U15-pojat joutui taipumaan Portugalille

• Maajoukkueet

U15-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) pelasi torstaina Portugalissa ikäluokkansa ensimmäinen maaottelun.

Portugali aloitti ottelun vahvasti ja siirtyi johtoon Eduardo Fernandesin maalilla. Vartin jälkeen Rodrigo Mora tuplasi kotijoukkueen johdon. Jakson edetessä peli tasoittui ja Suomi onnistui pitämään portugalilaiset poissa selviltä maalipaikoilta. Jere Kari oli lähellä maalintekoa puskullaan ensimmäisen jakson lopussa.

Suomi kavensi heti toisen jakson alussa. Martin Kirilov puski ikäluokan ensimmäisen maaottelumaalin, kun kellossa oli 46 minuuttia. Suomen peli parantui toisella jaksolla, mutta Fransisco Silva pääsi rankaisemaan Suomen puolustuksen virheestä 75 minuutin kohdalla.

Suomi osui vielä kerran tolppaan ottelun viimeisillä minuuteilla. Kai Nyyssösen valmentama joukkue joutui lopulta tyytymään tappioon lukemin 3-1.

- Ottelun alussa näkyi, että vastustaja on pelannut maaotteluita, ja vielä tämän vuoden puolella, kun taas me emme. Meillä vei vähän aikaa sopeutua kansainväliseen tempoon ja intesiteettiin, Nyyssönen kertoi ottelun jälkeen.

Suomen peli parani ottelun edetessä. Peli antoi paljon arvokasta tietoa sekä valmennukselle että pelaajille.

- Teimme kavennuksen heti toisen jakson alkuun. Saimme hyvän prässin syvälle ja siitä riiston. Ronal Malik keskitti ja Martin Kirilov nikkasi pallon maaliin. Se sytytti joukkuetta vielä lisää. Portugalin kolmas maali oli harmillinen. Mutta on se tappio sitten 2-1 tai 3-1, se suurin anti meidän pelaajille on, että he tietävät, mitä vaatii pelata kansainvälisiä otteluita. Saimme tästä ensimmäiset signaalit pojista, mutta pojat saivat myös signaalin kansainvälisestä toiminnasta. Mikä parasta, pelaajat pystyivät nostamaan tasoaan sen ensimmäisen aika heikon jakson jälkeen.

Joukkueet kohtaavat uudestaan vielä sunnuntaina klo 13.00 Suomen aikaa käynnistyvässä ottelussa.

- Meillä on nyt dataa tästä pelistä ja pelaajat saivat enemmän tietoa siitä, mitä tämä vaatii. Sunnuntain peli vaatii taas syttymisen uudelleen. Yritämme hyödyntää seuraavat kaksi päivää parhaalla mahdollisella tavalla. Tietenkään tämä ei ole optimaalinen meidän ryhmälle, kun sarjakausi on päättynyt ja harjoituskausi vasta alkanut. Mutta kyllä jokainen täällä oleva pelaaja harjoittelee ja pelaa näissä olosuhteissa mielummin kuin Suomessa kuplahallissa. Olen todella tyytyväinen joukkueeseen, jos pääsemme sunnuntaina samalla tasolle kuin tänään toisella puoliajalla, Nyyssönen sanoo.

Suomen maalintekijä Martin Kirilov.

Portugali-Suomi 3-1 (2-0)
3' Eduardo Fernandes 1-0
15' Rodrigo Mora 2-0
46' Martin Kirilov 2-1