Työ jalkapallon vahvistamiseksi naisten ja tyttöjen lajina etenee

• Seuratoiminta

Tuki- ja toimintamalli on luotu seurojen tyttöjen urheilutoiminnan laadun vahvistamiseen ja Fast track- malli valtakunnallisten toimintaympäristöjen kehittymiseen.

Osana suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategiaa tavoittelemme tulevien vuosien aikana naisten ja tyttöjen osallisuuden vahvistumista kaikilla tasoilla. Tämän tavoitteen tueksi laaditun naisten ja tyttöjen oman kehitysstrategian kautta vahvistamme muun muassa tyttöjen pelaajamääriä, laadukasta pelaajapolkua sekä naisten osallisuutta jalkapalloperheen eri rooleissa.

Vuoden 2021 pääpainopiste on nuoruusvaiheen urheilutoiminnan vahvistamisessa sekä pelaajamäärien kasvattamisessa pelaajapolun alkupäässä. Lisäksi vuonna 2019 käynnistetty työ naisten ylimpien sarjatasojen huippu-urheilun toimintaympäristöjen vahvistamiseksi painopisteenä jatkuu.

– Kevään isoimpia onnistumisia on ollut UEFA Playmakers -konseptin toimeenpano 38 paikkakunnalle ympäri Suomen. Yli 1 500 tyttöä on tutustunut jalkapalloon jo ensimmäisen kevään aikana ja lisäksi olemme saaneet paljon uusia naisia mukaan harjoitusten ohjaajiksi. Työskentelemme yhdessä seurojen kanssa, jotta tytöt jatkavat seuraavaksi seuransa aloittavien ikäluokkien pariin, naisten jalkapallon kehityspäällikkö Heidi Pihlaja sanoo.

– Toinen keskeinen painopiste keväällä on ollut tyttöjen urheilutoiminnan laadun vahvistamiseen keskittyvän toiminta- ja tukimallin rakentaminen. Lisäksi ilahduttaa, että pääsemme viemään maaliin tyttöjen ja naisten ylimpien sarjojen uudistustyötä sekä tuomaan fast track-mallin valtakunnallisen kehityksen tukemiseen, Pihlaja lisää.

Seuroilla ja seurayhteisöillä mahdollisuus saada tukea tyttöjen urheilutoiminnan laadun kehittymiseen

Urheilutoiminnan laadun kehittymiseksi Palloliitto käynnistää strategisen projektin, jonka tavoitteena on tukea seuroja tyttöjen puolen rakenteiden, prosessien ja valmennussisältöjen vahvistamisessa. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa kansainvälistä verkottumista ja osaamisen jakamista seuratoiminnassa tyttöjen puolella.

Aiemmin Palloliiton aluevalmentajana toiminut Markus Paananen aloitti toimintamallista vastaavana kehityspäällikkönä kesäkuun alussa.

Mistä tässä tuki- ja toimintamallissa on tarkemmin kyse?

– Valitsemme toimintamalliin noin kymmenen seuraa tai seurayhteisöä ympäri Suomen. Kiinnitymme tiiviisti olemassa oleviin prosesseihin, kuten seurojen laatujärjestelmään, uudistuvaan Helmaripolkuun sekä valmennusosaamisen kehittämiseen.

– Olen itse tiiviisti mukana näiden seurojen arjessa tukemassa valmennusosaamisen sekä prosessien kehittymistä, samalla toimien myös linkkinä Palloliiton muihin prosesseihin. Valittuja seuroja tai seurayhteisöjä kannustamme myös taloudellisen tuen muodossa, Paananen taustoittaa.

Käynnistyvästä toiminta- ja tukimallista ja mukaan hakemisesta kerrottiin tarkemmin torstaina 19. elokuuta järjestetyssä tilaisuudessa. Kuulolla oli yli sata osallistujaa.

Katso tilaisuuden diat täältä >>

Hakulomake seurojen tuki- ja toimintamalliin liittyen >> Hakuaika päättyy 2.9. kello 23.59 mennessä.

Fast track -malli tukemaan naisten pääsarjatason valtakunnallista kehittymistä

Naisten ja tyttöjen ylimpiä sarjoja Kansallista Liigaa, Naisten Ykköstä sekä T18 SM -sarjaa tarkasteltiin syksyllä 2020 laajassa analyysityössä. Sen pohjalta mm. Naisten Ykkönen tiivistyy kaudelle 2022 kymmenen joukkueen sarjaksi, jossa otetaan käyttöön myös lisenssijärjestelmä. Tulevan syksyn ja talven aikana tarkastellaan myös Naisten Kakkosen roolia ylimpien sarjojen kokonaisuudessa.

Palloliiton liittohallitus hyväksyi kesäkuun alussa Fast track -järjestelmän. Järjestelmä on suunniteltu mahdollistamaan väylä miesten jalkapallossa huipputasolla osaamisensa jo vakiinnuttaneille suomalaisille seuroille naisten huippujalkapallon edistämiseksi. Fast track -prosessi mahdollistaa seuran olemassa olevien rakenteiden, osaamisen ja taloudellisten edellytysten hyödyntämisen naisten huippujalkapallon edistämiseksi. Tavoitteena on tukea naisten jalkapallon valtakunnallista kehittymistä eri alueilla Suomessa.

Fast track -mallin kautta seurajoukkueilla on mahdollisuus hakea paikkaa Naisten Ykköseen kontrolloidun hakuprosessin kautta. Tukeaksemme pelin valtakunnallista kehittymistä Fast track -prosessiin ei voi osallistua, mikäli hakevan seuran kotimaakunnassa on Kansallisessa Liigassa ja/tai naisten Ykkösessä sarjapaikka toisella seuralla.

Hakukriteereinä paikan myöntämiseen ovat:

• Hakevan seuran miesten edustusjoukkueen sarjataso
  • Hakevan seuran rekisteröityjen tyttöpelaajien määrä
  • Hakevan seuran joukkueet tytöissä
  • Hakevan seuran tyttöjen joukkueiden valmennustiimien koulutustaso

Lue tarkempi esitys Fast track -mallista täältä >>

Lisätietoja:

Nuoruusvaiheen urheilutoiminnan kehittäminen:
Markus Paananen, markus.paananen(a)palloliitto.fi,

Kilpailutoiminnan kehittäminen & Fast track -malli:
Pekka Soini, pekka.soini(a)palloliitto.fi

Playmakers -ohjelma, valmentajien stipendihaku + muu naisten ja tyttöjen jalkapallon kehitystyö:
Heidi Pihlaja, heidi.pihlaja(a)palloliito.fi

Juttu julkaistu alun perin 5.7. ja juttua muokattu 27.8. :  Lisätty 19.8. tilaisuuden diat ja tallenne sekä hakulomake.