U16-pojat nimetty syyskuun maajoukkueleirille

• Maajoukkueet

Suomi pelaa leirin aikana tuplamaaottelun Islantia vastaan. Kumpikin peleistä näkyy suorana Palloliiton YouTubessa.

U16-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) leireilee Mikkelissä 20.–23. syyskuuta. Ikäluokan Islanti-maaottelut peruttiin koronarajoitusten takia muutama viikko sitten, mutta nyt maat kohtaavat viimein – ottelut pelataan tiistaina 21. syyskuuta 18:00 ja torstaina 23. syyskuuta 13:00 Mikkelin Urheilupuistossa.

Kai Nyyssösen valmentama joukkue pelasi pari viikkoa sitten ensimmäiset maaottelunsa. Vastassa oli Viro, ja Suomi vei kummankin Eerikkilästä pelatuista otteluista maalein 3–0. Ryhmä on varsin uudistunut, sillä nimilistassa on peräti 14 muutosta.

– Ei mitään Virolta pois, mutta uskon, että mittari on nyt pykälän kovempi. On hienoa lähteä jatkamaan syksyä, kun saimme pelattua ekat maaottelut. Saimme onneksi järjestettyä seuraavan tapahtuman aika nopeasti edellisen perään, Nyyssönen toteaa.

– Nyt leirillä on paljon pelaajia, jotka valittiin mukaan myös viimeksi, mutta joutuivat sairastelun ja karanteenien takia jäämään sivuun. Suuri vaihtuvuus ei johdu siitä, että pojat olisivat pelanneet huonosti, vaan pyrimme tarjoamaan mahdollisimman monelle pelaajalle ensimmäisen maaottelukokemuksen.

Viro-ottelut pelattiin peräkkäin eri kokoonpanoilla, joten tulevan leirin ohjelma on varsin erilainen, kun otteluiden välissä on tällä kertaa yksi välipäivä.

– Ehdimme ennen ensimmäistä peliä käymään läpi pelillisiä asioita sekä erikoistilanteita. Palaamme niihin asioihin, mitä teimme edellisellä leirillä. Asiat ovat pelaajille entuudestaan tuttuja myös aluetoiminnasta. Leirin aikana käymme läpi maajoukkuetoiminnan periaatteita ja arvomaailmaa – on tärkeää tuoda esiin, millainen Suomi haluamme olla.

Muutama Islannin pelaajista oli elokuussa vuotta vanhempien maajoukkueen mukana, kun maan U17-maajoukkue vieraili pääkaupunkiseudulla. Ensimmäisessä pelissä U17-pojat taipui Islannille, mutta toisessa nähtiin vakuuttava kotivoitto. Islannin U16-maajoukkue ei ole tänä vuonna maaotteluita pelannut.

– Lähdemme Mikkeliin tosi hyvillä fiiliksillä. ”Urski” on huippupaikka, ja uskon, että MP pystyy järjestämään tiistain otteluun mukavasti katsojia. Siitä tulee hieno ja jännittävä ottelu iltavaloissa.

Joukkue leirille:
Abdulmuttaleb Abdulrasoul Mustafa HJK
Ainasoja Axel Tervarit-j
Azabani Diar VJS
Dos Reis Nikko Jimi IFK Göteborg (SWE)
Ezeh David HJK
Huovila Vilho FC Lahti
Huttunen Otto JJK-j
Ingman Emil HJK
Kagan Lucas FC Inter
Kingsley Kwasi Kwaw HJK
Kinnunen Anton FC Smena Moscow (RUS)
Koponen Kalle HJK
Kurvinen Max KäPa
Leveälahti Emil HJK
Lähteenmäki Juho Ilves
Mendolin Iiro FC Inter
Mentu Pyry HJK
Ndabawedje Colin FC Lahti
Pasanen Samuel FC Lahti
Puukko Akseli FC Lahti (nimetty Puro Joona FC Honka tilalle 20.9.)
Ruoppi Otto KuPS (nimetty Kiviranta Akseli GrIFK tilalle 8.9.)
Udd Emil PKKU

• P2006