U15-pojat haastaa Portugalin uudestaan sunnuntaina

• Maajoukkueet

U15-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) kohtaa Portugalin Oeirasissa sunnuntaina Suomen aikaa klo 13.00.

Suomi leireillyt Portugalissa tiistaista saakka. Ensimmäisiä maaotteluitaan pelaava ikäluokka on saanut paljon tärkeää kokemusta maajoukkueen toimintatavoista ja rutiineista.

- Tässä on päästy totuttelemaan maajoukkuetoimintaan. Miten palaudutaan, levätään, ruokaillaan ja pidetään palavereja. Pelaajat saavat täällä paljon tietoa maajoukkueessa toimimisesta, päävalmentaja Kai Nyyssönen kertoo.

Suomi ja Portugali kohtasivat toisensa ensimmäisen kerran jo torstaina, jolloin kotijoukkue vei voiton lukemin 3-1. Suomen ainoasta maalista vastasi Martin Kirilov

Ensimmäisessä ottelussa enemmän pelanneet harjoittelivat perjantaina kevyesti ja vähemmän pelanneet vetivät täydet harjoitukset. Tänään lauantaina joukkue siirsi katseensa sunnuntain otteluun. Pelaajat pääsivät myös testaamaan kykyjään videoanalytiikan kanssa.

- Tänään oli valmistavat harjoitukset, jonka lisäksi kävimme läpi korkeaa prässiä, pallonhallintaa syvällä ja sitä, miten pyrimme estämään Portugalin etenemisen meidän kenttäpuoliskolla. Pojat pääsivät tänään tekemään itse klippejä pelistä ja arvioimaan omaa tekemistään. Pojat esittelivät ne ryhmissä toisilleen ja oli hyvä nähdä, että siellä tuli ryhmiltä samoja klippejä ja ajatuksia siitä, miten voisimme puolustaa paremmin, missä on tiloja ja miten voimme edetä. Se on hyvä, että joukkueella on sama ajatus siitä, mitä haluamme nähdä huomenna aamupäivällä, kun peli pyörähtää käyntiin, Nyyssönen sanoo.

Suomen joukkueen esitys oli torstaina nousujohteinen. Päävalmentaja haluaa nähdä sunnuntaina, että Suomi pystyy säilyttämään hyvän tason koko ottelun ajan. Torstain ottelu oli ikäluokan ensimmäinen maajoukkuepeli, joka näkyi myös jännityksenä.

- Jos pystymme viemään torstain pelin toisen jakson peliä vähän pidemmälle ja pystymme pelaamaan 80 minuuttia sillä tasolla, niin annamme itsellemme mahdollisuuden onnistua. Jännitys pitää saada purettua. Tietenkin siellä pelaajia, jotka eivät ole vielä pelanneet maaotteluita, joten siinä voi olla sitä ensimmäisen ottelun jännitystä. Tiedämme nyt millainen vastustaja Portugali on. Se vauhti ei ole enää yllätys pelaajille. Kysymys on siitä, kuinka nopeasti pelaajamme adaptoituvat tempoon ja siihen, kuinka nopeasti pallon kanssa pitää toimia ja tehdä oikeita ratkaisuja.

• P2007