TPS hakee pikaista paluuta Veikkausliigaan

• Jalkapallosarjat

TPS:n putoaminen Veikkausliigasta oli luonnollisesti suuri pettymys koko TPS-jalkapalloyhteisölle. Seuran taustavoimat tekevät kuitenkin töitä jo sen eteen, että TPS pystyisi palaamaan Veikkausliigaan mahdollisimman nopealla aikataululla.

- Putoaminen Veikkausliigasta oli tietysti suuri pettymys koko TPS-jalkapalloyhteisölle, mutta totta kai olimme organisaationa valmistautuneet myös tähän vaihtoehtoon. Pettymyksetkin pitää käydä läpi ja siihen kokonaisuuteen liittyy myös tietynlainen surutyö. Nyt on aika katsoa kuitenkin taas tulevaisuuteen, FC TPS Turku Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jouko Peräaho painottaa seuran sivuilla.

Lauantain lopputuloksen myötä varmistui myös se, että päävalmentaja Mika Laurikainen jätti tehtävänsä. Laurikainen tuli kaudeksi 2014 TPS:n päävalmentajaksi jo toista kertaa urallaan. Rajusti budjettia leikannut TPS putosi Ykköseen kauden 2014 päätteeksi. Joukkue pelasi kolme nousujohteista kautta Ykkösessä ja kaikki huipentui suoraan liiganousuun kauden 2017 päätteeksi. Laurikainen ehti toimia TPS:n päävalmentajana viisi kautta peräkkäin.

- Mika tuli silloin vaikeaan paikkaan, mutta hän teki nousujohteista, määrätietoista ja pitkäjänteistä työtä edustusjoukkueen ja seuran eteen. Työ palkittiin liiganousulla kauden 2017 päätteeksi. Mika ilmoitti jo hyvissä ajoin viime kauden aikana, että hän jatkaa joukkueen valmentamista vain Veikkausliigatasolla. Mikan rooli on ollut todella merkittävä ja hänen kokemuksestaan on ollut valtavasti hyötyä koko seuran kehittämisessä, Peräaho kiittelee.

TPS:llä on siis uuden päävalmentajan etsintä nyt edessä. Myös suurin osa pelaajasopimuksista on katkolla menneen kauden jälkeen. Peräaho kuitenkin muistuttaa, että TPS on monessakin suhteessa erittäin houkutteleva joukkue. Perinteinen seura kiinnostaa niin pelaajia kuin valmentajiakin.

- Päävalmentajan hakuprosessi kaudeksi 2019 on käynnistetty, kuten myös pelaajien kartoitus. On selvää, että joukkueeseen tulee näkyviä muutoksia ja mahdollisesti myös taustaryhmään uuden päävalmentajan myötä. Tiedotamme ensi kauteen liittyvistä sopimusasioista niin pian kuin mahdollista, Peräaho lupaa.

TPS:ssä tiedostetaan varsin hyvin, millaisia vaatimuksia Ykkönen tuo tullessaan. Kilpailu on jälleen erittäin kovaa, kun useampikin seura tavoittelee Veikkausliigaan nousua.

- Meillä on suhteellisen tuoreessa muistissa, mitä Ykkönen sarjana vaatii, niin taloudellisesti kuin kilpailullisestikin. Joukkueiden suhteen on tapahtunut tietysti vaihtuvuutta, mutta kilpailu tulee olemaan jälleen erittäin kovaa. Meidän tavoitteenamme on palata Veikkausliigaan kuitenkin mahdollisimman nopeasti. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että tavoitteena on koota nyt Ykköseen niin kilpailukykyinen joukkue, että se pystyy taistelemaan sarjanoususta jo ensi kaudella, Peräaho vahvistaa.

Puheenjohtaja Peräaho haluaa nostaa esille myös seuran sisäisen strategiatyön, joka toimii työvälineenä TPS jalkapallon kokonaisvaltaisessa kehitystyössä.

- Jatkamme seuran määrätietoista kehittämistä pitkällä aikavälillä. TPS jalkapallolla on jo olemassa pelaajaputki nuorimmista juniori-ikäluokista aina edustusjoukkueisiin asti. Lahjakkaiden pelaajien GANT-akatemia toimii viimeisenä linkkinä seuran junioritoiminnan ja edustusjoukkueen välillä. TPS:n molempien edustusjoukkueiden pitää myös pelata valtakunnallisella huipulla. Meidän täytyy luoda kaikelle tälle toiminnalle vielä paremmat olosuhteet sekä taloudelliset resurssit, Peräaho korostaa.

• TPS Miehet