Turku, Pori ja Kokkola julkistivat jalkapallon vaikuttavuuslukuja

• Seuratoiminta
  • Alueuutiset

UEFA SROI -mallinnus on työväline, jolla mitataan jalkapalloon sijoitetun pääoman sosiaalista tuottoa sekä arvoa yhteiskunnalle. Mallinnuksessa on hyödynnetty laajasti asiantuntijoita sekä tutkimustietoa. Jalkapallon vuotuinen vaikuttavuus koko Suomessa on peräti 1,25 miljardia euroa. Kaupunkikohtaiset luvut osoittavat kiistattomasti jalkapallotoiminnan merkityksen paikallisesti.

Seurojen UEFA SROI -mallinnuksia pääsevät tämän vuoden aikana tekemään SPL:n laatujärjestelmässä mukana olevat seurat. Jo näissä seuroissa jalkapallon arvo näkyy, mutta tuloksia tarkastellessa tulee muistaa, että kaikissa kaupungeissa jalkapalloa harrastaa lisäksi iso määrä pelaajia muissa seuroissa. Todellinen vaikuttavuus onkin vielä nyt julkistettuja lukuja selkeästi suurempi.

Turusta mukana ovat nyt FC Inter, TPS, Turun Nappulaliiga ja ÅIFK. Porissa SROI -luvut muodostuvat FC Jazzin, Musan Salaman sekä Toejoen Veikkojen toiminnasta. Kokkolassa on laskettu GBK:n ja KPV:n vaikuttavuusluvut.

Turussa kokonaisvaikuttavuus on 30,45 M€

FC Interin, TPS:n TuNL:n ja ÅIFK:n toiminta tuottaa yhteiskunnalle vuosittain yhteensä 30,45 miljoonaa euroa. Sosiaalisia hyötyjä kokonaissumma pitää sisällään 7,65 M€, terveydellisiä hyötyjä 10,6 M€ ja suoria taloudellisia vaikutuksia peräti 12,2 M€.

- On hienoa, että pystymme vihdoin faktapohjaisesti osoittamaan jalkapallon arvon yhteiskunnalle ja tässä tapauksessa Turun kaupungille. Urheiluseurat tekevät mittaamattoman tärkeää työtä muun muassa liikkumattomuuden sekä lasten ja nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Näitä asioita on vaikea mitata rahassa, mutta UEFA SROI:n myötä tämä on mahdollista, iloitsee FC Interin urheilutoimenjohtaja Jani Meriläinen.

Samoilla linjoilla Interin kanssa on ÅIFK.
- SROI-mallinnus on jalkapallolle kokonaisuudessaan erittäin merkittävä asia ja meille seuroille varsinkin paikallisella tasolla. Nyt pystymme kertomaan ja kuvaamaan toimintaamme ja sen vaikuttavuutta numeroiden muodossa. Työkalu on erittäin tervetullut, toteaa Åbo IFK:n toiminnanjohtaja Lena Hindström-Pesu.

Turun Nappulaliigassa nostetaan esiin, ansaitusti, vapaaehtoistoimijoita.

- Nappulaliigan toiminnassa vaikuttavinta on suuri vapaaehtoistoimijoiden määrä: ilman vapaaehtoisia valmentajia, joukkueenjohtajia, rahastonhoitajia, buffetvastaavia, pelinohjaajia, huoltajia ja muita toimijoitamme ei näin laajan toiminnan järjestäminen olisi mahdollista. SROI-prosessissa tulee näkyväksi jokaisen vapaaehtoistoimijamme taloudellinen merkitys koko jalkapalloyhteisölle ja yhteiskunnalle.
Tarjoamme turkulaisille lapsille ja nuorille lähiliikuntaa ja kilpaurheilua omien kavereiden kanssa, lähellä kotia ja omassa yhteisössä, muistuttaa TuNL:n puheenjohtaja Mikko Högerman.

UEFA SROI -tulokset Turussa.

Porilaisseurojen tuottama kokonaisarvo 17,42 M€

Myös Porissa UEFA SROI osoitti selkeästi, miten arvokasta työtä koko yhteiskunnan hyväksi jalkapalloseuroissa tehdään.

FC Jazz, MuSa ja TOVE tuottavat tekemisellään yhteensä 17,42 M€ vuodessa. Summassa on 3,23 M€ sosiaalisia hyötyjä, 4,4 M€ terveydellisiä hyötyjä ja 9,79 M€ taloudellista hyvää. Komeita lukuja, joista porilaisseurat ovat syystäkin ylpeitä.

- Urheilun vaikutus nähdään ja koetaan usein vain sen tuottamilla tunteilla ja elämyksillä. Yhtään edellä mainittuja väheksymättä on hienoa, että nyt UEFA SROI:n avulla voimme myös todentaa toimintamme taloudellisen merkittävyyden kaikille sidosryhmillemme, kertoo FC Jazzin toiminnanjohtaja Santeri Salonen.

Musan Salaman puheenjohtaja Mikko-Tapio Mattila muistuttaa, että valtavassa luvussa ei vielä edes ole koko porilainen jalkapallotoiminta laskettuna.

- Musan Salaman ja jalkapallon merkitys Porin kaupungille on iso, se on tiedetty, mutta nyt se on myös todennettu. Tässä prosessissa on nyt mukana kolme seuraa, mutta lisäksi kaupungista sekä alueelta löytyy myös muita arvokasta työtä tekeviä seuroja, muistuttaa Mattila.

MuSa:n toiminnanjohtaja Kari Löytökorpi nostaa esiin sen tosiseikan, että SROI-mallinnus huomioi vain seurojen ns. grassroots-toiminnan. Ammattimainen urheilu ei luvuissa ole mukana lainkaan.

- SROI-prosessista puuttuu edustusjoukkueen toiminta. Edustusjoukkue sekä nyt elettävä Huuhkajien menestyshuuma lisää jalkapallon merkitystä yhteiskunnassa entisestään. Näemme esimerkkejä muista pohjoismaista, miten jalkapallo on kasvanut osaksi yhteiskuntaa. Suomi on kovaa vauhtia muuttumassa jalkapalloyhteiskunnaksi ja päättäjien on hyvä huomioida jalkapallon vaikuttavuus ja merkitys. Tällä SROI-prosessilla on nyt ensimmäisen kerran todennettu paikallista merkittävyyttä.

Myös TOVE arvostaa faktaa, jota nyt voidaan aikaisemman ”mututiedon” sijaan kertoa.

- SROI antaa meille seuroille, mutta myös yhteistyötahoille, valtavan tärkeää faktaa jalkapallon ja jalkapalloseurojen vaikuttavuudesta. Toivottavasti tämä viimeistään nostaa tietoisuutta myös jalkapallokuplan ulkopuolisille siitä, miten suuresta lajista on kyse, huomioi TOVE:n toiminnanjohtaja Jussi Rantala.

UEFA SROI -tulokset Porissa.

Kokkolassa 10,66 M€ vuodessa

Keski-Pohjanmaalla Kokkolassa UEFA SROI -laskennassa olivat mukana kaupungin seuroista GBK ja KPV. Jo kahden seuran toiminta tuottaa arvoa vuositasolla 10,66 M€. Sosiaalisia hyötyjä tulee 2,42 M€ edestä, terveysvaikutukset ovat 4,13 M€ ja taloushyödyt 4,11 M€. Komeita ja vaikuttavia lukuja myös Kokkolassa.

GBK nostaa esiin taustoja lukujen takana.

- Valmentajien ja joukkuehenkilöstön talkootuntien lisäksi Kokkola Cup tuottaa suurimman osan GBK:n talkootunneista. Turnaus on mahdollista järjestää juuri talkoolaisten mahtavan panostuksen vuoksi, kiittelee GBK:n hallituksen jäsen ja juniorijaoston puheenjohtaja Thomas Brännbacka.

KPV:ssa muistutetaan seuran tarkoituksesta.

- KPV on 1930 perustettu jalkapalloseura. Seuran tarkoituksena on toiminnallaan tukea ja edistää jalkapalloilun kehitystä jäsentensä keskuudessa sekä auttaa kotia kasvattamaan yhteiskunnalle ruumiillisesti ja henkisesti tasapainoisia kansalaisia. KPV:n vaikuttavuus perustuu toiminnan laaja-alaisuuteen sekä henkilömäärällisesti että toiminnallisesti. KPV liikuttaa viikkotasolla yli 500 lasta ja nuorta perheineen. Lisäksi toiminnassa on mukana yli 100 eri-ikäistä vapaaehtoista valmentajina, joukkueenjohtajina ym. joukkueiden toimihenkilöinä, kertaa seuran puheenjohtaja Jouko Vierimaa.

Valmennuspäällikkö Tomi Virta muistuttaa lisäksi KPV:n tarjoamista moninaisista seuratoiminnan rooleista.

- KPV on myös kilpaurheiluseura, jonka tavoitteena on auttaa nuorta kehittymään omalle urheilijan huipulleen. Jalkapallotoiminnan lisäksi seurayhteisö tarjoaa jäsenilleen yhteistä tekemistä, verkottumista sekä sosiaalista kanssakäymistä; kaikki nämä taidot edesauttavat sujuvan yhteiskunnan toimintaa. Paitsi nuorten kilpaurheiluseurana, KPV antaa myös muille yhteiskunnan jäsenille erinomaisen mahdollisuuden toimia yhteiskuntaa tukevassa yhteisössä esimerkiksi valmentajana, joukkueenjohtajana tai monissa muissa seuran toimintaa tukevissa tehtävissä.

UEFA SROI -tulokset Kokkolassa.

UEFA SROI -mallinnukseen sekä osaan jo julkistetuista eri seurojen luvuista voi tutustua täällä: https://www.palloliitto.fi/palvelut/digitaaliset-jasenpalvelut/sroi