U16-pojat kukisti vuotta vanhemman maajoukkueen Talissa

• Maajoukkueet

Joukkueen leirityksistä ja harjoitusottelun lähtökohdista voi lukea tarkemmin täältä

U16- (2006 ja myöhemmin syntyneet) ja U17-pojat (2005 ja myöh.) kohtasivat tänään torstaina harjoitusottelun merkeissä. Talin hallissa pelattu 2x 60 minuutin ottelu päättyi lopulta vuotta nuorempien 2–1-voittoon – U16:lta osuivat Juho Lähteenmäki ja Onni Helen, kun U17:n ainokaisen puolestaan viimeisteli Joose Rahja

U16-päävalmentaja Kai Nyyssösen mukaan joukkue esiintyi edukseen etenkin ensimmäisellä jaksolla. Ryhmä oli harjoitellut maanantaista alkaen, ja leirillä läpikäytyjä asioita näkyi kentällä.

– Pystyimme etenemään monipuolisesti, ja pääsimme tekopaikoille. Olisimme voineet tehdä muutaman maalin enemmän, mutta toisaalta vastustajallakin oli paikkansa. Toisella jaksolla oli mukava nähdä uusien pelaajien tekemistä, Nyyssönen toteaa.

– Pelaajat antoivat hyvät näytöt tulevalle päävalmentajalleen (Erkka V. Lehtolalle). Olen oikein tyytyväinen peliin ja koko neljän päivän tapahtumaan. Iso teemamme oli se, millainen Suomi haluamme olla, ja voin olla ylpeä siitä, miten pojat ovat heittäytyneet mukaan.

Lehtola iloitsee siitä, että hän näki kentällä kovatasoisen U16-maajoukkueen. U17-päävalmentaja kuvailee vastustajan esitystä energiseksi ja joukkuetta juuri sopivaksi mittariksi omilleen.

– Etenkin vastustajan ensimmäisen tunnin esitys oli tosi vahva. Moni palanen oli paikallaan. He hallitsivat palloa, pelasivat todella rohkeasti ja lähtivät nopeasti vastaiskuihin. Lisäksi U16 puolusti hyvin niin yksi vastaan yksi -tilanteissa kuin joukkueenakin. Joukkue on saanut hyviä tuloksia, ja heillä on hyvä draivi – peukut siitä koko Kaitsun tiimille, Lehtola kehuu.

– Pääsimme ihan kunnolla arvioimaan pelaajiamme, jotka ovat olleet vähemmän maajoukkueen toiminnassa. Pelasimme kaksi tuntia futista ja teimme vain yhden maalin. Se on ihan liian vähän.

Vaikka peli päättyi U17-poikien osalta pettymykseen, piti Lehtola kahden päivän leiriä erittäin hyödyllisenä. Tavoitteena oli nähdä läheltä joukko uusia pelaajia, ja näin myös tapahtui.

– Toivoimme, että meillä olisi leirin jälkeen positiivisia ongelmia tulevan talven tapahtumien pelaajavalintoja ajatellen. Suoraan sanottuna se toive ei täysin toteutunut. Se ei ole millään tavalla pelaajilta pois, ja heidän täytyy vain jatkaa kovaa työntekoa, Lehtola toteaa.

– Pelaajiemme täytyy ymmärtää, että vastassa oli hyvätasoinen, mutta vuotta nuorempi Suomen maajoukkue. Kevään jatkokarsinnoissa tulemme pelaamaan meitä isompia futismaita vastaan, joten vaatimustaso nousee toiseen potenssiin. Näissä asioissa pitää olla rehellinen.

U16-poikien vuosi huipentuu alueturnaukseen

Maajoukkueleiri oli U16-pojille vuoden viimeinen. Joukkue ehti ennen tämän päivän ottelua pelaamaan tuplamaaottelut Viroa sekä Islantia vastaan – Suomi voitti kaikki ottelunsa. Ikäluokan kilpailutilanteesta kertoo, että mukana otteluissa oli lähes 50 pelaajaa.

– Kun katsoo vuotta kokonaisuutena, viiden ottelun saldo on 18 tehtyä maalia. Se on hyvä määrä. Myös puolustuspelaamisessa on ollut hyviä elementtejä – nuorten matseissa peli aaltoilee aika paljon, mutta kokonaisuus on ollut hyvä, Nyyssönen pohtii.

– Onneksi saimme tällekin ikäryhmälle maaotteluita tämän vuoden aikana. Oli pettymys, ettemme päässeet mittaamaan osaamistamme vielä Ruotsia vastaan. Haluan kuitenkin kiittää Erkkaa ja maajoukkuemanagereita tämän päivän harjoituspelin järjestämisestä.

Ikäluokalle järjestetään vielä joulukuussa alueturnaus. Eerikkilään kokoontuu 9.–11. joulukuuta kaikkiaan 88 pelaajaa, joilla on hyvä mahdollisuus antaa lisänäyttöjä ensi vuotta ajatellen.

– Tapahtumiin ottaisi mielellään lisää poikia, sillä nimilistojen ulkopuolelle jää aina paljon hyviä pelaajia. Alueturnaus on yksi meidän tärkeimmistä tapahtumistamme – aluevalmentajat ovat koutsanneet jätkiä elokuusta 2020, ja matka huipentuu joulukuussa. Pelaajilla on varmasti kova halu näyttää osaamistaan.

• P2005
  • P2006