TiPS juhli Regions’ Cupin voittoa kotikentällään

• Jalkapallosarjat

Tikkurilan Palloseura vei Suomen Regions' Cupin 2019 nimiinsä. Aleksi Ristola nousi TiPS:n sankariksi kahdella maalillaan.

Tikkurilan Palloseura kaatoi Peli-Karhut Regions’ Cupin finaalissa lukemin 3–1. Cup-mestaruus oli TiPS:lle seurahistorian ensimmäinen.

Aurinkoisessa Tikkurilan urheilupuistossa pelattu finaali keräsi lehtereille 300-päisen yleisön. Ottelu alkoi vauhdikkaasti, ja kummallakin joukkueilla oli tilaisuutensa maalintekoon heti alkuminuuteilla.

Kotijoukkue siirtyi 1–0-johtoon 16. minuutilla, kun Roope Hammar teki 16-alueen kulmalla erinomaisen riiston ja pääsi sijoittamaan pallon etualakulmaan. Johto kasvoi neljä minuuttia myöhemmin, kun Niko Haikon tarkka keskitys tavoitti Aleksi Ristolan pään, ja tämän pusku painui yläkulmaan.

Ristola viimeisteli isäntien kolmannen osuman 34. minuutilla päästyään kasvotusten PeKa-vahti Olli Suortin kanssa. Suortti oli torjunut Ristolan yrityksen hetkeä aiemmin, mutta tällä kertaa TiPS-hyökkääjä vei pidemmän korren.

TiPS:lla oli 3–0-maalin jälkeen muutama mainio mahdollisuus lisämaaleihin, mutta PeKa pääsi mukaan peliin 45. minuutilla, kun Teemu Hono puski kavennuksen Sisu Häkälän keskityksestä.

Toinen puoliaika alkoi niin ikään vauhdikkaasti, kun PeKa haki kavennusmaalia ja TiPS pääsi iskemään vastaiskuilla. Jakson alkupuoliskon paras tilaisuus osui TiPS:n Kalle Kärjelle, jonka yritys kuitenkin pysähtyi tolppaan. PeKa ei pallonhallinnastaan huolimatta päässyt hyville tekopaikoille, ja Roni Tourunen sai olla varsin rauhassa TiPS:n maalilla.

Kotijoukkueen Waltteri Koivunen pääsi läpiajoon 81. minuutilla, mutta Suortti torjui yrityksen. Toisessa päässä Mikko Ryhänen oli heti perään lähellä kavennusmaalia, muttei aivan saanut kurotettua takatolpalle liidelleeseen keskitykseen.

TiPS-puolustus kesti loppuun asti, ja erotuomari Peiman Simanin vihellys käynnisti vantaalaisten voitonjuhlat. Mestaruuspokaalin lisäksi TiPS palkittiin 5 000 euron palkintorahalla.

Cup-mestaruus kruunasi TiPS:n kauden

TiPS:n päävalmentaja Pasi Pihamaa oli tyytyväinen joukkueensa esitykseen. Etenkin ensimmäinen puoliaika tyydytti luotsia.

– Pääsimme ensimmäisellä jaksolla tekemään niitä asioita, joista olimme puhuneet ennen peliä. PeKa:n selustassa oli tilaa, ja saimme pelattua palloa sinne.

Pihamaa toivoi alkuviikosta, että yleisö löytäisi paikalle, ja Tikkurilassa nähtäisiin hieno ottelutapahtuma. Toive toteutui ja katsojat näkivät erittäin viihdyttävän ottelun. Pihamaa toteaa, että cup-mestaruus on iso juttu koko seuralle.

Vaikka PeKa otti pelin haltuunsa toisella jaksolla, Pihamaa ei omien sanojensa mukaan pelännyt johtoaseman menettämistä.

– Saimme hyvän tasapainon alakertaan, eikä heillä ollut lopulta hirveästi maalipaikkoja. Me taas olisimme voineet tehdä kaksinumeroisen määrän maaleja, mutta heidän maalivahtinsa pelasi loistavan ottelun, ja meidän viimeistelyymme jäi parantamisen varaa.

TiPS:n mahdollisuudet Kolmosen lohkovoittoon hupenivat aiemmin tällä viikolla, mutta Pihamaa on erittäin tyytyväinen joukkueen kauteen.

– Tavoitteemme oli olla kolmen parhaan joukossa ja pääsimme kiilaamaan lohkokakkoseksi. Regions’ Cupin voitto kruunasi kauden, ja kokonaisuuteen voi olla todella tyytyväinen.

Koosteen ottelusta ja palkintojenjaosta näet artikkelikuvaa klikkaamalla.