TPV:lle kolme uutta sopimusta

• Jalkapallosarjat

TPV on vahvistanut joukkuettaan kolmella uudella sopimuspelaajalla

Viime vuoden heinäkuussa miesten edustukseen liittynyt 25-vuotias Topi Järvi ja TPV ovat tehneet jatkosopimuksen. Nuoresta iästään huolimatta TPV:ssä vahvaa kokemusta edustava Järvi palaa ensi kaudella Ykköseen, jossa hän on aiemmin pelannut FC Hakan ja AC Oulun joukkueissa

- Topi on suoraviivainen pelaaja ja nopea maalintekijä. Hän on ollut ollut talven aikana erinomainen, kun on saanut harjoitella terveenä, sanoo päävalmentaja Anssi Ylinen TPV:n sivuilla.

Lempäälässä syntyneen Topi Järven pelaajaura aikuisten tasolla alkoi kaudella 2011, kun hän nousi Veikkausliigassa pelanneen FC Hakan kokoonpanoon. Järvi debytoi Veikkausliigassa 17. lokakuuta 2011 ottelussa FC Inter–FC Haka. Järvi pelasi kausien 2011–2012 aikana yhteensä 20 liigaottelua pääasiassa vaihtopelaajana. Tähän mennessä Järvi on pelannut 21 Veikkausliigan ottelua Hakaa edustaen. Järvi pelasi kaudella 2013 Hakan riveissä kahdeksan Ykkösen ottelua.

Järvi palasi Ykkösessä pelanneeseen Hakaan kaudeksi 2016. Järvi pelasi kausien 2016–2017 aikana yhteensä 22 Ykkösen ottelua, joissa hän teki kolme maalia. Kaudeksi 2018 Järvi siirtyi Ykkösen AC Ouluun. Järvi pelasi viime kaudella AC Oulun riveissä seitsemän Ykkösen ottelua ja teki kaksi maalia.

- Tuntuu hienolta, kun minulla on sopimus TPV:n kanssa ja pääsen taas pelaamaan Ykkösessä. Olen todella hyvillä mielin tästä sopimuksesta. En ole ladannut itselleni paineita ja hissijoukkueeksi emme suostu, Järvi sanoo.

Vuonna 1996 syntyneiden pelaajien määrä kasvoi kahdella, kun 22-vuotiaat Mauno Siren ja Antti Kuusinen liittyivät maanantaina joukkueeseen. Kumpikin siirtyy TPV:hen toisesta tamperelaisseurasta Tampere Unitedista.

- Mauno on kestävä ja hyvän suunnanmuutosnopeuden omaava puolustaja. Lisäksi hän pelaa erinomaisesti hyökkäyssuuntaan. Antti on oppimishaluinen, ulottuva maalivahti, jolla on hyvä torjunta, sanoo Ylinen.

TPV:n kaksikko on ollut kavereita 10-vuotiaista alkaen. Kaveruus selittyy pelaamisella samoissa Ilveksen joukkueissa ikäluokasta toiseen. Puolustaja Mauno Siren siirtyi Ilveksestä Tampere Unitediin alkuvuodesta 2017. Ensimmäisellä Kakkosen kaudellaan hän pelasi 20 ottelua ja teki yhden maalin. Viime kaudella Siren pelasi 15 ottelua tehden yhden maalin. 14 ottelussa Siren oli kentällä täydet minuutit.

Siren on omasta mielestään monipuolinen puolustaja, joka pystyy pelaamaan millä paikalla tahansa. Hän myös haluaa haastaa pallon kanssa vastustajaa.

- Nyt on oikein hyvä tunnelma, koska tämä on minun ensimmäinen sopimukseni näin korkealle sarjatasolle. Meillä on joukkue, jolla pystyy pärjäämään ensi kauden Ykkösessä. Ihan varmasti lähdemme voittamaan jokaista ottelua. Sarjanousija ei aina ole heittopussi, Siren sanoo.

Maalivahti Antti Kuusinen tuli Tampere Unitediin viime kaudeksi ja pelasi 18 Tampereen Unitedin ottelussa. Läpimurto Ilveksen liigamiehistöön ei ole vuosien aikana onnistunut, joten silloinen vaihto toiseen tamperelaisseuraan oli ajankohtainen. Kuusinen luonnehtii itseään maalivahdiksi, joka on ”lähitorjujatyyppi”.

- Suuntani on oikea. Ensin lähdin hakemaan Kakkosen Tamusta peliaikaa ja nyt tavoittelen peliaikaa Ykkösessä ensi kaudella sekä tietysti kehittymistä maalivahtina. Meillä on hyvä ja jopa valtakunnallisesti harvinainen tilanne, kun joukkueessa on peräti kaksi maalivahtivalmentajaa. Kaksikko osaa asiansa, Kuusinen sanoo.

• TPV