TPS esitti kauden parastaan

• Jalkapallosarjat

TPS otti Naisten Liigan alemmassa loppusarjassa jo toisen peräkkäisen voiton. Viime viikonloppuna kaatui ONS Oulussa 3-2, mutta nyt kyyti oli vieläkin hurjempaa. TPS oli kaatanut runkosarjassa jo kaksi kertaa Ilveksen, mutta nyt tamperelaiset jäivät oikein kunnolla Palloseuran jyrän alle. TPS:n komeat voittolukemat olivat murskaavat 5-0.

- Olihan tämä onnistumisten suhteen kauden kärkipeli meiltä. Tänään tehtiin oikein niitä asioita, mitä ollaan koko vuosi harjoiteltu ja opiskeltu. Saatiin taas nopea maali, mutta Ilves pääsi myös sen jälkeen peliin mukaan. Toinen maalimme aivan avausjakson lopuuun tuli todella hyvään paikkaan. Ovathan nämä loppunumerot varmaan hieman liian tylyt, TPS-luotsi Petteri Joensuu myönsi tyylikkäästi turkulaisten sivuilla.

- Olemme aloittaneet kaikki viime pelit hyvin. Ottelun tauonkin jälkeen se terävyys säilyi nyt, eikä näkynyt mitään puristusta ollenkaan, Joensuu kiitteli ja viittasi varmasti ONS-ottelun toiseen puoliaikaan.

TPS tarrasi voitollaan entistä vahvemmin liigapaikkaan kiinni myös kauden 2020 osalta. Sarjan neljällä viimeisellä kierroksella pelataan väkisinkin sen verran ristiin, että raitapaidat eivät voi ainakaan pudota enää suoraan sarjasta. Myös karsintapaikka on tällä kaukana, kaukana kymmenen pisteen päässä.

TPS:n Jenni Rannus iski ottelun avausmaalin jo 7. minuutilla. Annika Haanpää osui sopivasti juuri ennen taukoa 44. minuutin kohdalla. Ottelun toisen puoliajan alussa TPS sitten tappoi pelin lopullisesti. Rannus pisti pallon hienosti Ilveksen linjan ja maalivahti Kiira Kaivolan väliin ja Haanpää juoksi pallon varmasti sisään 48. minuutin kohdalla.

- Kun saatiin kolmas maali, niin peli oli täysin siitä eteenpäin meidän. Jenni jakoi loistavasti selustaan ja Annika teki toisen maalinsa. Meillä oli erinomainen balanssi hyökkäys- ja puolustuspelin suhteen, Joensuu suitsutti.

Reilun tunnin kohdalla Saija Östlund kumautti vastapalloon kauden ensimmäisen osumansa. Aina luotettava Emma Santamäki sinetöi ottelun 5-0-loppulukemat 87. minuutin kohdalla.

- Saija vetäisi 16 metrin takaa volleyn takanurkkaan. Emman ja joukkueen tämän päivän viimeinen osuma tuli kulman jälkeisestä tilanteesta. Kolme ensimmäistä maalia tuli juuri sellaisista tilanteista, joita ollaan harjoiteltu. Eli saatiin palloja vastustajan linjan taakse ja juoksuja sinne, Joensuu summasi päivän kohokohdat.

Maalivahti Siiri Välimaa oli taas erinomainen ja hän hoiteli kaikki hommansa tutuksi tulleella varmuudella. Hänellä on ollut kuitenkin myös pientä vaivaa ja niinpä Inkeri Niemi torjui ottelun viimeisen vartin.

- Saatiin molemmille maalivahdeille vielä nollapelit. Jotenkin huomasin, että joukkueessa oli ennen peliä poikkeuksellisen rento fiilis ja pohdin jopa, että meneekö se vähän yli, Joensuu myönsi.

- Mutta ei se mennyt ja paketti pysyi erinomaisesti kasassa loppuun asti. On mukava päästä pelaamaan ensi viikonloppuna taas vaihteeksi kotona. Meillä on ensi lauantain IK Myran -ottelussa mahdollisuus varmistaa liigapaikka ensi kaudeksi sitten lopullisesti, hän vielä huikkasi.

TPS kohtaa tosiaan IK Myranin lauantaina 21.9. klo 18.00 alkaen. Ja pelipaikka on tietysti Urheilupuiston yläkenttä.

• TPS Naiset