Tuore dokumentti avaa tyttöjen pelaajakehityspolun

• Maajoukkueet

Materiaalia työstettiin koronakevään aikana, ja se löytyy nyt Palloliiton kotisivuilta.

Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen kertoo, että materiaali on tarkoitettu seuroille, valmentajille ja pelaajille. Materiaali havainnollistaa, kuinka polku kohti kansainvälisiä kenttiä ja A-maajoukkuepelaajaksi etenee.

– Emme vain tuottaneet materiaalia, vaan leikkasimme koko pelaajakoulutuspolkumme auki kirurgin veitsellä. Analysoimme, millaisia tuki- sekä pelaajakehitystoimintoja meillä on, ja mikä niiden sisältö sekä toimintafilosofia on, Miettinen avaa.

Palloliiton pelaajakehitys- ja maajoukkuetoimintojen tarkoituksena on olla pelaajien ja valmentajien tukena kasvussa kohti kansainvälisiä kenttiä. Pelaajakehitystoiminnan rakenne johtaa viidestä eri kokonaisuutta tukevasta palasesta – pelaajapolkumateriaali ilmentää sitä, miten ja millä toiminnoilla pelaajien ja valmentajien kehittymistä voidaan tukea polun eri vaiheissa seurojen arjessa mukana elämisen lisäksi.

– Olemme jo aiemmin pohtineet arvojamme, sitä millainen tulevaisuuden pelaaja on, millä tavalla haluamme pelata ja millaisia valmentajia tarvitsemme. Nyt halusimme miettiä, kuinka voimme tukea seuroja niin, että he pystyvät kasvattamaan kansainvälisen tason pelaajia.

Kokonaisuudesta vastannut Miettinen antaa tunnustusta tiimilleen, johon kuuluivat Arttu Pitkäkangas, Ville Rajalainen, Lasse Lagerblom, Akan Okomoh, Marko Saloranta, Pekko Söderström, Markus Paananen, Tommy Nordenswan sekä Leo Tommila.

– Lisäksi Helmarien tiedottaja Eveliina Parikka on tehnyt erinomaisen taittotyön. Materiaali on näin myös visuaalisesti todella tyylikästä ja toimivaa.

Miettinen kertoo, että syksyllä on tulossa yksityiskohtaisempaa, päivitettyä materiaalia nuorten maajoukkueiden pelitavasta. Pääosin videoista koostuva materiaali on tarkoitettu valmentajien käyttöön.

Dokumentin löydät täältä.