TiPS ja PeKa kohtaavat Regions’ Cupin finaalissa lauantaina

• Jalkapallosarjat

Tikkurilan Palloseura ja Peli-Karhut ratkaisevat Suomen Regions' Cupin mestaruuden. Kumpikin joukkue eteni loppuotteluun kolmen rangaistuspotkukilpailun kautta.

Regions’ Cupin loppuottelu pelataan Tikkurilan urheilupuistossa lauantaina kello 14:00. Tikkurilan Palloseura isännöi Peli-Karhuja kilpailun historian kahdeksannessa finaalissa.

Ottelua voi seurata suorana lähetyksenä Huuhkaja-TV:ssä >>

TiPS kotikentällään

TiPS:n cup-urakka alkoi 7–1-voitolla K-UP/HC Skavabölen vieraana maaliskuun alussa. Joukkue joutui tiukemmille 2. kierroksella, kun se kohtasi Atlantis FC:n. TiPS nousi loppuhetkillä 2–2-tasalukemiin ja voitti rangaistuspotkukilpailun.

Voittaja ratkaistiin rangaistuspotkuilla myös 3. kierroksella, jolloin TiPS isännöi FC Ålandia. Maalittoman varsinaisen peliajan jälkeen vedettiin yhteensä peräti 12 rangaistuspotkua, ja TiPS oli lopulta vahvempi.

4. kierroksella TiPS nousi TPS/2:ta vastaan kahdesti tappioasemasta tasoihin ja pääsi lopulta juhlimaan 3–2-voittoa. Puolivälierässä Sundom IF puolestaan kiri kaksi kertaa tasoihin, ja 2–2-lukemiin päättynyt varsinainen peliaika johti rangaistuspotkukilpailuun. TiPS onnistui kaikissa yrityksissään ja lähti kotimatkalle jatkopaikka mukanaan. TiPS selvitti tiensä finaaliin kaatamalla Nelosta pelaavan Toukolan Teräksen luvuin 3–2.

Päävalmentaja Pasi Pihamaa kertoo, että TiPS peluutti keväällä cupissa todella laajaa ryhmää. Pitkä kausi on sittemmin vaikuttanut ringin kokoon, eikä puolivälierän vierasreissulle Vaasaan lähtenyt yhtään vaihtomiestä.

– Olemme pystyneet pelaamaan aika vapautuneesti, emmekä ole puristaneet liikaa peleissä. Tämä on sitkeä joukkue – ydinryhmässä on hyvin sitoutuneita kundeja, Pihamaa sanoo.

TiPS lähtee lauantain koitokseen kolmen ottelun voittoputkessa. Joukkue on varmistanut Helsingin ja Uudenmaan Kolmosen 2-lohkon kakkossijan, kun kautta on jäljellä yksi ottelu. Kauteen lähdettäessä joukkueen tavoitteena oli sijoittuminen kolmen parhaan joukkoon. Se onnistui, ja cup-mestaruus toisi kirsikan kakun päälle.

– Osa tärkeistä pelaajistamme on ollut sivussa yli kuukauden, mutta he ovat toivottavasti mukana finaalissa. Pääsemme lauantaina hyväkuntoiselle nurmikentälle, ja toivottavasti tarjoamme PeKa:lle hyvän vastuksen. PK-35:n tiputtaminen oli heiltä kova saavutus – PK on kenties Suomen paras Kolmosen joukkue. Pihamaa viittaa tällä cup-välierään, jossa PeKa kaatoi PK-35:n.

PeKa odottaa kunnon kannustusta

Kuuman ottelun varsinaisella peliajalla tuomittiin peräti yhdeksän varoitusta, mutta maaleja ei nähty, joten ratkaisu haettiin rangaistuspotkukilpailusta, jonka PeKa vei nimiinsä.

Suoraan 2. kierrokselta aloittaneen PeKa:n Regions’ Cup käynnistyi murskavoitolla joukkueen kaadettua Simpeleen Urheilijat luvuin 7–0. 3. kierroksella Warkaus JK venyi rangaistuspotkukilpailuun loppuhetkien 2–2-tasoitusmaalillaan, mutta PeKa vei voiton rangaistuspotkuilla. Lehmon-Pallo -77 nousi WJK:n tavoin kahden maalin takaa-ajoasemasta PeKa:n rinnalle 4. kierroksella. Tällä kertaa PeKa ratkaisi ottelun varsinaisella peliajalla ja eteni puolivälieriin 3–2-voitolla. Puolivälierä KoiPS:n vieraana päättyi 2–2-tasapeliin, ja PeKa oli jälleen vahvempi rangaistuspotkuissa.

PeKa:n päävalmentaja Ari Laitinen toteaa, että finaali on joukkueelle kauden kohokohtia. Myös PeKa on peluuttanut cupissa pelaajia, jotka ovat jääneet vähemmälle vastuulle Kolmosessa, joten finaalipaikkaa voi pitää jopa yllättävänä.

– Päätavoitteemme oli nousu Kakkoseen, ja lähdimme Regions’ Cupiin hakemaan hyviä harjoituspelejä. Nälkä on sitten kasvanut syödessä, Laitinen kertoo.

Nousu sarjatasoa ylemmäs saattaa jäädä haaveeksi, sillä PeKa on Kaakkois-Suomen Kolmosen kakkossijalla, kun jäljellä on yksi ottelu. Lohkovoitto vaatisi kärkijoukkue Kultsu FC:n tappiota ja sitä, että PeKa voittaisi oman ottelunsa.

Kultsulla oli mahdollisuus juhlia sarjanousua PeKa:n vieraana sunnuntaina, mutta kotijoukkue nappasi tärkeän 2–1-voiton. Laitinen oli erityisen tyytyväinen suojattiensa taisteluilmeeseen, jollaista hän toivoo näkevänsä myös cup-finaalissa.

– Meillä oli jonkun aikaa vähän huono fiilis – kaksi runkopelaajaamme loukkaantui, ja yksi vaihtoi maisemaa. Meidän täytyy ottaa lauantaille mukaan se hyvä taistelutahto, jota näytimme Kultsua vastaan, Laitinen sanoo.

– Taistelimme todella hyvin myös PK-35-ottelussa. He olivat kieltämättä meitä parempi joukkue, mutta yksittäiset pelit voivat kääntyä hyvällä hengellä voitoiksi.

Karhulasta on lähdössä finaaliin fanibussi, ja Laitinen uskoo, että ”12. pelaaja” siivittää PeKa:n hyvään suoritukseen.

– Meidän fanien läsnäolo tuo otteluun oman mausteensa. Toivotaan, että peli kiinnostaisi ihmisiä – olisi hienoa pelata finaali suuren yleisömäärän edessä.

• regions' cup