Tuija Hyyrynen ollut nostamassa Juventusta suurseuraksi – ”Joka vuosi on otettu isoja steppejä eteenpäin”

• Maajoukkueet

Tuija Hyyrysestä tuli kautta aikain neljäs pelaaja - ja samalla ensimmäinen ulkomaalainen - joka on pelannut Juventuksen naisten joukkueessa sata ottelua. Hyyrynen on ollut torinolaisseuran mukana naisten joukkueen perustamisesta lähtien ja nähnyt läheltä joukkueen kehittymisen Euroopan huippuseuraksi.

Hyyrynen sai sadannen ottelunsa täyteen hienolla tavalla, kun Juventus selvitti tiensä Mestarien liigassa kahdeksan parhaan joukkoon sijoituttuaan lohkossaan toiseksi. Lohko oli todella kova, jossa pelasivat viime kauden finalisti Chelsea, toissa kauden finalisti Wolfsburg sekä sveitsiläinen Servette. Wolfsburg, Juventus ja Chelsea kaikki päätyivät 11 pisteeseen, mutta keskinäisten otteluiden vertailussa Wolfsburg voitti lohkon ja Juventus sijoittui toiseksi. Näin Juventus nousi kahdeksan parhaan joukkoon.

- Meillä oli tosi kova lohko ja lähdimme siihen hieman altavastaajana, kun siinä olivat myös Chelsea ja Wolfsburg. Pystyimme lähtemään peleihin vapautuneesti ja onnistuimme tekemään tosi kovaa tulosta oikeastaan joka pelissä. Se oli joukkueelta todella hieno saavutus, Hyyrynen hehkuttaa.

Naisten Mestarien liigassa pelattiin tällä kaudella ensimmäistä kertaa lohkovaihe. Aiempina vuosina Juventus ei ollut päässyt kuin 32 parhaan joukkoon pudotuspelimuotoisessa kilpailussa.

- Tavoitteena oli päästä pidemmälle kuin aiempina vuosina. Lohkovaiheen myötä saimme enemmän kovia kansainvälisiä pelejä. Ne olivat tärkeitä sekä pelaajille että seuralle.

Juventus on hallinnut Italian Serie A:ta joukkueen perustamisesta lähtien voittaen mestaruuden neljänä peräkkäisenä vuotena. Viime kaudella Juventus voitti sarjan puhtaalla pelillä ja on aloittanut tämän kauden myös voittamalla kaikki ottelunsa. Sen voittoputki Serie A:ssa on peräti 30 ottelun mittainen ja edellisen kerran se hävisi sarjassa keväällä 2019. Mestarien liiga onkin tuonut kovia pelejä kotimaan kenttiä hallinneelle joukkueelle.

- Mestarien liiga on siinä tosi tärkeä, että saamme kovia kansainvälisiä pelejä. Seuran tavoitteena on olla yksi Euroopan parhaista joukkueista. Mestarien liigan pelit ovat eri tason pelejä ja ne ovat tuoneet koko joukkueelle lisää itseluottamusta, Hyyrynen kertoo otteluiden merkityksestä.

- Meille vaihtui täksi kaudeksi valmentaja, ja yksi syy oli se, että tavoitteena oli ottaa seuraava steppi eurokentillä. Olemme tosi nopeasti saaneet hyviä tulosta aikaiseksi, Hyyrynen jatkaa.

Mestarien liigassa ovat edessä seuraavaksi pudotuspelit ja Juventukselle arvottiin vastustajaksi kaikkien aikojen menestynein joukkue Lyon. Ranskalaisjoukkue on voittanut Mestarien liigan peräti seitsemän kertaa ja vei vuosien 2016-2020 aikana nimiinsä viisi mestaruutta.

- Lyon on kyllä kova vastustaja ja saa nähdä miten siinä käy. Kaikki on aina mahdollista. Pääsemme lähtemään taas altavastaajina hyvällä fiiliksellä. Uskon meidän pystyvän pääsemään jatkoon.

Servette-ottelussa Hyyrysestä tuli Juventuksen kautta aikain neljäs naispelaaja, joka on pelannut seuran riveissä 100 ottelua. Lisäksi hän on ensimmäinen ulkomaalaispelaaja, joka on saavuttanut merkkipaalun.

- Rankkaan sen tosi korkealle. Se on itselleni tosi tärkeä ja upea juttu, että sain sen vielä täyteen siinä pelissä, jossa varmistimme Mestarien liigan puolivälieräpaikan kotiyleisön edessä.

Juventus kehittynyt vuosi vuodelta

Juventuksen naisten joukkue perustettiin vuonna 2017 ja Hyyrynen on ollut mukana alusta lähtien. Hän on nähnyt läheltä kuinka seura on ottanut koko ajan isoja askeleita eteenpäin panostuksessaan ja sitä kautta kehityksessään.

- Olen ollut ihan ensimmäisestä kaudesta lähtien mukana ja seura on kehittynyt kovasti sinä aikana. Joka vuosi on otettu isoja steppejä eteenpäin. Meillä on koko ajan parempia pelaajia, ja nytkin meillä on käytännössä kaksi tasaväkistä vaihtoehtoa jokaiselle pelipaikalle. Meillä on iso ryhmä kasassa ja koko ajan satsataan enemmän. Aluksi oli ehkä vähän hakemista, mutta nyt meillä on kaikki mitä ikinä tarvitsemmekin. Oikeastaan ainoa asia joka puuttuu, on oma stadion. On ollut huikea nähdä omin silmin tämä kehitys ja odotan innolla mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Juventus oli ensimmäisiä italialaisia suurseuroja, joka alkoi panostaa myös naisten puolella. Nyt Serie A:ssa pelaavat miestenkin sarjoista tuttuja joukkueita kuten Fiorentina, AC Milan, AS Roma, Sassuolo, Inter Milan, Napoli, Hellas Verona, Nora Heroumin Lazio ja Anna Auvisen Sampdoria. Vaikka Juventus on dominoinut sarjaa viime vuodet, niin Hyyrynen näkee sarjan tason myös nousseen.

- Olemme tehneet sarjassa kyllä kovaa tulosta, mutta on mukaan mahtunut vaikeitakin pelejä. Serie A on kova sarja ja taso nousee koko ajan. Odotan mielenkiinnolla mitä tulevaisuus tuo tullessaan, sillä isot miesten seurat satsaavat nyt myös naisiin entistä enemmän.

MM-paikka vielä omissa käsissä

Hyyrynen on kuulunut useiden vuosien ajan Helmareiden kantaviin voimiin. Joukkue taistelee tiukasti paikasta MM-kisoihin ja, vaikka alla on kaksi tappiota, ei Hyyrynen ole heittänyt kirvestä kaivoon.

- Pari edellistä peliä ovat olleet vaikeampia, mutta kaikki on edelleen mahdollista. Meillä on EM-kisat edessä ja nämä MM-karsinnat tukevat myös niitä hyvin. Harmi, ettemme saaneet Irlanti- ja Ruotsi-peleistä hyviä tuloksia, mutta kaikki on edelleen omissa käsissä. Meillä on tavoitteet korkealla ja kova halu päästä MM-kisoihin, Hyyrynen analysoi Helmareiden edesottamuksia MM-karsinnoissa.

Vaikka Irlanti-tappio kaihersi mieltä, niin Helmarit osoitti kyntensä pistämällä olympialaisten hopeamitalisti Ruotsin tiukoille sen kotikentällä. Ruotsi voitti kuitenkin loppuhetken maalilla 2-1. mutta Hyyrynen näki myös tuloksen taakse.

- Se ottelu toi meille itseluottamusta. Pelasimme hyvän pelin vieraskentällä ja osoitimme pystyvämme kamppailemaan mitä joukkuetta vastaan tahansa. Harmittaa vain, ettemme pystyneet pitämään tasapeliä.

• Helmarit
  • naisten A-maajoukkue