”On todella hienoa, että olemme pystyneet aloittamaan toiminnan vastuullisesti”

Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande kertoo Casan kanssa etänä -juttusarjan uusimmassa osassa muun muassa, mitä UEFA:n hallituksen keskiviikkoisessa kokouksessa päätettiin, milloin suomalaisjoukkueet aloittavat europelinsä ja miten kilpailu- ja harrastustoiminta on lähtenyt käyntiin.

UEFA:n hallitus vahvisti keskiviikkona, että kaikki 12 alkuperäistä isäntäkaupunkia isännöivät EM-lopputurnausta myös kesällä 2021. Oliko tämä Huuhkajien kannalta toivottu ratkaisu?

Tämä oli paras mahdollinen ratkaisu näissä olosuhteissa. On joukkueiden, kannattajien ja kaikkien etu, että turnaus pelataan alkuperäisissä isäntäkaupungeissa. Joukkueenkin osalta pystytään hyödyntämään jo aiemmin tehtyjä valmisteluja. Ja mehän olimme alun perinkin tosi tyytyväisiä ottelupaikkakuntiimme.

UEFA Nations League pelataan alkuperäisen suunnitelman mukaan syys-, loka- ja marraskuussa. Milloin Huuhkajien otteluiden pelipäivät varmistuvat?

Keväältä siirtyneet Puola ja Ranska -maaottelut tulevat suunnitelmien mukaan lokakuun ja marraskuun ikkunoiden alkuun. Niiden pelien yksityiskohdat pitää vielä vahvistaa ja myös UEFAlta tulee uusi päivitetty UEFA Nations Leaguen otteluohjelma, jossa päivän tai kahden päivän siirtoja alkuperäiseen nähden voi olla. Uskon, että olemme alkuviikosta viisaampia.

Kuinka täysille katsomoille Huuhkajat pelaavat syyskuussa?

Tilanne muuttuu koko ajan nopeasti ja sitä on vaikea arvioida elokuun, saati sitten syyskuun, osalta. Jos suunta jatkuu samanlaisena, niin hyvältähän tämä näyttää. Valtioneuvosto väläytteli kokoontumisrajoitusten poistamista lokakuun alussa, mutta mahdoton vielä sanoa, mikä tilanne on syyskuussa. Varaudumme eri skenaarioihin.

Keskeytyneet Mestarien Liiga ja Eurooppa-liiga pelataan loppuun elokuussa. Miten tämä vaikuttaa suomalaisten joukkueiden europeleihin?

Ikävä kyllä joukkueemme eivät ole näissä peleissä kahdeksan joukossa, eli siltä osin se ei vaikuta. Sillä on kuitenkin linkki kauden 2020–2021 europeleihin, joiden karsinnat alkavat suomalaisjoukkueiden osalta Mestarien liigassa 18./19.8. ja Eurooppa-liigassa 27.8.

Miksi kauden 2020–2021 europelien karsintakierrokset (lukuun ottamatta Mestarien liigan karsinnan play-offs-vaihetta) pelataan yksiosaisina?

Karsintojen pelaaminen olisi ollut muuten aikataulullisesti mahdotonta. Siellä on joukkueita, jotka pelaavat vielä kauden 2019–2020 europelejä ja osallistuvat myös kauden 2020–2021 europelien karsintoihin. Näin karsinnat saadaan pelattua läpi ja lohkovaiheet päästään aloittamaan suunnitelman mukaisesti lokakuusta, mikä on tärkeää ajatellen UCL:n kokonaistaloutta. Aika tiiviissä tahdissa nämä matsit tullaan kyllä ratkomaan.

Eli arpaonnella tulee olemaan iso merkitys?

Arvalla on todella iso merkitys, saatko ottelun koti- vai vieraskentälle. Taloudellinen puoli pysyy muuten samanlaisena. Ennakkokaavailujen mukaan seuroille pyritään antamaan myös lisätukea matkustamiseen, sillä monet joukkueet joutuvat miettimään charter-lentoja tilanteen takia.

Milloin kauden 2020–2021 europelien arvonnat suoritetaan?

Mestarien liigan ja Eurooppa-liigan ensimmäisen karsintakierroksen arvonnat suoritetaan tämän hetken tiedon mukaan 9–10.8.

Poikkeusajan lainsäädännöstä on luovuttu ja poikkeusolot päättyivät 16.6. Miten tämä vaikuttaa harrastus- ja kilpailutoimintaan?

Henkinen puoli on tärkeä tässä, ollaan siirtymässä kohti normaalia. Mutta aluehallintaviranomaisten asettamat rajoitteet perustuvat tartuntalakiin, ja siten rajoitukset säilyvät edelleen voimassa. Viimeisimmät ohjeet pätevät edelleen, eli toiminnassa pitää noudattaa yhä tiettyjä erikoisjärjestelyjä ja varovaisuutta. Tiedämme kaikki, että tilanne voi muuttua heikompaan suuntaan aika nopeastikin.

Kilpailutoiminta ja monet sarjat, kuten Kansallinen Liiga ja Suomen Cup, ovat käynnistyneet pitkän odotuksen jälkeen. Onko sarjojen käynnistyminen sujunut Palloliiton toivomalla tavalla?

Ainahan järjestelyissä on parannettavia asioita, kun ollaan uuden edessä ja järjestetään pitkästä aikaa ottelutapahtumia. Tapahtumat ovat olleet pääsääntöisesti kuitenkin onnistuneita, se on hienoa. Heinäkuun alussa alkaa Veikkausliiga, jonka otteluissa ihmisiä tulee olemaan vielä jonkin verran enemmän. Se vaatii kärsivällisyyttä ja resursseja, että tapahtumat saadaan järjestettyä viranomaisten ohjeistuksen mukaisesti ja vastuullisuutta painottaen.

Miesten Ykkönen pyörähtää käyntiin lauantaina 27.6. Onko Miesten Ykkösen brändin kehittämiseen luvassa mitään toimenpiteitä, esimerkiksi sarjan nimeäminen uudelleen Kansallisen Liigan tapaan?

Sarjoja ja kilpailuja kehitetään jatkuvasti. Kansallinen Liiga oli ensimmäisenä vuorossa ja sinne saatiin lisäresursseja. Meillä on ollut koko ajan suunnitteilla uudelleenorganisoitumisen yhteydessä, että saamme kehityspäällikön myös Miesten Ykköselle ja cup-kilpailuille. Uskoisin, että vuoden sisällä tiettyjä liikahduksia sillä puolella tapahtuu. Ykkösen viestintään olemme pystyneet satsaamaan jo tällä kaudella enemmän ja tuotamme mielenkiintoista sisältöä sarjasta, tarinoista ja sen paikallisesta merkityksestä yhteisölleen. Kannattaa ottaa seurantaan Ykkösen tilit Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Kaikkea emme saa kerralla kuntoon, mutta nyt etenemme määrätietoisesti palanen kerrallaan kotimaisen jalkapallon kehittämistyössä. Tiedämme, että seurat ansaitsisivat vielä enemmän tukea.

Juhannusterveisesi suomalaiselle jalkapalloperheelle?

Varovainen positiivisuus hiipii tässä päälle. Näyttää lupaavalta, että jalkapallo jatkuu myös Euroopan tasolla. Onhan se makea ajatus. Tässä alkaa innolla myös odottamaan niitä ensi vuoden kisoja. Nyt on se kriittinen 2–2,5 viikkoa täynnä siitä, kun aloitimme yleisesti sarjatoiminnan ja lasten kilpatoiminnan. Mitään isoja ongelmia ei ole ilmennyt. On todella hienoa, että olemme pystyneet aloittamaan toiminnan vastuullisesti. Siitä kuuluu iso kiitos suomalaiselle jalkapalloväelle. Aurinkoista ja turvallista juhannusta kaikille! Olkaa varovaisia kentällä ja kentän ulkopuolella, itsellä repesi pohje eilen ikämiespelissä.

UEFA päätti kansainvälisten kilpailujen jatkosta koronatilanteen jälkeen >>

Voit lähettää jatkossa ajankohtaisia kysymyksiä pääsihteerille osoitteeseen: [email protected]
    Poimimme ajankohtaiset ja eniten kysytyt kysymykset mukaan juttusarjaan.

• korona
    • Palloliitto