U15-poikien ensimmäinen maajoukkueleiri päätökseen

• Maajoukkueet

U15-pojat (2004) päättivät ensimmäisen maajoukkueleirinsä torstaina Eerikkilässä. Kolmen päivän kokonaisuus oli ikäluokan päävalmentajan Erkka V. Lehtolan mukaan onnistunut.

Leirin taustaryhmä saapui Eerikkilään maanantaina ja 32 mukaan valittua nuorta pelaajaa tiistaina. Ohjelmassa oli sisäiset ottelut tiistaina ja torstaina sekä harjoituksia.

- Tiistain ensimmäisessä harjoituksessa kävimme läpi meille tärkeitä ydinteemoja ja sen perusteella mentiin illan otteluun. Kuten usein ensimmäisessä pelissä, kentällä tapahtui kaikenlaista, sekä hyvää että vähemmän hyvää, Erkka V. Lehtola totesi.

Keskiviikkoaamuna oli pelipaikkakohtainen harjoitus ja illalla kevyempi tapahtuma, jossa fysioterapeuteilla oli isompi rooli. Leiri päättyi torstain otteluun. Lehtola ei lähtenyt arvioimaan eikä varsinkaan vertaamaan vuonna 2004 syntyneitä muihin ikäluokkiin.

- Iso hatunnosto pojille päivän pelistä. Se oli laadullisesti tiistaita parempaa. Siinä oli enemmän ymmärrystä ja energiaakin riitti, vaikka alla oli kaksi tiivistä päivää.

- Merkittävä asia on se, mitä tapahtuu vuoden tai kahden päästä. Meillä on ensi viikolla vuonna 2003 syntyneiden leiri ja on selvää, että jo heidän pelinsä on erinäköistä. Puhumattakaan vuonna 2001 syntyneistä, joiden kanssa olimme Minskissa tammikuussa. Sen olen ehkä oppinut, ettei ikäluokkia kannata alkaa vertailemaan. Mutta kuten aina, tässäkin ryhmässä on kiinnostavia pelaajia ja kilpailua on eri pelipaikoille hieman eri verran.

Mukana viikon leirillä olivat myös viiden alueen valmentajat Stephen Ward, Teemu Eskola, Kai Nyyssönen, Mika Nurmela ja Samu Koski. Lehtola korostaa yhteistyön heihin ja seurajoukkueisiin toimivan. Maalivahtivalmennuksesta leirillä vastasivat Antti Niemi ja Eemeli Reponen. Fysioterapeutteina toimivat Luciano Posillipo ja Ville Ranta-aho.

- On todella hyvä ja tärkeää, että saamme tänne kaikki aluevalmentajat mukaan. Pääsemme kasvokkain vaihtamaan ajatuksia.

Vuonna 2004 syntyneiden ensimmäiset maaottelut ovat ohjelmassa toukokuun lopulla. Kyseessä on Eerikkilässä pelattava turnaus, johon osallistuvat Suomen lisäksi Puola, Slovakia ja Unkari.

- Ennen sitä toukokuun alussa järjestetään minialueturnaus, jossa näemme noin 100 pelaajaa ympäri Suomen. Se on seuraava iso tarkkailutapahtuma, mutta totta kai tässä välissä on myös alueleirejä ja seurajoukkuepelejä.

Eerikkilän leirillä mukana olleen ryhmän löydät täältä.

• P2004