TPK tavoittelee liigapaikkaa tosissaan

• Futsal

Turun Pallokerhon (TPK) edustusjoukkue on tehnyt tulosta Miesten Futsal-Ykkösessä niin tehokkaasti tällä kaudella, että joukkue voi hyvinkin selvittää tiensä liigaan. Sarjanousu ei olisi sattumaa, sillä seurassa on työskennelty kovasti sen eteen. Edellisestä liigakokemuksesta seurassa on jo seitsemän vuotta.

TPK:n manageri ja apuvalmentaja Tuomas Vainion mukaan heidän menestyksensä takana on määrätietoista työtä ja aito halu palata liigaan. Joukkue starttasikin tähän kauteen liigaan paluu kirkkaampana tavoitteenaan kuin aiemmin.

- Kausi lähti liikkeelle neljällä ensimmäisellä pelillä vähän nuhaisesti, mutta nyt olemme ihan tavoitteissa. Perustekemisemme taso on ollut loppukaudesta jo sellainen, että menestykseen ei ole tarvinnut aina parasta päivää, vaan olemme yltäneet voittohin epätäydellisemmilläkin suorituksillamme, Vainio kertoo.

"On löydetty uutta innostusta"

- Meidän menestystämme selittävät onnistuneet pelaajahankinnat sekä pienet taktiset muutokset, joita teimme jo viime kaudeksi ja nyt ne alkavat toimia pelissäkin. Päävalmentajaksi tuli Miika Mendolin, joka saa keskittyä valmentamiseen minun keskittyessä enemmänkin tukemiseen ja taustatyöhön.

-Saimme neljä uutta pelaajaa rinkiin ja vanhatkin pelaajat alkoivat sitoutua eri lailla - on löydetty uutta innostusta. Olemme aiemminkin voittaneet kotipelit, mutta vieraspeleihin ei ole välttämättä riittänyt pelaajia. Nyt meillä on neljä tasokasta kenttää. Menestyksen reseptinä on yksinkertaisesti tehokasta treeniä ja riittävän tasokkaita äijiä.

Vainion mukaan heillä on niin tasaisen hyvä joukkue, että siitä vaikea nostaa erikseen tähdiksi ketään. Hän pitää kuitenkin joukkueen selkärankana koko ykköskenttää, johon kuuluvat Joona Forsström (27), Teemu Arponen (22) sekä Tuomas Hakala (31) ja Aapo Hakala (37). SoVosta takaisin tulleen maalivahti Marko Laaksosen (38) panos näkyy Vainion mukaan etenkin puolustuspelissä ja pelin johtamisessa.

Liigatasoiselle futsalille tilausta Turussa

TPK:lla on ollut Vainion mukaan selkeä tavoite saavuttaa futsalissa liigakelpoisuus sekä pelillisesti että muutenkin. Yhtenä tärkeänä menestymisen edellytyksenä hän pitää kykyä uusiutua. Niinpä seura panostaa myös juniorityöhön ja sillä onkin nyt ensimmäistä kautta P19-joukkue liigassa. Futalista halutaan TPK:ssa kilpailullinen laji.

- Mielestäni TPK:n nousu Futsal-Liigaan olisi merkittävä asia seudullisestikin. Sille on sekä tilausta että tilaa fyysistenkin puitteiden puolesta, Kupittaallahan on uusi urheiluhalli. Lisäksi laji on saanut maajoukkueen myötä valtakunnallista näkyvyyttä. Turku on urheilukaupunki, mutta futsal ei kuulu muiden seurojen ohjelmaan tavoitteellisesti, Tuomas Vainio toteaa.

Kuva: Tara Jaakkola

Tehopelaaja Joona Forsström löytää useita menestystekijöitä

TPK:n Futsalin Miesten Ykkösen joukkueen tehopelaaja Joona Forsström on hieman yllättynyt omasta maalitehtailustaan tällä kaudella. Hänen maalisaldonsa on nyt 31 ja kun syöttöjä on yhdeksän, kokonaispistemääräksi muodostuu 40, jolla hän pitää pisteissä oman joukkueensa ykköstilaa sijoittuen koko sarjan neljänneksi. Sekä henkilökohtaiselle että koko joukkueen menestykselle mies löytää loogisiakin selityksiä.

- Olen futsalissa enemmänkin duunari- kuin maalintekijätyyppiä. Tärkeimpiä menestystekijöitä lienee se, että olen saanut pelata saman kentän kanssa koko kauden. Koko joukkuetta ajatellen kaikki ovat tällä kaudella sitoutuneet aiempaa paremmin ja olemme löytäneet yhteisen sävelen kentällä. Toki joukkueellamme on ollut taitoa jo vuosia, mutta nyt on saatu irti se viimeinenkin puristus. Toisaalta onnistumista on seurannut hyvällä tavalla rennompi ote, emme niinsanotusti purista mailaa enää liikaa.

Forsström on futsalperheestä. Hänen pikkuveljensä Jonne pelaa Futsalia Riemun edustusjoukkueessa ja isänsä Jari valmentaa EuPan P17-joukkuetta, jossa Joonakin on ollut isänsä valmennuksessa aikoinaan.

Forsströmille TPK:n nousu liigaan olisi mieluinen asia. Hän korostaa kuitenkin, että ellei paikka heltiä tänä vuonna, hän on valmis jatkamaan ykkösessä vauhdin ottamiseksi seuraavaa tilaisuuta silmällä pitäen.

• futsal