Tyttöjen aluetoiminta uudistuu

• Alueuutiset
  • Maajoukkueet

Uudistuksien myötä tyttöjen aluetoiminta jakautuu neljälle alueelle ja aluetoiminnan toimintajakso pitenee.

Tyttöjen aluetoimintaa uudistetaan vahvasti Seurojen Palloliiton myötä. Isona muutoksena voimaan astuu uusi aluejako, joka jakaa aluevalmennuksen neljälle alueelle. Uudet alueet ovat Etelä, Länsi, Pohjoinen ja Itä.

- Aluejako tulee täysin Palloliiton alueiden pohjalta. Meillä oli vielä kolme vuotta sitten kuudella alueella aluetoimintaa ja -joukkueet. Uusimaa ja Helsinki yhdistyivät pari vuotta sitten Etelän alueeksi ja nyt sitten pudotettiin Keskialue pois. Lisäksi Pohjanmaan alue meni nyt Länteen. Menemme jatkossa Palloliiton alueiden mukaan, kertoo aluetoiminnan kehittämisen ja aluejakojen uudelleen luomisen suunnittelusta vastannutta työryhmää johtanut Marko Saloranta.

Akan Okomoh toimii Etelän alueen päätoimisena aluevalmentajana. Omar Adlani  ja Arttu Heinonen toimivat alueen talenttivalmentajina ja Mari Savolainen oto-aluevalmentajana. Laajentuneesta Lännen alueesta vastaa päätoiminen aluevalmentaja Markus Paananen. Lisäksi Lännessä toimii kaksi osa-aikaista aluevalmentajaa urheiluakatemioissa. Turun seudun urheiluakatemiassa toimii Leo Tommila ja Vaasan seudun urheiluakatemiassa Marko Uusitalo. Pohjoisen aluevalmentajina toimivat Toni Koskinen sekä Liisa-Maija Rautio. Idän alueella aluevalmennuksesta vastaavat Elina Utriainen ja Mari Kokkonen.

- Haluamme koko pelaajakehitystiimimme puolesta kiittää Jari Rantalaa, joka tämän aluejako- ja resurssimuutoksen myötä jää pois Lännen alueen oto-valmentajan tehtävistä. Jari on ollut tärkeä henkilö Lännen alueen pelaajatarkkailussa ja alueleirien valmentajana ja hänen sitoutumisensa, sekä kokemuksensa on tuonut koko aluetoimintaan tärkeän lisän, Huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen kiittää.

Aluetoiminnan toimintajakso pitenee

Aluetoimintaa järjestään jatkossa kahdelle ikäluokalle (TU15 ja TU16). Samalla aluetoiminnan toimintajaksoa pidennetään yhdestä vuodesta 1,5 vuoteen ja Helmariturnaus siirtyy pelattavaksi vuotta nuorempana eli TU14-ikäluokalle.

- Viemme Helmariturnauksen vuotta nuoremmille. Ajatuksena on, että pystyisimme tukemaan seuroja mahdollisimman paljon jo nuorissa ikäluokissa. Seuroissa tapahtuva työ on se olennaisin asia pelaajan kehityksessä. Aluetoiminnassa potentiaaliset pelaajat pääsevät pelaamaan samantasoisten kanssa ja valmentajat saavat paljon tietoa, joka helpottaa näiden pelaajien auttamista. Aluetoiminta on lisä seuratoimintaan, Saloranta painottaa.

Aluetoiminnan toimintajakson pidentäminen liittyy samalla vahvasti myös UEFAn linjauksiin, joissa U15-tytöille on aloitettu järjestämään UEFA development -turnauksia, joita aiemmin oli tarjolla vain vuotta vanhemmalle ikäluokalle. Suomi oli mukana viime syksynä jo tällaisessa tapahtumassa UEFA assist -ohjelman kautta Malesiassa pelatussa U15-tyttöjen neljän maan turnauksessa.

- Muut maat aloittavat nuorten maajoukkuetoiminnan alle 15- vuotiaina, mutta me emme pysty vielä sitä järjestämään. Viime syksyn turnaus Malesiassa oli poikkeus. Jos UEFA ei rahoita vastaavaa turnausta jatkossa, niin meillä ei ole toistaiseksi maajoukkuetoimintaa alle 15-vuotiaille tytöille. Siihen palaseen olemme ottaneet nyt kiinni. Yritämme tarjota pelaajille ja seuravalmentajille tietoa kansainvälisen pelin vaatimuksista jo näissä ikäluokissa, Saloranta sanoo.

Ensimmäisenä aluejoukkuevuonna mukana on aluksi yli 200 pelaajaa. Pääpainopiste on peruspelaamisen viemisessä kohti kansainvälistä tasoa. Toisena aluejoukkuevuonna pelaajamäärää tiivistetään ja painopiste siirtyy enemmän maajoukkueen pelitavan teemojen opettamiseen.

- Aluetoiminta on alueellisesti järjestettyä maajoukkuetoimintaa. Pystymme kouluttamaan isomman määrän pelaajia ja samalla karsimaan kuluja. Sen takia tähän 1,5 vuoteen on menty, saamme vaikutettua enemmän ja saamme vietyä seuravalmentajille enemmän tietoa ja tukea. Haluamme, että pelaajakoulutuslinja olisi mahdollisimman yhtenäinen Helmaritoiminnasta ensimmäiseen maajoukkueeseen. 1,5 vuotta on merkittävämpi kuin puoli vuotta, vaikka silläkin on ollut iso vaikutus, Saloranta toteaa.

Tinni Korpela-leiri

Uutena osana aluetoimintaan tulee 18.-20.11.2020 Eerikkilässä järjestettävä Tinni Korpela-leiri. Leirille valitaan 72 kenttäpelaajaa ja 8 maalivahtia, jotka muodostavat 4 joukkuetta. Leiri valmistaa sekä pelaajia että valmentajia ottamaan seuraavan askeleen arjessaan.

- Leiri on tärkeä varsinkin 06-ikäluokalle, joka jää nyt ilman Helmariturnausta. Leiri on lähtölaukaus maajoukkuetoiminnalle. Tapahtuma kuuluu ensimmäiseen aluejoukkuevuoteen ja siellä keskitytään pelaajakoulutukseen ja -tarkkailuun. Leiri ei rajaa jatkoa mitenkään, ja ryhmästä ei valita suoraan tulevaa maajoukkuetta. Pelaajat kuitenkin kehittyvät eri tahtiin, Saloranta muistuttaa.

Muokattu klo 14:40: Ruotsia vastaan lokakuussa pelaa 05-maajoukkue

Lisätietoja alue- ja Helmaritoiminnasta:

Marko Saloranta U16/U17-päävalmentaja marko.saloranta(a)palloliitto.fi

Marianne Miettinen Huippujalkapallopäällikkö marianne.miettinen(a)palloliitto.fi

• T2004
  • T2005