”Turnaus on niin pelaajien kuin valmentajienkin näytön paikka” - Helmariturnauksen pelaajat nimetty

• Maajoukkueet

30.7.–2.8. Eerikkilässä järjestettävän Helmariturnauksen pelaajat on nyt nimetty. Tänä vuonna turnaukseen osallistuvat pelaajat ovat syntyneet pääosin vuonna 2005.

Vuoden 2020 Helmariturnauksen joukkueet ja pelaajat on julkistettu. Tänä vuonna joukkueet on nimetty Helmari-pelaajien mukaan. Turnauksessa toisistaan ottaa mittaa Team Sällström, Team Koivisto, Team Hyyrynen, Team Heroum, Team Summanen, Team Naumanen, Team Kollanen, Team Alanen, Team Engman ja Team Kuikka. Katso joukkueet täältä >>

Pelaajat turnaukseen valittiin Palloliiton tyttöjen aluevalmentajien toimesta, pelaajatarkkailun perusteella. Eerikkilään saapuu alueellisesti jaettuna kymmenen joukkueellista pelaajia. Myös Helmariturnauksen joukkueiden valmentajat ovat aluevalmentajien valitsemia.

- Aluevalmentajamme ovat tehneet ison työn joukkueiden valinnassa haastavissa olosuhteissa, kun peleissä ja tapahtumissa oli pitkä tauko keväällä. Kaikki ovat tehneet varmasti parhaansa. Kaikki on valmiina erityisvuodesta huolimatta, kun turnaus potkaistaan käyntiin, U15 tyttöjen maajoukkueen päävalmentaja Pekko Söderström kertoo.

Koronavirustilanne vaikuttaa pelaajatarkkailun lisäksi myös turnausjärjestelyihin. Turnauksessa noudatetaan Palloliiton ohjeistusta jalkapalloturnausten toteuttamiseen sekä valtioneuvoston, aluehallintoviraston ja THL:n ohjeistuksia. Turnauksen koronaohjeistus on luettavissa täältä >>

Pelaajien läheisille suositellaan pelien seuraamista nettilähetysten kautta henkilökontaktien minimoimiseksi. Heille toimitetaan linkki, jonka kautta tallenteet kaikista otteluista ovat katsottavissa. Turnauksen huipentava All Stars -ottelu striimataan suorana lähetyksenä Palloliiton nettisivuilla.

Helmariturnaus on tärkeä pelaajatarkkailutapahtuma, josta käynnistyy kyseisen ikäluokan alue- ja maajoukkuetoiminta. Lisäksi tapahtumassa koulutetaan kymmeniä joukkuevalmentajia, maalivahtivalmentajia ja videoanalyytikoita ja erotuomareita.

- Turnaukseen osallistuu yli 200 pelaajaa. Pelaajien tukena Eerikkilässä nähdään 30 valmentajaa ja heidän tukijansa ja kouluttajansa, tutorit. Taustalta löytyy tutoreiden mentorit, videoanalyytikot kouluttajineen, huoltajat, pelaajatarkkailijat, maajoukkuevalmentajat, fysiot, fyysinen valmentaja ja lääkäri. Myös tuomarit ovat hyvin edustettuna ja heille järjestetään omaa koulutusta, Söderström taustoittaa.

Neljän päivän mittaisen turnauksen aikana pelaajille halutaan välittää tietoa pelistä ja samalla myös aktivoida pelaajia tutkiskelemaan peliä entistä enemmän ja tarkemmin.

- Reppuun pelaajilta tapahtumasta tulee jäämään pelien lisäksi tietoa omasta osaamisesta sekä sen vertaamista muihin, saman ikäluokan, pelaajiin. Tapahtuman aikana käydään läpi kansainvälisen pelin vaatimuksia niin teknis-taktisen, fyysisen kuin henkisenkin puolen näkökulmasta, kertoo Söderström.

Vuoden 2020 Helmariturnaus pyörähtää käyntiin Eerikkilässä torstaina 30.7. ja päättyy sunnuntaina 2.8. Haasteellisesta ja poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta odotettavissa on jälleen hieno turnaus.

- Uskallan jo nyt luvata onnistumisen elämyksiä ja pelaajien sekä valmentajien oppimista heinä-elokuussa Eerikkilässä. Turnaus on niin pelaajien kuin valmentajienkin näytön paikka. Nähdään Eerikkilässä, Söderström päättää.

Lisätietoja Helmariturnauksesta >>

• T2005