Tim Sparville Captain's Ball

Captain's Ball -gaalan viimeisessä osiossa jaettiin illan pääpalkinnot.

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa jaettu Jyrki Heliskoski -kunniapalkinto myönnettiin Reijo Pihlille ja Pertti Kemppiselle. Vuoden mestariteko -palkinnon pokkasi SMJK käytöksestään Parkenilla dramaattisessa Suomen ja Tanskan välisessä EM-kisaottelussa. Respect-palkinto myönnettiin tänä vuonna miesten futsalmaajoukkueen valmentaja Ville Sihvoselle ja Helmareiden manageri Outi Saariselle.

Huuhkajien pitkäaikainen kapteeni Tim Sparv palkittiin gaalan pääpalkinnolla. Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti luki palkinnon kiertoon vuonna 2002 laittaneen Jari Litmasen perustelut gaalassa:

Minulla oli kunnia saada ensimmäinen Captain's Ball -palkinto vuonna 2002 ja sen jälkeen päätettiin, että palkinto on ikuisesti kiertävä vuosittainen kunnianosoitus. Nyt palkinto viettää juhlavuottaan, sillä tämä ilta on kahdeskymmenes kerta, kun Captain's Ball jaetaan.

Ensimmäinen kiertävän Captain's Ballin voittaja oli Janne Lindberg, entinen maajoukkueen kapteeni ja monivuotinen seurajoukkuekapteeni. Lindberg kuvasti hyvin sitä perusajatusta, joka Captain's Ballin perustajilla sekä minulla oli ja on yhä. Palkinto on jaettu monelle todella ansioituneelle jalkapalloihmiselle, aika lailla monipuolisesti. Kuten oli tarkoituskin.

Nyt siis jaetaan kahdeskymmenes Captain's Ball. Ensimmäisen palkinnon saaja syntyi 20. helmikuuta. Tämän vuoden palkinnon saaja on myös syntynyt 20. helmikuuta, tosin jonkin verran myöhemmin. Numero 20 on myös nähty pelaajan selässä, tosin suomalainen jalkapalloväki tulee muistamaan hänet aina numerosta 14, aika perinteinen jalkapallonumero sekin…

Suomalainen miesten jalkapallohistoria tuntee vain yhden pelaajan, joka on ollut joukkueensa kapteeni jokaisessa ikäluokassa, aina nuorimmista A-maajoukkueeseen. Suomen 21-vuotiaiden maajoukkue on kerran päässyt EM-lopputurnaukseen ja joukkueen kapteenina toimi Tim Sparv. Miesten A-maajoukkue pääsi ensimmäistä kertaa EM-lopputurnaukseen ja senkin joukkueen kapteenina toimi Tim Sparv, kuten myös ikimuistoisissa karsinnoissa. Tim Sparv johdatti kapteenina joukkueensa Parkenille kautta aikojen ensimmäiseen miesten EM-lopputurnausotteluun.

Tänä vuonna palataan tietyllä tavalla palkinnon juurille. Captain's Ball – eli Kapteenin pallo – menee henkilölle, johon kapteenius totisesti henkilöityy. Ei pelkästään kentällä vaan myös kentän ulkopuolella joukkueen yhdessäolossa ja myös kasvoina monelle tärkeälle asialle, niin jalkapallon saralla kuin yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

Tim Sparv tulee jäämään suomalaiseen jalkapallohistoriaan yhtenä suurista pelaajista ja kapteeneista. Ja nyt myös Captain's Ball -voittajana.

Captains Ball -voittaja 2021 on: Tim Sparv