Timo Onatsu jälleen EM-lopputurnauksessa

• Futsal

Futsalin EM-lopputurnaus Ljubljanassa, Sloveniassa pyörähtää käyntiin tiistaina 30. tammikuuta ja mukana on myös suomalaisväriä.

Suomen tie karsinnoissa nousi pystyyn harmittavan niukasti, mutta lopputurnauksessa on mukana suomalaista erotuomariosaamista kokeneen Timo Onatsun hahmossa.

- On kunnia-asia olla ja saada mahdollisuus olla FIFA-erotuomarina. Se on ainutlaatuinen mahdollisuus ja on hieno asia kun siihen on päässyt. On kunnia-asia edustaa Suomea ja Palloliittoa, Onatsu sanoo Huuhkaja-TV:lle.

FIFA-erotuomareita voi yhdestä maasta olla futsalissa kerrallaan neljä ja Suomella on ”kiintiö täynnä”. Onatsun mukaan tilanne onkin varsin hyvä.

- Minusta meillä on hyviä erotuomareita ja lisää on tulossa. Meillä on hyvä koulutusjärjestelmä ja se on äärimmäisen tärkeää.

Edessä Onatsulla on nyt jo neljäs EM-lopputurnaus.

- Todella hienoa päästä kisoihin ja saada tämä mahdollisuus. 16 tuomaria Euroopasta valitaan ja sen eteen on saanut tehdä töitä ja onnistunut oikeissa paikoissa. On ollut myös hienoa nähdä miten EM-kisat kehittyvät jatkuvasti, Onatsu miettii.

EM-lopputurnaus pyörähtää käyntiin tiistaina, mutta kisoihin nimetyt 16 erotuomaria matkasivat kohti Sloveniaa jo aiemmin.

- Menemme paikan päälle jo muutamaa päivää aiemmin ja ennen kisojen alkua meillä on siellä erilaisia testejä. Joulukuussa olimme jo seminaarissa Sloveniassa, missä tehtiin myös testejä ja valittiin tuomarit lopputurnaukseen. Heti seuraavana päivänä tuli sitten fysiikkavalmentajalta vielä ohjeet miten valmistaudutaan.

Tehtävät EM-lopputurnauksessa erotuomareille ilmoitetaan aina kaksi päivää etukäteen. Ensimmäisen tehtävänsä Onatsu sai heti avauspäivän 30.1. otteluun Venäjä - Puola.

Lisää Timo Onatsun mietteitä EM-lopputurnauksesta ja pitkästä erotuomarin urastaan yleisemminkin Huuhkaja-TV:n haastattelussa, johon pääset artikkelin kuvaa klikkaamalla.