Timo Tahvanainen ja JIPPO palaavat Ykköseen pitkästä aikaa

• Jalkapallosarjat

Tahvanainen pelasi Ykköstä viimeksi kaudella 2013 ja JIPPO kaudella 2014.

JIPPO julkaisi 20. joulukuuta 2017 ”kenties historiansa kovimman pelaajahankinnan”. Kyseessä oli 127 Veikkausliiga-ottelun Timo Tahvanainen, joka oli viime kaudet kantanut SJK:n paitaa ja juhlinut seurassa muun muassa Suomen mestaruutta. Alle kaksi vuotta tätä aiemmin Tahvanainen oli jopa pelannut A-maajoukkueessa, joten kyseessä oli todella kova vahvistus Kakkosen joukkueelle.

Lähes päivälleen kolme vuotta myöhemmin Tahvanainen, 34, on tottunut jalkapallon pelaamisen sekä toiminnanjohtajan työn yhdistämiseen. JIPPO:ssa kausina 2007–2010 pelannut puolustaja muistelee, että alkuun muutos oli varsin suuri.

– Olen sanonut jätkille, että päiväunet ovat entistä elämääni. SJK:ssa oli tehty hyvin se, että pystyin keskittymään pelkästään futikseen. Treenien välissä käytiin kotona lepäämässä, mutta nykyään se ei ole tietenkään mahdollista. Kuormitus on tätä nykyä erilainen.

Tahvanaisen tullessa JIPPO:on joukkue oli juuri noussut Kolmosesta Kakkoseen. Kausi 2018 päättyi kolmos- ja kausi 2019 kakkossijaan, kunnes joukkue tänä vuonna voitti Kakkosen lohkonsa. Paluu Ykköseen ei ollut kiireellinen tehtävä, mutta se oli asetettu tavoitteeksi jollain aikavälillä.

– Kun saavuin JIPPO:on, mietimme, mitä haluamme seurana saavuttaa. Hommaa on viety sittemmin eteenpäin nousujohteisesti, ja kehittäminen jatkuu luonnollisesti, vaikka olemmekin Ykköseen nousseet. Haluamme saada toimintamme tason kaikilla mittareilla Ykkösen tasolle, Tahvanainen toteaa.

– Varsinkin viimeiset pari vuotta, kun Jussi (päävalmentaja Leppälahti) on ollut mukana, toimintamme on ollut tosi hyvää. Tekemisessä on koko ollut koko ajan punainen lanka ja urheilupuolen toimintaa on kehitetty askel askeleelta. Tulevalla kaudella jokaisissa treeneissämme on kolme kenttävalmentajaa, maalivahtivalmentaja ja videokuvaaja, mikä varmasti antaa meille mahdollisuuden laadukkaaseen harjoitteluun.

Vuosi 2020 oli koronaviruksen aiheuttamista haasteista huolimatta todellinen menestys JIPPO:lle. Nousun lisäksi joensuulaiset pääsivät juhlimaan Kakkosen Cupin mestaruutta, mikä toi seuralle historian ensimmäisen pokaalin. Tahvanainen pelasi cup-ottelut mukaan lukien 21 ottelussa, ja hänet äänestettiin C-lohkon parhaaksi puolustajaksi.

– Alkukaudesta minulla ei ollut koronatauon takia alla normaalia harjoittelua, ja pelituntuma oli aluksi hieman hakusessa. Hiljalleen pelini parani, ja olen ihan tyytyväinen kauteeni. Loppukauden peleissä minulla oli pientä vaivaa, minkä takia en viimeisessä ottelussa pelannut, Tahvanainen kertoo.

– Meillä oli yhtenäinen ja motivoitunut joukkue sekä hyvä valmennus. Treeneissä on kova meininki, mikä nostaa rimaa ylöspäin. Se näkyy peleissä, ja pystyimme suorittamaan aika tasaisesti.

Nousu Ykköseen ei ainakaan vähennä Tahvanaisen työtaakkaa toiminnanjohtajana. Hän toteaa osuvasti, etteivät hommat lopu ikinä kesken. Suoraan jalkapalloon liittyvien asioiden lisäksi Tahvanainen on muun muassa ollut suunnittelemassa Tekoja! -kampanjaa, jossa JIPPO on tehnyt yhteiskunnallisia asioita.

– Tämä on rankkaa, mutta todella antoisaa työtä. Kun kyseessä on itselleni tärkeä seura, onnistumiset tuntuvat hyvältä. Tälle vuodelle oli paljon enemmänkin ajatuksia, mutta koronan takia niitä ei pystynyt toteuttamaan.

JIPPO on paikallisesti merkittävä toimija, ja vallitsevan tilanteen aiheuttamista haasteista huolimatta edustusjoukkue onnistui kasvattamaan yleisökeskiarvoaan. Joensuussa on pelattu Ykköstä edellisen kerran kaudella 2014, ja paikallinen jalkapalloväki osaa Tahvanaisen mukaan arvostaa paluuta toiselle sarjatasolle.

– Jo kaudella huomasi, että ihmiset olivat selkeästi innostuneita. Paikallisilla oli toiveita noususta, ja onneksi se nyt toteutui.

JIPPO:n kausikortit kaudella 2021 löydät täältä