmo Riihimäki (KuPS) ja Mathias Ahlblad (FC Espoo) pelasivat loistavasti Ruotsia vastaan. Mutta nyt on uuden laadukkaan kaksikon vuoro antaa näyttöjä, mikä kertoo osaltaan ikäluokan vahvasta maalivahtitilanteesta.

Maalivahdit Eetu Huuhtanen (Ilves) ja Elmo Henriksson (HJK) ovat maajoukkuedebytantteja. Heidän lisäkseen Pohjois-Irlantiin on valittu viisi muuta tulokasta: Casper Terho (HJK), Joose Mäkinen (FC Jazz), Linus Rönnberg (FC Inter), Alex Rantala (FC Reipas) ja Anton Aaltonen (HJK).

- Pohjois-Irlannin jälkeen olemme käyttäneet kauden seitsemässä maaottelussa peräti 40 eri pelaajaa. Se on hyvä luku avausvuoteen.

- Vaikka yksilöiden tasonmittaus on tärkeä osa tätäkin tapahtumaa, lähdemme silti tekemään joukkueena tulosta ja kehittämään peliämme. Tällä ikäluokalla on nyt kolmen ottelun voittoputki, ja sitä haluamme ehdottomasti jatkaa, Eskola toteaa.

Pelaajien lisäksi myös U16 maajoukkueen taustoissa on vaihdoksia Ruotsi-peleihin verrattuna. Talenttivalmentajat Juha-Pekka Berg (Ilves) ja Miro Varhelahti (FC Jazz) sekä fyysinen valmentaja Kristoffer Weckström (IFK Mariehamn) ovat nyt ensi kertaa maajoukkuetaustoissa.

- Teen heidän kanssaan töitä säännöllisesti myös normaalissa arjessa, joten tämäkin tapahtuma kehittää yhteistyötämme ja yhteistä näkemystämme nuorten huippufutiksesta.

- Talenttivalmentajien mukaan ottaminen maajoukkuetoimintaan on ollut erinomainen, Seurojen Palloliitto -ajatusta tukeva, toimintamalli, Eskola kiittelee.

Pohjois-Irlanti -maaottelut ovat vuoden 2018 viimeiset U16-poikien ikäluokalle. Palloliiton aluetoiminta jatkuu vuonna 2003 syntyneillä koko syksyn ajan ja huipentuu joulukuussa Eerikkilän urheiluopistolla pelattavaan Alueturnaukseen.

- Meillä on hyviä ja potentiaalisia pelaajia, jotka eivät vielä tänä vuonna pelaa maaotteluita. Senkin takia Alueturnaus on tärkeä pelaajatarkkailuturnaus. Sinne tulee koko maasta 80 pelaajaa, jotka kaikki pääsevät antamaan näyttöjä U17-maajoukkuekautta ajatellen, Eskola tähdentää.

Ottelut (paikallista aikaa)
Ti 18.9. klo 19.00 Pohjois-Irlanti – Suomi New Midgley Park, Belfast
To 20.9. klo 19.00 Pohjois-Irlanti – Suomi Stangmore Park, Dungannon

Pelaajat Pohjois-Irlantiin (suluissa aiemmat seurat)
Anton Aaltonen HJK
Mathias Alhblad FC Espoo (HIFK, HJK, VJS) nimettiin Eetu Huuhtanen Ilves tilalle 16.9.
Sampo Ala-Iso TP-47 (KePS)
Kirill Bullat RoPS (FC Kontu, TP-47)
Denis Cukici HJK (KoiPS)
Elmo Henriksson HJK (KyIF)
Lasse Ikonen OLS
Miika Koskela OLS (Ajax-Sarkkiranta, ORPa, OTP)
Kai Meriluoto HJK (KyIF)
Tegra Mukuna FC Inter (TuNL)
Joose Mäkinen FC Jazz (MuSa, Karhu-Futis)
Kasper Paananen OLS (ORPa, OTP)
Onnipekka Pajula TPS (RP-67, FC RP) nimettiin joukkueeseen 14.9.
Niklas Pyyhtiä TPS (TuNL)
Linus Rönnberg FC Inter (TuNL)
Henri Salomaa HJK (nimettiin Alex Rantala FC Reipas tilalle 15.9.)
Nikolas Talo TPS (KaaNa, KaaPo)
Casper Terho HJK (MPS, Valtti, PK-35, FC Kontu)

Poisjääneet pelaajat:
Eelis Karjalainen OLS (FC PaKa, OTP)

• P2003