U15-pojat nimetty marraskuun Portugali-otteluihin

• Maajoukkueet

Otteluiden tarkemmat ajankohdat selviävät lähempänä.

U15-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) pelaa marraskuussa ikäluokan ensimmäiset maaottelut. Joukkue matkustaa Portugaliin 23. marraskuuta ja haastaa isäntämaan tuplamaaottelussa 25. ja 28. marraskuuta.

Päävalmentaja Kai Nyyssönen toteaa, etteivät valinnat olleet helppoja. Valinnat tehtiin pitkälti viime viikolla Eerikkilässä järjestetyn Tähtitarhan perusteella, ja moni muukin pelaaja olisi Nyyssösen mukaan ansainnut tulla valituksi.

– Kävimme aluevalmentajien kanssa läpi pelaajat, joita olemme nähneet vuoden aikana, mutta edeltävä viikko vaikutti valintoihin paljon. Tällä kertaa nämä pelaajat ansaitsivat maajoukkuekutsunsa – saamme jalkeille iskukykyisen ryhmän, Nyyssönen sanoo.

– Pelaajat ovat varustettu hyvällä itseluottamuksella, enkä ole huolissani heidän puolestaan. Tämä joukkue ei ole ikinä pelannut yhdessä, ja luvassa on varmasti sekä onnistumisia että epäonnistumisia, mutta ne kuuluvat lajiin. Toivon samanlaista heittäytymistä kuin U15-maajoukkue esitti pari vuotta sitten.

Ennen koronapandemiaa 2005 syntyneet eli silloiset U15-pojat osallistuivat Portugalissa pelattavaan UEFA Development -turnaukseen. Suomelle jäi turnauksesta hyviä kokemuksia, eikä tulevan maajoukkuetapahtuman onnistuminen jää ainakaan olosuhteista kiinni.

– Pelaajille on hieno mahdollisuus päästä pelaamaan maaotteluja ulkomailla jo tässä vaiheessa. Fasiliteetit tulevat olemaan aivan huippuluokkaa, sillä harjoittelemme samassa harjoituskeskuksessa kuin Portugalin A-maajoukkue. Harjoitusten lisäksi pääsemme haastamaan yhden Euroopan huippumaista kahdesti – mikäs sen hienompaa.

Suomen joukkue (suluissa kasvattajaseurat):
Ukko Happonen (mv) PKKU (ToTe, TuPS)
Osku Maukonen (mv) FC Lahti (FC Reipas)
Valtteri Berg FC Inter (KaaPo, PiPS)
Aleksi Effati VPS
Kerkko Harjula KäPa (SAPA)
Reko Huhtamäki KäPa (VJS)
Jere Kari HJK (PPJ)
Sulo Ketola P-Iirot (FC Rauma)
Martin Kirilov HJK (FC Honka, EBK)
Miko Koivuniemi HJK (Parolan Visa, HJS)
Taavi Koukkumäki GrIFK (EPS, EBK)