”Turnauksen iso teema on mielestäni osaamisen jakaminen” - Helmariturnaus käynnissä

• Maajoukkueet

Vuoden 2020 Helmariturnaus käynnistyi tänään Eerikkilässä. Turnaus huipentuu sunnuntaina 2.8. pelattavaan All Stars -otteluun.

Tärkeänä pelaajatarkkailu- ja koulutustapahtumana toimiva Helmariturnaus käynnistyi torstaina Eerikkilässä. Nelipäiväisen tapahtuman ensimmäisen päivän aamu sujui pitkälti tutustumisen merkeissä.

- Aamu on ollut vielä enimmäkseen valmentaja- ja taustatiimien koulutusta. Päivän aikaan joukkueet ovat pitäneet ryhmäytymisharjoituksia, koska siellä on pelaajia, jotka eivät ole vielä nähneet toisiaan muuta kuin ennakkoon järjestetyissä etäpalavereissa, Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen kertoo.

- Joukkueet ovat pitäneet nyt ensimmäistä kertaa etäpalavereja jo ennen tätä tapahtumaa. Yhteisiä päiviä ja aikaa ei ole paljon. Korona on oikeastaan opettanut meille, miten voimme hyödyntää etäpalavereja. Siellä on käyty läpi pelillisiä juttuja ja tutustuttu toisiinsa. Väittäisin, että se tutustuminen on paremmassa tilassa kuin koskaan aiemmin tässä turnauksessa, Miettinen jatkaa.

Turnausta on odotettu pitkään. Eerikkilä on täynnä innostuneita pelaajia ja valmentajia.

- On ollut tosi siisti huomata, että ihmisillä on ollut ikävä toisiaan ja ikävä tänne Eerikkilään tähän tapahtumaan. Ihmiset ovat iloisia ja hyväntuulisia. Täällä on kaikilla positiivinen fiilis. Tätä odotettu tosi paljon, Miettinen kehuu.

Helmariturnauksessa koulutetaan kymmeniä joukkuevalmentajia, maalivahtivalmentajia, videoanalyytikoita ja erotuomareita. Joukkueiden taustalla toimii isot valmennustiimit.

- Valmennustiimeissä on porukkaa enemmän kuin koskaan ennen. Valmentajat tutustuvat toisiinsa ja heidän roolinsa täsmentyy päivän aikana. Ensimmäisen päivän pelien jälkeen valmentajat ovat jo asettaneet itselleen tavoitteita omaan kehittymiseensä. Myös pelaajille sekä itse pelille on asetettu tavoitteita. Niitä aletaan purkamaan jo illalla. Tavoitteena on kehittyä joka päivä edellisestä päivästä. Tämä on prosessi, Miettinen avaa.

Miettinen toivoo, että pelaajat ja valmentajat oppisivat toisiltaan turnauksen aikana.

- Turnauksen iso teema on mielestäni osaamisen jakaminen. Kaikki pelaajat ja valmentajat on valittu tänne heidän osaamisensa perusteella. Tarkoituksena on, että pölyttäisimme mahdollisimman paljon ristiin ja jakaisimme sitä osaamista toisillemme. Täältä on tarkoitus antaa vinkkejä sinne arkeen, jossa tämä prosessi jatkuu sekä valmentajilla että pelaajilla.

Turnaus päättyy sunnuntaina pelattaviin sijoitusotteluihin ja All Stars -otteluun. All Stars -ottelu striimataan suorana lähetyksenä Palloliiton kotisivuilla selostuksen kera.

- Sunnuntaina on sijoitusottelut ja turnauksessa pelataan edelleen mestaruudesta. On tärkeää, että pelaajat saavat taistella mestaruudesta joukkueena. Iltapäivällä pelataan All Stars -ottelu, jonka valmentajiksi valitaan kaksi hyvin turnauksessa onnistunutta valmentajaa ja kaksi joukkueellista pelaajia.

- Pelin tuotanto on isompi kuin koskaan ennen. Me olemme tosi ylpeitä siitä ja odotetaan sitä kovasti. Yleisradiolta tuttu kovan luokan selostaja Matti Härkönen tulee selostamaan, ja minä saan toimia hänen ”kakkosalttonaan”. On kiva päästä tuottamaan se peli pelaajien vanhemmille niin hyvin kuin mahdollista, Miettinen päättää.

Lue lisää Helmariturnauksesta >>

• T2005