TPS:n Välimaa iloitsi voitosta

• Jalkapallosarjat

TPS pelasi Naisten Liigassa torstaina viimeisen ottelunsa ennen kolmen viikon pituista ansaittua sarjataukoa. Palloseura päätti runkosarjan ensimmäisen puolikkaan todella maukkaalla kotivoitolla, kun samoista sijoituksista taisteleva Tampereen Ilves kaatui yläkentän helteessä lukemin 1-0.

TPS nousi voittonsa myötä sarjassa yhteentoista (11) pisteeseen ja samalla tukevammin sarjan kuudennelle sijalle. Yhden ottelun vähemmän pelannut Ilves jäi nyt kolmen pisteen päähään ja kaksi ottelua vähemmän pelannut JyPK vaanii neljän pisteen päässä takana. Vastaavasti TPS:n edessä on vain pinnan päässä Åland United, joka on pelannut yhden ottelun enemmän kuin Palloseura. KuPS majailee kolmen pinnan päässä ja on pelannut myös yhden ottelun TPS:ää enemmän.

TPS:n voittomaalin Jenni Rannus ottelun 72. minuutilla. Ottelun ainoa maali sai alkunsa TPS-kapteeni Mira Urosen erinomaisesta pystysyötöstä vasemmalla laidalla. Urosen nappipassi leijaili Ilveksen puolustuksen selustaan ja Rannus käytti nopeuttaan hyväkseen ja spurttasi karkuun. Rannuksen tarkka sijoitus painui Ilveksen verkkoon ohi maalivahti Kiira Kaivolan.

TPS:n puolustuspeli on toiminut koko alkukauden erittäin hyvin. Maalivahti Siiri Välimaa on itse varmuus ja myös hänen edessään oleva puolustuslinja on löytänyt keskinäisen harmonian. Laitapuolustaja Uronen ja toppari Emma Santamäki ovat olleet jo monia vuosia liigan eliittipelaajia, mutta nyt myös laitapuolustaja Netta Laasio ja topparin tontille erinomaisesti kotiutunut Frida Lähteenmäki pelaavat todellisia läpimurtokausiaan.

Välimaa esitti jälleen sen tason paraatitorjunnan, että harvoin näkee. Hän haki ensimmäisellä puoliajalla sellaisen pallon, joka oli hyvää vauhtia painumassa TPS-maalin alakulmaan.

- Se oli kuuden pisteen peli ja samalla tosi hankala peli. Me oltiin ajoittain vaikeuksissa, eikä päästy oikein peliin mukaan. Me ehkä jossain vaiheessa vähän kerjättiin vastustajalle sitä osumaa, mutta toisaalta oli meilläkin paikkamme. Mutta olen tosi tyytyväinen voittoomme, Välimaa tuuletteli kovan taistelun jälkeen.

- Me ei saatu oikein taas paikkoja, ollaan oltu vähän vaikeuksissa sen asian kanssa. Välillä ollaan saatu luotu paikkoja paremmin, mutta tänään se oli hankalaa, Välimaa myönsi TPS:n sivuilla.

- Todella hienosti rakennettu voittomaali, se oli erittäin nopeaa toimintaa niin kuin pitääkin olla. Voitettiin pallo ja saatiin nopea vastahyökkäys siihen päälle. Ilves ei ehtinyt organisoida puolustustaan ihan kokonaan ja päästiin iskemään, Välimaa näki.

Välimaa teki pientä tilinpäätöstä alkukauden suhteen oman joukkueensa pelistä sekä myös omasta henkilökohtaisesta pelistään.

- Sitä on aina kriittinen omaa pelaamistaan kohtaan, mutta kyllä minä olen kuitenkin ihan tyytyväinen alkukauteen. Ollaan tehty puolustuspäässä yhdessä töitä, käydään joka viikko jotain pieniä uusia asioita läpi, yhteistyötähän tämä on. Tässä oppinut tuntemaan, miten muut pelaavat ja miten joku haluaa esimerkiksi palloa, hän muistuttaa.

- Koko Naisten Liigan tasaisuus on yllättänyt. Yksittäisissä peleissä voi käydä miten tahansa. Pelataan aika paljon ristiin, mutta se tekee sarjasta myös mielenkiintoisen.

TPS:n pelit jatkuvat 26.6. taas uudestaan Ilvestä vastaan ja silloin pelipaikkana on tietysti Tammela. Välimaalla on oma reseptinsä siihen, miten Ilves raadellaan tuloksellisesti taas juhannuksen jälkeen.

- Ensin sanon, että pitää ajatella välillä jotain muutakin kuin jalkapalloa. Loma tulee hyvään paikkaan, saadaan lepuutettua itseämme ja tosiaan ajatuksia myös vähän muualle, Välimaa tietää kokemuksesta.

• TPS Naiset