U15-pojat avasivat maajoukkuetaipaleen voitolla

• Maajoukkueet

U15-pojat (2002) kohtasivat tiistaina ensimmäisessä maaottelussaan Eerikkilässä Slovakian. Suomi voitti kamppailun 1-0 (1-0).

Ottelun ainokaiseksi jäänyt osuma nähtiin jo 15. minuutilla. Naatan Skyttä kuljetti palloa keskeltä ja syötti vasempaan laitaan. Juho Ojanen pääsi hyvää vauhtiin ja oli ohittaa vastustajansa boksissa, mutta tuli kaadetuksi. Pallo vietiin rangaistuspilkulle ja sen sisään laukoi Nooa Laine.

- Olimme tänään ensimmäiset 15 minuuttia mielestäni erinomaisia. Teimme sovittuja asioita, olimme energisiä ja aggressiivisia. Voitimme palloja yläalueella ja koko ryhmä oli mukana pelissä. Omassa pallollisessa pelaamisessa voi aina parantaa, mutta siinä oli paljon hyviä asioita, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kommentoi.

- Maalin jälkeen jouduimme ahtaalle ja teimme pallon kanssa enemmän virheitä. Peli alkoi aaltoilla ja prässimme jäi kauemmas.

Slovakia sai siis pelin edetessä otetta itselleen ja vyörytti hyökkäyksiään. Muun muassa puolen tunnin kohdalla slovakialainen ohitti suomalaispelaajan, mutta maalilta ei löytynyt jatkajia ja pallo purettiin pois vaara-alueelta. Vieraat karkasivat 16-alueelle vielä juuri ennen taukoa, mutta Tony Mbindyo puolusti vahvasti ja pallo jäi Suomelle.

Läpi ottelun pirteästi laidallaan pelannut Ojanen nousi toisen puoliajan alussa. Lassi Forss laukoi, mutta kuti jäi hieman vaisuksi. Slovakia haki tasoitusta, mutta maalivahti Matias Riikonen ei lopulta joutunut venymään aivan paraatitorjuntoihin. Suomen toisen 40-minuuttisen paras paikka syntyi, kun Ojanen nousi 16-alueelle ja Juho Kilo laukoi. Puolustus pelasti tilanteen maaliviivan tuntumasta. Slovakia yritti viimeisen kerran 80. minuutilla, mutta laukaus painui yli maalin.

Erityisesti Lehtola antoi tunnustusta Suomen puolustuspelaamiselle.

- En ole koskaan nähnyt ensimmäisissä maaotteluissa näin hyvää oman maalin puolustamista. Slovakia pääsi alueelle, mutta avopaikat jäivät todella vähiin. Annan siitä pojille iso kehut.

- Tällaiset pelit ovat juuri maaotteluiden parasta antia, pelaajat joutuvat todella äärirajoilleen monellakin tavalla. Me olimme tänään ryhmä ”pieniä äijiä”, luotsi naurahti.

Toinen kohtaaminen torstaina

Kaikki Suomen pelaajat tekivät maajoukkuedebyyttinsä tiistaina. Lehtola nosti muutaman pelaajan suorituksen vielä erityisesti esille.

- Maalivahtimme rauhallinen olemus oli tärkeä asia tiukassa paikassa. Se antaa koko joukkueelle uskoa. Keskiakselimme ryhti, tahtotila ja kovuus puolustamisessa oli korkealla tasolla. Matti Peltola tuli joukkueeseen varasijalta. Tiedämme toki, että hän on erittäin hyvä pelaaja, mutta hän todella oli tänään erinomainen.

Suomi ja Slovakia kohtaavat toistamiseen torstaina. Eerikkilän stadionilla pelattava ottelu alkaa klo 11. Tiistaina loukkaantuneet Skyttä ja Topi Forss ovat tuolloin mitä todennäköisimmin sivussa kokoonpanosta.

- Haluan, että parannamme omaa pallollista pelaamistamme edelleen. Jos pystymme pitämään enemmän palloa, saamme myös pelin rytmin ja kontrollin paremmaksi. Nyt pitää hoitaa palautuminen hyvin ja tulla torstain peliin taas hyvällä asenteella, Lehtola päätti.

Suomi-Slovakia 1-0 (1-0)
    15' 1-0 Nooa Laine rp.

Suomen kokoonpano
    1 Matias Riikonen MYPA