Tom Nevanpää puheenjohtajaksi – alueparlamentti kokoontui Itäisellä alueella

• Seuratoiminta
  • Alueuutiset

Seurojen Palloliiton hallintomalliin merkittävänä osana kuuluvien alueparlamenttien avauskokoukset järjestetään kesäkuun alkupäivinä kaikilla neljällä alueella. Itäisen alueen seurojen puheenjohtajat kokoontuivat etäyhteyksillä torstaina 4.6. historialliseen ensimmäiseen kokoukseen.

Itäisen alueen ensimmäiseksi alueparlamentin puheenjohtajaksi valittiin äänestyksen tuloksena JJK:n Tom Nevanpää (kuvassa) ja varapuheenjohtajaksi Mikkelin Kissojen Jyri Paasonen.

Alueparlamentin ensimmäiseen kokoukseen osallistui 27 Itäisen alueen seuraa puheenjohtajansa tai varapuheenjohtajansa edustamana.

Seuraväki kuuli niin Itäisen alueen kuin valtakunnallisenkin ajankohtaiskatsauksen ja lisäksi kerrattiin alueparlamentin roolia, tehtäviä ja toimintatapoja. Alueparlamentin keskeisiä tehtäviä on antaa palautetta niin aluepäällikölle kuin liiton johdollekin siitä, miten lähipalvelut alueella ovat onnistuneet ja missä asioissa on kehitettävää.

Alueparlamentti vahvisti tiistain kokouksessa niin ikään merkittävien toimielimien henkilövalinnat, kun se nimesi seurojen esityksistä Itäisen alueen kehitysryhmät vuosille 2020 – 2022. Kehitysryhmissä ja alueparlamentissa seuroilla on aito ja suora mahdollisuus vaikuttaa alueellisiin linjauksiin ja päätöksiin.

Urheilutoiminnan kehitysryhmä

Antti Kuismala MP
Esittelijä: Veijo Vainikka kilpailupäällikkö

Työryhmä vaikuttamisen tueksi

Itäisen alueen alueparlamentti päätti torstain kokouksessaan perustaa alueellisen vaikuttamisen työryhmän. Seurojen tukeminen paikallisessa vaikuttamisessa on noussut vahvasti esiin seuratapaamisissa ja -forumeissa. Vaikuttamisen painopisteiden määrittely alueellisesti on myös yksi alueparlamentin tärkeitä tehtäviä.

Seuroilta pyydetään esityksiä alueelliseen vaikuttamistyöryhmään 30.6. mennessä ja ryhmä nimetään alueparlamentin puheenjohtajiston johdolla.

Puheenjohtaja-forumissa strategiakeskustelua

Alueparlamentteihin on yhdistetty myös seurojen puheenjohtaja-forumit ja tällä kerralla aiheena forumissa oli suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategian valmistelu Seurojen kokouksen päätettäväksi. Alueparlamentin osallistujat aktivoitiin vaikuttamaan ja antamaan evästyksiä strategiaan mm. Innoduel -työkalun avulla. Suomen Palloliiton toimintastrategia vuosille 2020 – 2024 lyödään lukkoon Seurojen kokouksessa Turun Logomossa 8.8.2020.

Alueparlamenttien kokouksien sarjassa Itäisen alueen kokous oli järjestyksessään kolmas. Kierroksen päättää maanantaina 8.6. Eteläisen alueen alueparlamentti. Kaikki kokoukset järjestetään tässä vaiheessa etäyhteyksin.