Tytöt U17: Suomi-Islanti 2-1

Suomen alle 17-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue voitti PM-kisojen kolmannessa ottelussa Islannin 2-1.

Suomen alle 17-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue voitti Islannin 2-1 kolmannnessa ottelussaan 4.7.2003 PM-kisoissa Ruotsissa. Ottelu pelattiin Arbrå IP:n kentällä. Ottelua seurasi 650 katsojaa.

Kahden hävityn ottelun jälkeen Suomen joukkue pursui voitontahtoa. Peliin lähdettiin painottaen oman hyökkäyspelin tärkeitä asioita unohtamatta kuitenkaan puolustuksen tärkeyttä.

Suomi sai heti ottelun alussa luotua muutaman hyvän erikoistilanteen. Mirka Ruotsalainen ampui vaarallisen vapaapotkun 20 metristä ja Maija Saari antoi erinomaisen kulmapotkun, josta palloa ei kuitenkaan saatu aivan maaliin saakka. 24 minuutin kohdalla Peppiina Pentti pääsi irti vastustajasta oikealta laidalta, keskitti ja Laura Hyvönen puski pallon sisään.

Islanti pelasi 5-4-1 -systeemillä ja melkein koko ajan pitkällä pallolla. Suomen topparit Hanna Hovi ja Meri Viljanen hoitivat kuitenkin pääpallot hienosti. Aivan ensimmäisen puoliajan lopussa, 39 minuutilla Islannin Kolbrun Steinthorsdottir veti unelmavedon vastapallosta noin 35 metristä pallon aivan oikeaan ylänurkkaan ja tasoitti pelin.

Toisella puoliajalla Suomi loi monta hyvää maalipaikkaa. Kuopion tytöillä, Laura Hyvösellä ja Heini Tiilikaisella oli jo vähän epäonneakin viimeistelyssä. 66 minuutilla Essi Sainio päätti kuljetuksensa maaliin, kuin toisinto Ruotsi-pelistä. Suomi oli parempi ja tasaisempi joukkue, toteaa päävalmentaja Inka Railo.

Alle 17-vuotiaiden tyttöjen avoimen PM-turnauksen tuloksia voi seurata Ruotsin liiton sivuilta. >>

Suomen joukkue:Tinja-Riikka Korpela, OLSEmmi Tiittanen, FC Espoo (53. Nina Hyvönen, KMF)Maija Saari, FC HonkaMeri Viljanen, Ilves-PHanna Hovi, PuiUMirka Ruotsalainen, FC UnitedEssi Sainio, FC EspooHeini Tiilikainen, KMF (79. Taru Laihanen, HJS)Peppiina Pentti, JunioriklubiSari Hyyrynen, MPSLaura Hyvönen, KMF (79. Sonja Suosalo, FC Espoo)Sonja Suosalo, FC Espoo (41.min Heini Tiilikainen)

Lisätietoja:Suomen PalloliittoSanna Pirhonen[email protected]