Tim Sparv odottaa MM-karsintoja ja kannustaa lukemaan: ”Mitä voin antaa takaisin?”

• Maajoukkueet

Huuhkajien kapteeni Tim Sparv elää mielenkiintoisia aikoja. Seurajoukkuetasolla Kreikan pääsarjassa ovat Larissan päävalmentajat vaihdelleet tiheästi, joukkueen peli ei kulje ja ryhmä on juuttunut häntäpäähän.

Siviilipuolella Tim Sparvin elämä muuttui joitakin viikkoja sitten – Sparvin varsin kansainväliseen perheeseen syntyi esikoistytär tammikuussa. Ajatuksissa siintävät myös maaliskuussa alkavat MM-karsinnat.

- Yöunet ovat olleet vähän normaalia lyhyempiä. Se on nyt uusi normaali, Kreikasta tavoitettu Tim Sparv pohti uutta perhetilannettaan.

- Mutta se on vain positiivinen asia. Kaikki on täällä hienosti.

Joulun kieppeillä Sparvin perhe joutui vielä kokemaan koronan, onneksi lievän version. Viime päivät ovat menneet pienestä vammasta toipumiseen, mutta pian Sparv nähdään jälleen Larissan keskikentällä. Ja tietysti on vain hyvä uutinen, että mies tulee olemaan täydessä pelikunnossa, kun Huuhkajat kohtaa Bosnia-Hertsegovinan Olympiastadionilla.

- Tässä laskee päiviä siihen, että joukkue pääsee taas yhteen. Uusi projekti lähtee käyntiin, MM-karsinnat, Sparv sanoo.

- Kova lohko se tietysti on. Mutta kun muistaa, miten olemme kehittyneet joukkueena ja yksilötasolla viime vuosina, antaa se uskoa meille. Me voimme pärjätä tuossakin lohkossa hyvin.

Kotiyleisö merkitsee paljon

Bosnian lisäksi samassa lohkossa ovat Ukraina, Kazakstan sekä hallitseva maailmanmestari Ranska. Ei paperilla siis ainakaan helppo.

- Oman vaatimustasomme pitää olla korkealla. Ja se on. Kaikki uskovat, että pystymme menestymään tuossakin seurassa, Sparv vakuuttaa.

- Toivotaan, että kaikki pelaajamme ovat terveinä ja mukana. Meillä on todella hyvä joukkue, paljon hyviä kavereita ja nuoria kasvoja on tullut erinomaisesti mukaan. Edelleen voi rehellisesti sanoa: kiva pelata maajoukkueessa!

Tim Sparvilla, kuten niin kovin monella muullakin, on tietysti yksi iso toive. Pandemian hillitseminen ja voittaminen – ja sitä kautta jalkapallofanien saaminen katsomoon.

- Kun ajattelee Nations Leaguen kotiotteluitamme Bulgariaa ja Irlantia vastaan, näki taas, miten paljon kotiyleisö ja fanit meille merkitsevät. Oli hieno fiilis, kun katsomossa oli väkeä. Ihan erilainen fiilis, oikeasti, Sparv muistelee.

- Toivotaan parasta ja tehdään kaikki oma osuutemme, että fanit voisivat palata katsomoihin. Omien faniemme merkitystä ei voi liioitelle meille. Kyllä he ovat meille se ylimääräinen pelaaja.

Nuoriso, lukekaa!

Tim Sparvin näkemykset ovat olleet paljon esillä myös kentän ulkopuolisissa asioissa. Hän on osallistunut aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun oikeastaan koko urheilu-uransa ajan. Huuhkajien menestyksen myötä myös Sparv on näkynyt ymmärrettävästi enemmän. Hän haluaa ajaa asioita, jotka ovat hänelle tärkeitä. Uusimpana Sparvin ”aluevaltauksena” on aktiivinen osallistuminen nuorten lukemisharrastuksen ja -halukkuuden kasvattamiseen. Tim Sparv on perustanut yhteistyössä ruotsinkielisen kustantamon, Förlagetin, kanssa lukupiirin, joka kannustaa nuoria lukemaan enemmän.

- Luen itse paljon, olen aina lukenut. Viime vuosina vielä enemmän. Olen aina miettinyt, miten voidaan asioita syventää. Haluan antaa tässä jotain takaisin yhteiskunnalle: kaikki tiedostavat, että nuoret lukevat vähemmän ja vähemmän, erityisesti nuoret pojat, Sparv arvioi.

- Se ei ole hyvä asia. Lähdin mukaan tuohon projektiin myös itsekkäistä syistä – halusin itsekin sellaisen foorumin, jossa voin olla mukana keskustelemassa kirjojen sisällöistä, käydä erilaisia kirjoja läpi ja kuulla niistä monia eri näkemyksiä ja tulkintoja. Se on hyvin palkitsevaa.

Facebookissa tapahtuvan lukupiirin tavoitteet ovat Tim Sparville selvät. Ja saman intohimon näkee Sparvin osallistumisessa hankkeeseen kuin keskikentän kaksinkamppailuissa – hän laittaa todella itsensä likoon tämänkin projektin ”kapteenina”.

- Yritetään tätä kautta inspiroida nuoria – ja miksei aikuisiakin – lukemaan enemmän. Ja puhumaan lukemisesta ja kirjoista.

- Itse olen sitoutunut projektiin siten, että luen seitsemän Förlagetin kirjaa vuoden aikana ja sitten osallistun keskusteluun lukemistani kirjoista. Lisäksi olen mukana antamassa lukuvinkkejä ja haluan olla aktiivinen muutenkin – tein live-haastattelun yhdessä kirjailija Kjell Westön, kova jalkapalloihminen kuten tiedetään, kanssa. Se oli hyvin nautinnollista.

Tim Sparvin elämässä siis tapahtuu paljon erilaisia asioita. Tekemisen puutetta ei ole.

- Ei todellakaan tarvitse miettiä, mitä seuraavaksi tekisi, Sparv naurahtaa.

- Hienoa on se, että saan tehdä asioita ja olla mukana asioista, joista nautin. Siinä mielessä olen hyvin onnekas. Ja kuten sanoin, tässä laskee päiviä siihen, että saadaan Huuhkajat taas kokoon ja lähdetään yhdessä toteuttamaan uusia, yhteisiä, unelmia, kertoo Huuhkajien kapteeni Tim Sparv.
  • Huuhkajat