U16-pojat kaatoi Islannin maalijuhlassa

• Maajoukkueet

Ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalla.

Yli 600-päinen mikkeliläisyleisö todisti tänään tiistaina todellisia maalikarkeloita, kun U16-pojat kukisti Islannin maalein 4–3. Suomi johti tuplamaaottelun avausosaa 14. minuutilta alkaen, eikä luopunut johtoasemastaan missään vaiheessa.

Suomi sai ensimmäisen tekopaikkansa jo kuudennella minuutilla, kun David Ezeh tarjoili ja Juho Lähteenmäki pääsi kasvokkain islantilaisvahdin kanssa – sijoitus meni kuitenkin ohi maalin. Vain hetki tästä Otto Huttunen pääsi puskemaan vapaasti kulmapotkun jälkeen, mutta Ívar Arnbro Þórhallsson torjui varmasti.

Ezeh oli vieraille vaikea pideltävä, ja hän oli vahvasti mukana ottelun avausmaalissa. Suomi murtautui 14. minuutilla rangaistusalueelle vasemmalta laidalta, ja Þórhallsson torjui Ezeh’n vedon, mutta Lähteenmäki viimeisteli paluupallosta.

Sama kaksikko oli pahanteossa, kun Suomi tuplasi johtonsa 21. minuutilla. Lähteenmäki teki erinomaisen katkon islantilaistopparin avaukseen ja syötti Ezeh’lle – tämä haastoi ennakkoluulottomasti ja tykitti lopulta pallon vastustamattomasti maalin kattoon.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Ezeh haki illan toistaan noin 17 metristä, mutta Þórhallsson torjui kovan laukauksen. Anton Kinnunen sai olla Suomen maalilla hyvin rauhassa aina 29. minuutille asti, kunnes Islanti osui ensimmäisestä hyvästä tilanteestaan. Óli Melander teki katkon vaarallisessa paikassa ja alusti Nökkvi Hjörvarssonille, joka toi vieraat maalin päähän.

Ottelu jatkui kavennuksen jälkeen vauhdikkaana, ja Axel Ainasoja oli tuikata Suomen kolmannen osuman, mutta Islannin puolustus siivosi pallon juuri ennen maaliviivaa. Heti perään Kinnunen venyi paraatipelastukseen Melanderin lauottua lähietäisyydeltä.

Suomi pääsi tauolle 3–1-johdossa avausjakson loppuhetkien maalilla. Pallo pelattiin oikean laidan sivurajaheitosta Colin Ndabawedjelle, joka teki mainion esityön Iiro Mendolinille – Mendolin viimeisteli erittäin tyylikkäästi alakulmaan.

Islanti tuli toiselle 45-minuuttiselle terävästi, ja Stígur Diljan Þórðarson laukoi tolppaan 56. minuutilla. Kaksi minuutia myöhemmin mikkeliläisyleisö pääsi kuitenkin jälleen tuulettamaan. Ezeh käynnisti vastaiskun, Lähteenmäki toi pallon ylös ja syötti Ndabawedjelle, joka sijoitti 4–1-maalin varmasti.

Islannin toinen maali syntyi ensimmäisen tapaan harhasyötön seurauksena. Tällä kertaa Kristján Sindri Kristjánsson katkaisi Kinnusen syötön ja viimeisteli itse. Hrafn Guðmundssonin laukaus oli tuoda vieraat uudestaan maalin päähän reilu vartti ennen loppua, mutta Kinnunen torjui alakulmasta.

4–3-kavennus nähtiin muutamaa minuuttia myöhemmin Elmar Freyr Haukssonin pujahdeltua suomalaispuolustajien välistä maalintekoon. Loppuminuutit Suomi puolusti hyvin, eikä Islanti päässyt rokottamaan enää neljättä kertaa. Suomen viides oli vielä lisäajalla hyvin lähellä, mutta Þórhallsson torjui Otto Ruopin laukauksen.

Joukkueet kohtaavat uudestaan torstaina. Mikkelin urheilupuistossa pelattavaan, kello 13:00 alkavaan otteluun on vapaa pääsy – peli näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Suomi – Islanti 4–3 (3–1)
14’ Juho Lähteenmäki 1–0
21’ David Ezeh 2–0
29’ Nökkvi Hjörvarsson 2–1