30.3.2022 klo 14.57

U15-tytöt nimetty UEFA Development -turnaukseen

Ⓒ SPL / Kalevi Hämäläinen

Pikkuhelmarit pelaa Virossa kolme maaottelua – otteluohjelma uutisen lopussa. Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

U15-tytöt (2007 ja myöhemmin syntyneet) osallistuu huhtikuussa U16-ikäluokan UEFA Development -turnaukseen. Neljän maan turnaus pelataan Tallinnassa – Suomen ja emäntämaa Viron lisäksi turnaukseen osallistuvat Latvia sekä Armenia.

Päävalmentaja Pekko Söderström avaa UEFA:n kertoneen vajaa viikko sitten, että Suomella olisi sauma osallistua turnaukseen. Vaikka aikataulu on todella tiukka, Söderström näkee turnauksen erinomaisena mahdollisuutena Pikkuhelmareille.

– Meillä oli tarkoituksena järjestää ensimmäinen maajoukkueleiri toukokuussa, ja saimmekin aikaistettua sitä kuukaudella. Kun saimme tiedon osallistumismahdollisuudesta, otin välittömästi yhteyttä seuroihin, sillä sarjat alkavat samoihin aikoihin, Söderström sanoo.

– Seuroissa suhtauduttiin turnaukseen tosi innostuneesti ja positiivisesti, mikä oli todella mahtavaa. Maaottelut nähtiin pelaajien kannalta hienoina tilaisuuksina saada kokemusta kansainvälisistä peleistä.

Söderström kertoo, että pelaajatarkkailua on tehty 2007 syntyneiden osalta jo pitkään, joten ensimmäisten maaotteluiden aikaistaminen ei tuottanut suurempia haasteita. Maajoukkue- sekä aluevalmentajilla on hyvä kuva ikäluokasta – heinäkuussa Söderström tiimeineen pääsee katsastamaan pelaajia todella laajalla rintamalla.

– Aluevalmentajat ovat tehneet paljon töitä talven sekä kevään aikana, ja alueleirit pyörivät yhä koko ajan. Heinäkuun UEFA A -malliryhmäleirille kutsutaan 80 pelaajaa – näyttöpaikkoja on paljon, ja seuraamme pelaajien kehitystä jatkuvasti, Söderström huomauttaa.

– Viron turnaukseen nimettiin vain 20 pelaajaa, joten ryhmän ulkopuolelle jäi luonnollisesti paljon hyviä pelaajia. Joillain pelaajilla oli loukkaantumisia tai sairasteluja. Ikäluokka vaikuttaa tasoltaan laajalta, mikä on ollut tietenkin hienoa huomata.

Söderström uskoo tulevien maaotteluiden olevan hyviä mittareita joukkueelleen, vaikkakaan muiden maiden tasosta ei ole aivan tarkkaa tietoa. Vastustajien tarkkailuun ei ole turnauksen alla hirveästi aikaa tai mahdollisuuksia – myös Suomen oma valmistautuminen on varsin lyhyt, sillä joukkue harjoittelee vain kerran ennen avausotteluaan.

– Yritämme selvittää jo ennen turnausta, millaisia vastustajia tulemme kohtaamaan. Paikan päällä näemme otteluita ja saamme viimeistään silloin paremman käsityksen muista maista. Olemme mielenkiintoisen haasteen edessä siksikin, että vastassa on vuotta vanhempia pelaajia – uskon kuitenkin, että tämä on meille juuri sopiva turnaus.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Aada Leiste (mv) EPS (AC Kirkkonummi)
Viivi Pietilä (mv) FC Honka (FC Espoo, Pohjois-Espoon Ponsi)
Hilla Kilpeläinen ONS (Ajax-Sarkkiranta)
Noora Karvonen Valtti (FC Kontu)
Rianna Leppikorpi HJK
Hikaru Viherlaakso TPS (Turun Weikot, TuNL)
Kristiina Saijets RoPS (FC Santa Claus Napapiiri)
Lilia Osman HJK (FC Viikingit)
Jessica Taren FC Peltirumpu (Valkealan Kajo)
Elsa Rinta-Kokko FC Espoo (LePa)
Peppi Honkila ONS