Tyttömaajoukkueilla edessä mielenkiintoisia haasteita vuonna 2019

• Maajoukkueet

Huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen kertoi mielipiteensä U17- ja U19-tyttöjen EM-karsintalohkojen arpaonnesta.

U17- ja U19-tyttöjen EM-alkukarsintojen sekä EM-jatkokarsintojen lohkot arvottiin perjantaina Sveitsin Nyonissa.

U17-tyttöjen (s. 2003) EM-alkukarsintalohkossa Suomen kanssa jatkopaikasta taistelevat Itävalta, Slovakia ja Viro. Alkukarsinnat pelataan syksyllä 2019 Slovakiassa.

- Ihan hyvä lohko. Itävalta on ennakolta kaikkein kovin, huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen totesi.

Miettinen kävi aiemmin tutusmassa Itävallan nuorisomaajoukkueiden akatemiatoimintaan.

- He tekevät kyllä vakuuttavaa työtä tällä hetkellä nuorten kanssa. Panostukset on kovat. He keräävät parhaat pelaajat jo 14-vuotiaina kansalliseen akatemiaansa eli se on varmasti hyvin hitsattu maajoukkue, koska parhaat pelaajat harjoittelevat maanantaista perjantaihin koko ajan maajoukkuevalmentajien alaisuudessa, Miettinen kertoi.

Itävalta on Miettisen mukaan korkealta prässäävä joukkue kaikissa ikäluokissa. Mahdottomana haasteena hän ei kuitenkaan tulevaa vastustajaa koe.

- Kaksi joukkuetta siitä menee jatkoon, ja Itävalta sopii kyllä meille ihan hyvin. Se ei ollut pahin mahdollinen vastustaja muista koreista.

Vuonna 2003 syntyneiden tyttöjen EM-lopputurnaus pelataan Ruotsissa keväällä 2020.

U17-tyttöjen (2002) EM-jatkokarsintalohkoarvonnassa arpa toi Suomen kanssa samaan lohkoon Belgian, Itävallan ja Walesin. Itävallassa pelattavan turnauksen pelipäivät ovat 24., 27. ja 30.3.2019. Lopputurnaus pelataan Bulgariassa toukokuussa 2019.

Itävalta on tuossakin lohkossa kova vastustaja, kuten Belgiakin.

- Jarmo Matikainen on luonut Walesille pohjat hyvälle puolustuspelaamiselle. Wales tunnetusti lähtee puolustamaan matalalta tiiviinä ja organisoidusti kaikissa maajoukkueissa tällä hetkellä. Ei sekään ole aina ihan helppoa rikkoa sellaisia puolustuksia.

Nykyisin Matikainen luotsaa Viron naisten A-maajoukkuetta. Hän siirtyi pestiin vuodenvaihteessa 2017-2018 Uudenmaan piirin valmennuspäällikön paikalta. Ennen tuota tehtävää Matikainen toimi Walesin naisten maajoukkueen valmentajana neljän vuoden ajan.

Miettinen pitää lohkoa haasteellisena, mutta on tyytyväinen siihen, että ykköskorista noussut mukaan jalkapallon suurimpia huippuja.

- Sieltä olisi voinut tulla vielä kovempia vastustajia. Lohko on hyvin tasainen, kuten U19:lla (vuonna 2000 syntyneiden EM-jatkokarsintalohko). Vaikka oltiin ykköskorissa, niin ei saatu niitä ihan kaikista isoimpia maita.

Vuonna 2000 syntyneet Suomen U19-tytöt kohtaavat huhtikuussa EM-jatkokarsintaturnauksessa emäntämaa Belgian lisäksi Sveitsin ja Puolan. Pelipäivät ovat 3., 6. ja 9.4.2019. Lopputurnaus pelataan Skotlannissa heinäkuussa 2019.

Lohkon joukkueet ovat kivenkovia. Miettinen kuitenkin painottaa, että kuka tahansa voi riistää pisteitä keltä tahansa.

- Kukaan ei ole ennakkoon ylivertainen, koska me tulimme itse ykköskorista. Se on hieno haaste ja tasainen lohko, josta on ihan mahdollista mennä jatkoon.

U19-tyttöjen (2001) EM-alkukarsintalohkossa Suomen kanssa jatkopaikasta taistelevat Tshekki, Färsaaret ja Liettua. Alkukarsinta pelataan syksyllä 2019 Suomessa. Lopputurnaus pelataan Georgiassa kesällä 2020.

Alkukarsintojen pelaaminen Suomessa on maajoukkueelle Miettisen mukaan todella positiivinen asia.

- Olennaista oli, että saimme ne kotiin, koska samaan aikaan on syksyn ylioppilaskirjoitukset. Olimme huolissamme siitä, että jos pelit pelataan ulkomailla, menettäisimme pelaajia. Nyt pelaajat pystyvät mahdollisesti tekemään kirjoituksia, kuten olemme Eerikkilässäkin tehneet tähänkin asti, Miettinen sanoi.

Vielä ei ole tiedossa, missä alkukarsinnat pelataan Suomessa.

- Koska ne ovat tuohon aikaan vuodesta, niin tekonurmi on varmasti se alusta, missä haluamme pelata. Sitä lähdetään tutkimaan missä pystymme pelaamaan, että kenttä täyttää vaatimukset, Miettinen kertoi.

Tshekki on ennakkoon analysoituna lohkon kovin joukkue.

- 2000-syntyneissä se oli hyvä ikäluokka, mutta Marko Saloranta - joka tuntee tuon 2001-syntyneiden ikäluokan parhaiten - sanoi, ettei Tshekki ole siinä ihan niin hyvä kuin nollanollissa.

Pelejä ja tapahtumia riittää. Miettisellä on kuitenkin selvä tavoite: nähdä kaikkien ikäluokkien pelaamista jossain vaiheessa ensi vuotta.

- Tulen olemaan mukana kaikkien ikäluokkien toiminnassa ensi vuonna jossain vaiheessa. Haluan vaikuttaa vahvasti läsnäolon kautta ja tapahtumissa mukana olemisella ja jalkauttaa pelitapaamme ja pelaajakoulutuslinjamme päivitystä, hän alleviivasi.

2003-syntyneiden tyttöjen (U17) joukkue pelaa UEFA Development -turnauksen 21.-26.5. Eerikkilässä. Mukana U16-turnauksessa ovat Suomen lisäksi Sveitsi, Ukraina ja Liettua.

Vuotta nuorempien eli 2002-syntyneiden tyttöjen (U17) maajoukkue sekä vuonna 2000-syntyneiden tyttöjen (U19) maajoukkue pelaavat molemmat maaliskuussa viimeistelyottelunsa Portugalia vastaan ennen EM-jatkokarsintojen alkua.

• T2001
  • T2000