U16-pojat avasivat Baltic Cupin voitolla

• Maajoukkueet

U16-pojat kohtasivat tiistaina Baltic Cupin avausottelussaan isäntämaa Liettuan ja ottivat voiton maalein 3-2 (2-0).

Suomi hallitsi avausjaksoa suhteellisen selvästi. Pallonhallinta oli Suomella ja paikkojakin löytyi Liettuan varsin tiiviin puolustuspelaamisen keskeltä. Vastustaja ei sen sijaan juuri maalipaikoille avausjaksolla päässyt.

Suomi siirtyi johtoon vartin kohdalla. Abdi Gaaid antoi kulmapotkun ja Eetu Rissanen puski ottelun avausmaalin. Myös Suomen toinen maali syntyi kulmapotkutilanteesta. Pallo jäi elämään Liettuan maalin edustalle ja Jouko Karhunen niittasi sen lopulta verkkoon ja numeroiksi 2-0.

- Hyvällä energialla ja sovitulla peli-ilmeellä olimme liikkeellä, vaikka meillä on aika lailla uusi ryhmä täällä, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kiitteli avausjakson esitystä.

Heti toisen jakson alkuun Suomelle sattui pikkuvirheitten sarja, jonka seurauksena Liettua pääsi kaventamaan Motiejus Burban päästyä etenemään vapaasti läpi kentän maalintekoon. Suomi kuitenkin jatkoi pallonhallintaa ja tulostakin tuli. Martin Salinia rikottiin Liettuan kenttäpuoliskolla. Adam Marhiev oli hienosti hereillä tilanteessa ja antoi vapaapotkun nopeana Rissaselle, joka pääsi puolittain läpi ja laukoi pallon takakulmaan.

Liettua tuli vielä maalin päähän, mutta Suomi piti kiinni johtoasemastaan loppuun saakka.

- Voi sanoa, että selvästi parempi joukkue voitti. Teimme kuitenkin ottelusta itsellemme turhan tiukan. Pelissä oli paljon hyvää, mutta paljon parannettavaakin. Ennen kaikkea harmittavat Liettuan maalit, joissa molemmissa annoimme ihan turhaan löysää, Lehtola sanoi.

- Kokonaisuutena olen kuitenkin tyytyväinen suoritukseen.

Suomen riveissä maajoukkuedebyyttinsä tekivät laitapakkeina pelanneet Lasse Pentti ja Gaaid sekä keskikentän Viljami Aittokoski ja lisäksi vaihdosta kentälle tullut Sampo Ala.

Suomi kohtaa turnauksen toisessa ottelussaan keskiviikkona Viron.

- Siinä nähdään vielä kaksi debyyttiä. Roope Paunio aloittaa maalilla ja Juuso Anttila toisena topparina, Lehtola valotti jo keskiviikon avausta.

Katso Liettua-ottelun maalikooste artikkelikuvan kautta.

Liettua - Suomi 2-3 (0-2)
14. 0-1 Eetu Rissanen
29. 0-2 Jouko Karhunen