Tyttöjen pilottiakatemioiden yhteishaku alkaa 23.2.

• Seuratoiminta

Ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteishaku on alkanut. Yhteishaun yhteydessä voi hakeutua myös nuorten 15–18-vuotiaiden pelaajien kehittymisen tueksi urheiluoppilaitosten yhteyteen rakennettuihin pilottiakatemioihin. Hakuaika on 23.2.–7.4.2021.

Tyttöjen pelaajakehityksessä toimii tällä hetkellä neljä Hybridimallin (kolmikantayhteistyö) pilottiakatemiaa. Helsingissä Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian yhteydessä toimii kaksi akatemiaa: Helsinki Football Academy ja HJK Akatemia. Tampereella kolmikantayhteistyö on rakennettu Palloliiton, Ilveksen ja Tampereen Urheiluakatemian välillä ja Jyväskylän Hybridiakatemian muodostavat Palloliitto, Jyväskylän Pallokerho ja Jyväskylän Urheiluakatemia.

PÄÄKAUPUNKISEUDUN URHEILUAKATEMIA

Helsingissä Mäkelänrinteen urheilulukion yhteydessä Urhea-kampuksella toimivan Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian (Urhean) alla toimii kaksi Palloliiton tyttöjen hybridiakatemiaa: Helsinki Football Academy (HFA) ja HJK Akatemia.

Urhean akatemiat kehittävät toimintaansa yhteistyössä. Tavoitteena on tukea nuoria pelaajia laadukkaan harjoittelun mahdollistajana ja samalla mahdollistaen myös opiskelun. Opiskelun ja harjoittelun yhdistäminen näissä akatemioissa mahdollistuu hyvän yhteistyön ja harjoitusrytmin kautta.

Helsinki Football Academy

Helsinki Football Academy (HFA) toimii Urhea-kampuksella. HFA tarjoaa nuorelle urheilijalle kehittymisympäristön, jossa opiskelun ja tavoitteellisen harjoittelun yhdistäminen on toimivaa. HFA:n joukkue harjoittelee pääosin koulupäivän ympärillä aamu- ja iltapäivällä. Toiminnan laatua on kehitetty koko ajan.

Uusi Urhea-kampus huippu-urheilun koti

Elokuussa 2021 avattu Urhea-kampus (Etusivu - URHEA-halli / Linkki kampuksen esitteeseen >>) nosti HFA:n harjoitusolosuhteet uudelle tasolle. Mäkelänrinteen lukion Urhea-kampuksen kokonaisuudesta löytyvät kaikki tarvittavat harjoitusmahdollisuudet ja tukitoiminnot urheilijoille. Kampuksen yhteydessä sijaitsevassa Urhea-kodissa on edullisia vuokra-asuntoja urheileville opiskelijoilla. Moni HFA:n pelaaja asuu jo tällä hetkellä harjoittelupaikkojen yhteydessä olevassa Urhea-kodissa.

Kansainvälisen pelin vaatimuksia kohti – ammattilaisten tukemana

HFA:n tavoitteena on valmistaa pelaajia laadukkaalla harjoittelulla kohti kansainvälisiä kenttiä. Tavoitteena on mahdollistaa pelaajille seuraava askel uralla kehittävään ympäristöön, Kansalliseen Liigaan tai ulkomaille. Menneen kauden päätteeksi useat jo kaksi vuotta HFA:ssa pelanneet ja harjoitelleet pelaajat ovat tehneet sopimuksen Kansallisen Liigan seuran kanssa. Vastikään Helmareihinkin nousseesta Hämeenlinnan Jalkapalloseuran kasvatista Katariina Kosolasta tuli viime syksynä HJK:n kautta ensimmäinen HFA:sta ammattilaissopimuksen ulkomaille tehnyt pelaaja.

HFA:ssa satsataan vahvasti pelaajien kehittymiseen niin yksilöllisesti kuin joukkueenakin. Lajivalmennuksen ja pelaajien tukitoimintojen yhteistyötä kehitetään jatkuvasti ja yhteistyö näyttäytyy pelaajille kokonaisuutena, jossa mahdollisuus itsensä haastamiseen ja sitä kautta kehittymiseen on arjessa jatkuvasti. Koulupäivän ympärille rakennettu monipuolinen harjoittelukokonaisuus tukee pelaajan kehittymistä.

Kerttu Karresmaa muutti Kajaanista Helsinkiin ja pelaa nyt HFA:ssa. Karresmaa, joka opiskelee Mäkelänrinteen lukiossa nyt toista vuotta, on ollut tyytyväinen valintaansa.

- Arki HFA:ssa on ollut juuri sitä mitä lähdin etsimään. Pidän siitä, että toimintaa pyritään jatkuvasti kehittämään, ja se onkin kehittynyt esimerkiksi viime vuodesta paljon. Täällä nähdään pelaajat ihmisenä ja pyritään auttamaan muissakin asioissa kuin urheilussa. Kouluvalintaa tekeville haluaisin mainita juurikin sen, että vaikka esimerkiksi toiselta paikkakunnalta muuttaminen saattaa tuntua pelottavalta, saa HFA:ssa kaikkeen apua ja vertaistukea!

HFA:n toiminnasta vastaa HFA akatemian johtaja, nuorten olympiavalmentaja ja TU15-maajoukkueen päävalmentaja Pekko Söderström. Kenttätoiminnasta vastaa HFA:n päävalmentaja sekä myös nuorten olympiavalmentaja Tommy Nordenswan. Valmentajajoukon täydentävät Maria Virolainen sekä SPL Etelän aluevalmentaja Akan Okomoh. Fysiikkavalmennuksesta vastaavat kentällä ja sen ulkopuolella Janne Ukkonen sekä Ari Haapalainen

Fysioterapeuttina HFA:ssa toimii Simone Kallonen ja ravintoasiantuntijana Laura Manner. Psyykkisen valmennuksen osaamista HFA-tiimille tarjoaa Kim Forsblom, joka tuo osaamistaan pelaajien ja valmentajien arkeen, eli kenttätyöhön. Forsblomilla on laaja osaaminen joukkuelajien valmennuksesta, ja hän tuo oman panoksensa pelaajien arjen parantamiseen ja urheilijana kasvamiseen yksilöllisellä otteella.

- Harjoitus- ja kilpailuympäristössä tapahtuvan psyykkisen valmennuksen lisäksi urheilijoita pyritään tukemaan kokonaisvaltaisesti huomioimalla myös urheilun ulkopuoliset asiat. Yksinkertaisimmillaan tämä voi olla opintojen jaksottamista tavoitteenasettelun keinoin, Urhea-kodin kimppakämppään muuttaneiden pelaajien auttamista yhteisten sääntöjen luomisessa tai esimerkiksi urheilun ja koulun aiheuttaman stressin käsittelyyn soveltuvien työkalujen opettamista. Työtä tehdään niin joukkue-, pienryhmä- kuin yksilötasollakin kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla, toteaa Forsblom roolistaan nuorten pelaajien tukena.

Kansainvälisyys ja seurayhteistyö

HFA:n tavoitteena on auttaa pelaajia kohti kansainvälistä uraa pitkäjänteisesti. Tavoitteena on järjestää säännöllistä kansainvälistä toiminta koronatilanteen rauhoittuessa. Yhteistyötahot niin Ruotsissa kuin Saksassakin mahdollistavat kv-yhteistyön niin joukkue- kuin yksilötasollakin.

HFA:n tavoitteena on tuoda toimivia toimintamalleja seurojen arkivalmennuksen tueksi. Tämän kauden aikana toimintamalleja on jaettu harjoitteludatan seurannasta ja sen siirtämisestä toiminnan suunnitteluun. HFA rakentaa aktiivisesti yhteistyöseuraverkostoa, jossa osaamisen ja kokemusten jakaminen onnistuu entistäkin paremmin suomalaisen jalkapallon hyväksi.

HFA Märskyn päävalmentaja Pekko Söderström, [email protected], 0400 723 466

HJK Akatemia

HJK T18 Akatemian pilottiakatemiamalli käynnistettiin marraskuussa 2021. Toiminnasta vastaa HJK, ja tukea arkeen tuovat Palloliitto ja Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia.

HJK:n toiminnassa on mukana vahva valmennus- ja taustaryhmä. Akatemiatoiminnasta vastaa Joonas Sarelius. Valmennustiimiin kuuluvat talenttivalmentaja Arttu Heinonen, valmentaja Riku Remes, valmentaja Jan Berg, maalivahtivalmentaja Juho Illi, fysiikkavalmentaja Alvaro Molinos, fysioterapeutti Pauliina Pitkänen sekä psyykkinen valmentaja Laura Hyvönen.

HJK Akatemian toiminta keskittyy pitkälti seuran tiloihin ja kentille Töölön alueelle. Kaikki harjoitukset ovat koulupäivän yhteydessä, aamuisin ja iltapäivisin.

HJK tekee yhteistyötä useamman toisen asteen oppilaitoksen kanssa. Urheilulukiolaiset ovat pääasiassa Pohjois-Haagan Yhteiskoulun ja Mäkelänrinteen lukioissa. Osa joukkueen pelaajista on yläkoulun yhdeksännellä luokalla (06-syntyneet ja ensi vuonna 07-syntyneet), joten yhteistyötä tehdään myös yläkoulujen kanssa.

- Jotta pelaajan arki pyörii hyvin, on yhteistyö koulujen kanssa avainasemassa. Yhdessä pystymme rakentamaan huipulle tähtääville pelaajille sellaisen arjen, joka tukee pelaajan tavoitteita myös jalkapalloilijana, Sarelius sanoo.

HJK T18 Akatemiajoukkueen pelaajat ovat pitkälti seuran oman pelaajaputken läpikäyneitä pelaajia, mutta toimintaan otetaan mukaan pelaajia myös seuran ulkopuolelta. Juuri valmistunut Urhea-kampus tarjoaa myös HJK:n pelaajille tarvittaessa mahdollisuuksia asumiseen lähellä harjoitus- ja opiskelupaikkoja.

HJK:ssa pelasi kaudella 2021 yli 30 naisten ja tyttöjen maajoukkuepelaajaa. Kansallisessa Liigassa pelasi kaudella 2021 noin 25 pelaajaa, jotka ovat pelanneet HJK T18 Akatemiajoukkueessa viime vuosina. HJK:n liigajoukkueessa debytoi kaudella 2021 11 nuorta pelaajaa.

- T18 Akatemian tavoitteena on kasvattaa ja kehittää pelaajia, jotta he ovat valmiita ottamaan seuraavan stepin urallaan HJK:n liigajoukkueeseen tai muuhun liigaympäristöön. Maajoukkuepelaajien ja liigapelaajien määrään pohjautuen voi hyvin sanoa, että meidän T18 Akatemialla on valtava merkitys koko suomalaiselle futikselle, talenttivalmentaja Heinonen näkee.

- Urhean ja Palloliiton tuen avulla olemme nyt pystyneet terävöittämään toimintaa entisestään ja saaneet tukitoiminnot ja olosuhteet vielä paremmiksi, Heinonen arvioi.

HJK T18 Akatemia pelaa kaudella 2022 naisten Suomen Cupin lohkovaiheessa, T18 SM-sarjassa sekä P15 Kakkosessa.

- T18-joukkue tekee myös erittäin tiivistä yhteistyötä liigajoukkueemme kanssa. Ja totta kai HJK:n vahvuus on vahva seura ja sen toimintakulttuuri, jotka antavat pelaajille ison tuen ja paljon eväitä myös jalkapallokentän ulkopuolisiin asioihin tulevaisuutta varten, Sarelius toteaa.

Joukkueenjohtaja Johanna Sillanpää, [email protected], 050 551 9644
Talenttivalmentaja Arttu Heinonen, [email protected], 045 134 6217
Akatemiavalmentaja Joonas Sarelius, [email protected], 050 567 9000

TFA - Tampere Football Academy

Pelaajien kertomana – TFA mahdollistaa laadukkaan tekemisen ja henkilökohtaisen kehittymisen

Sammon keskuslukion urheilulinjalla opiskeleva Helli Ahonen on ollut mukana Tampere Football Academyn toiminnassa muutaman vuoden ajan. Ahonen sai ensimmäisen kutsunsa U18-maajoukkueleirille tammikuussa.

- Koen, että TFA:n laadukas valmennus ja motivoitunut sekä tavoitteellinen ilmapiiri on auttanut kohti tavoitteitani. Pelaajana saan kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti tukea kehittymiseen pyykkisen, fyysisen, ravinto- ja lajivalmennuksen avulla. Palautetta saa yksilöllisesti, mikä auttaa minua keskittymään oikeisiin asioihin, Ahonen toteaa.

Kaksoisuran suorittaminen on otettu TFA:ssa huomioon päivärytmin suunnittelulla. Treenit ajoittuvat aamuun ja iltapäivään niin, että illan voi käyttää opiskeluun ja muuhun vapaa-aikaan.

- Kun harjoitusmäärät ovat suuria, opinnoissa menestyminen edellyttää hyvää suunnitelmallisuutta. Olen hyödyntänyt esimerkiksi pelireissujen bussimatkoja opiskeluun, kertoo Ahonen kokemuksiaan opiskelun ja urheilun yhdistämisestä.

Toinen TFA:sta sekä Ilves/2:n riveistä tuttu pelaaja on Elli Mäkipelkola. Seinäjoen Mimmiliigan kasvatti muutti Tampereelle Seinäjoelta.

- Oon viihtynyt tosi hyvin. Kotiutuminen tapahtui aika nopeasti ja tavallaan luonnostaan joukkueen kautta. Kun on samat kaverit koulussa ja treeneissä, periaatteessa koko arki on yhteistä ja sopeutuu kyllä helposti.

Tutut auttavat monesti sopeutumisessa. Elli on kokenut TFA:n toiminnan yleisesti laadukkaana ja ilmapiirin hyvänä.

- Koen, että TFA:n toiminta on laadukasta. Apua on aina tarjolla ja esimerkiksi sopeutumista ajatellen meillä on täällä ryhmä kaikille muualta tulleille, jonka kanssa teemme erilaisia aktiviteetteja. Valmennus on hyvää ja kaikki tehdään tavoitteellisesti. Lisäksi saa myös yksilöllisempää ohjausta muun muassa voimaharjoitteluun ja ravintoon liittyen.

- Täällä on tosi hyvät mahdollisuudet kehittyä. Koulun ja jalkapallon yhdistäminen on helppoa ja kaikkeen saa apua, jos tarve vaatii. Lisäksi täällä on ihan huipputyyppejä ja kiva ilmapiiri. Vaikka arki on tietty välillä vähän rankkaa, kaikki joukkuekaverit ovat kuitenkin samassa tilanteessa, joten yhdessä selvitään.

Asiantuntijatoiminta auttaa huomioimaan myös yksilöt

TFA:ssa toimii moniammatillinen asiantuntijatiimi pelaajien ja valmennuksen tukena. Osallistuvan asiantuntijatoiminnan avulla pelaajia pystytään auttamaan kokonaisvaltaisesti eteenpäin ja huomioimaan joukkueen lisäksi myös yksilöt.

Tampereen Urheiluakatemian ja Varalan valmennuskeskuksen asiantuntijoista voima- ja nopeusharjoittelun valmentaja Tiia Hautala, fysioterapeutti Eetu Autio, urheilutestauksesta vastaava Marko Haverinen, ravitsemusasiantuntija Titta Mehtänen ja psyykkinen valmentaja Aapo Kilpeläinen toteuttavat suunnitelmallisesti omaa asiantuntijaosaamista osana TFA:n arkea.

- Ravitsemuksessa käsiteltävät teemat suunnitellaan tarvelähtöisesti ja integroidaan osaksi vuosisuunnitelmaa. Näin ollen esimerkiksi pelikaudella keskitytään pelipäivien syömiseen ja palautumiseen ja kesälomien päättyessä arjenhallinnan taitoihin ja suunnitelmallisuuteen, Mehtänen kertoo.

- Olen ollut TFA:ssa mukana alusta lähtien, ja sinä aikana pelaajien ravitsemus on mennyt huikeasti eteenpäin. Muun muassa energiansaanti on kasvanut kulutusta vastaavaksi, mikä puolestaan on heijastunut suorituskyvyn paranemisena, hän jatkaa.

Ahonen on huomannut itse jaksavansa paremmin, kun on saanut neuvoja riittävään ravitsemukseen.

- Olen kokenut ravintovalmennuksen hyödylliseksi, koska sen avulla on riittänyt energiaa treenaamiseen.

Lisäksi hän mainitsee testauksen ja kuormituksen seurannan olleen hyödyllistä, sillä testit ovat antaneet konkreettista tietoa henkilökohtaisesta kehittymisestä.

Talenttivalmentaja Biran Jeng, [email protected], 045 674 1825
Palloliiton Lännen aluevalmentaja Valtteri Kumpuniemi, [email protected], 040 481 2464

JFA - Jyväskylä Football Academy

Jyväskylä Football Academy on toiminut marraskuusta 2020 lähtien. Niin sanottu hybridiakatemia organisoituu kolmikantayhteistyönä Palloliiton, Jyväskylän Urheiluakatemian (JUA) ja Jyväskylän Pallokerhon (JyPK) välillä. JFA:n pelaajiston muodostavat ikäluokkiensa maajoukkuepelaajat ja niiden potentiaaliset ehdokkaat sekä motivoituneet aluetoiminnassa mukana olevat yläkouluikäiset pelaajat. Pelaajat tulevat lähinnä Jyväskylästä ja sen ympäristöstä sekä Palloliiton itäiseltä toiminta-alueelta.

JFA:n akatemiaryhmän harjoittelu tapahtuu tällä hetkellä aamuharjoitteluna kolmesti viikossa, tulevaisuudessa myös akatemiaryhmä tulee harjoittelemaan yhdessä myös muutamana iltapäivänä viikossa. Lajiharjoittelun sisällöt pohjautuvat pitkälti pelaajien yksilöllisten kehityskohteisiin ja vahvuuksiin sekä maajoukkueiden ohjeisiin ja toiveisiin. Lisäksi pelaajien hyödynnettävissä on laaja ammattilaisten tukiverkosto. Fyysisestä harjoittelusta vastaa tyttöjen maajoukkueiden fyysinen valmentaja Ville Rajalainen, loukkaantumisia ennaltaehkäisevästä harjoittelusta sekä kuntouksesta KIHU:n fysioterapeutti Sanna Pylkkänen ja urheilijoiden psyykkisestä hyvinvoinnista JUA:n Hanna-Maari Päkk.

Pelaajat harjoittelevat ja pelaavat myös omien seurajoukkueidensa kanssa eri sarjatasoilla. Aamu- ja iltaharjoittelun välillä on vahva kytkös, kun JFA-valmentajat ovat säännöllisesti mukana myös joukkueharjoittelussa.

JFA-päävalmentaja Elina Utriainen[email protected], 045 174 8444
JFA-akatemiajohtaja Ilkka Mäkelä[email protected], 040 760 5155