TPV pelasi laiskoilla jaloilla Tammisaaressa

• Jalkapallosarjat

Maalintekourheilun lainalaisuuden mukaisesti se joukkue voittaa, joka tekee enemmän maaleja. Näin kävi lauantaina EIF:ä vastaan niin sanotussa kuuden pisteen ottelussa, jonka raaseporilaiset voittivat 3-1 (1-1). Näennäisesti tasaväkinen ottelu oli jatkumoa muutamalle muulle kauden aiemmalle TPV:n ottelulle.

Ottelua oli pelattua paikoin TPV:n hallinnassa 34 minuuttia, kun EIF meni johtoon 1-0. Maali tuli niin sanotusti puskista, sillä tamperelaisillakin oli muutama tilaisuus ottelun ensimmäisen maalin tekemiseen.

Vielä tässä vaiheessa tilanne näytti valoisalta TPV-leirissä ja ilme sen kuin kirkastui

vaihdossa kentälle tulleen Mauro Severinon tasoitettua pelin. Torstaina sopimuksen TPV:n kanssa tehnyt 20-vuotias Severino tuli kentälle jo 24. minuutilla Tuomas Lähdesmäen loukkaantumisen myötä. Ensimmäinen ottelu ei olisi voinut paremmin alkaa, kuin maalilla vain puolen tunnin pelaamisen jälkeen. Odotukset ovat siis korkealla, kun nuorukainen pääsee mukaan TPV:n pelitapaan. Ennen ottelua hän ehti harjoitella joukkueen mukana vain perjantaina.

- Tuntuma oli hiukan hukassa, koska edellisestä ottelusta on paljon aikaa. Maali ja vieläpä ensimmäisessä ottelussa on hieno asia, kuten myös tapa, jolla se syntyi. Meillä oli nopeita syöttöjä siinä hyökkäyksessä, Severino sanoi.

Ottelun perusteella Severinolle muodostui nopeasti käsitys kehittämistä vaativista kohteista.

- Jotta pelit tuntuisivat vieläkin paremmalta, minun on saatava lisää nopeutta ja voimaa, että pääsen vastustajista eroon, Severino huomautti.

Toiselle jaksolle tuli itseensä vahvasti luottava TPV, mutta itseluottamus ei muuttunutkaan teoiksi kentällä. Sen sijaan EIF teki maalit ajassa 56 minuuttia ja voiton varmistaneen kolmannen maalin 86. minuutilla.

- Suurin ongelmamme oli, että annoimme vastustajalle liikaa aikaa. Meidän puolustaminen oli sellaista varjonyrkkeilyä, kun emme päässeet riittävän lähelle EIF:n pelaajia. Tämä oli se suurin ongelma meidän pelissämme, totesi TPV:n päävalmentaja Anssi Ylinen.

Pukuhuoneessa puoliajalla pelaajat sopivat, että laiskoilla jaloilla pelaaminen saa nyt riittää. Hengenluonti auttoikin Ylisen mukaan ja kun ensimmäistä otteluaan pelannut Severino kirjautti itsensä maalitilastoon, uskottiin TPV-leirissä kolmen pisteen pakkaamiseen linja-autoon. Sitten tapahtui se, mikä TPV:n tämän kauden peleissä on ollut valitettavan tuttu näky: EIF sai kulman ja myös pääsi tekemään maalin erikoistilanteen jälkiaallossa.

- Olisikohan ollut yhdeksäs meille tehty erikoistilannemaali? Siinä, missä EIF sai lisää energiaa, meiltä sitä vietiin. Maali söi meitä, sanoi Ylinen.

Maalivahti Tuomas Karjanlahti luonnehti ensimmäistä jaksoa ytimekkäästi sanalla ”karsea”.

- EIF sai luotua tilanteita, koska he pääsivät ihan liian helpolla maalipaikoille. Toisella jaksolla saimme otetta itsellemme ja samalla saimme uutta toivoa ottelun kääntämiseksi. Jostain syystä me kuitenkin puolustimme löysästi ja vastustaja sai loppujen lopuksi aika paljon tilanteita aikaiseksi, Karjanlahti huomautti.

Karjanlahti oli pelin jälkeen suurena kysymysmerkkinä TPV:n pelaamisesta. Alkukaudella oli ongelmia hyökkäyspelaamisen kanssa ja puolustus toimi ihan hyvin. Nyt puolustamisessa on tapahtunut jotain.

- Totuus on, ettei kolmella päästetyllä maalilla voiteta otteluita, sanoi Karjanlahti.

Oman joukkueensa pelaamiseen EIF-ottelun perusteella Karjanlahti kaipaa lisää aggressiivisuutta ja vauhdin lisäämistä. Yhtenä keinona Karjanlahti näkee prässäämisen muuttamista.

- Jätkien kanssa on juteltava, mitä meidän on tehtävä ja kuinka pitäisi pelata, Karjanlahti huomautti.

Voittonsa myötä EIF:llä on 16 pistettä ja sijoitus on seitsemäs. TPV on yhdeksäntenä 11 pisteellä, sillä AC Kajaani nousi samalla pistemäärällä kahdeksanneksi voitettuaan KTP:n.

• TPV