Tekonurmien mikromuovikuormitusta tutkitaan - kuormitukseen voi vaikuttaa toimenpiteillä

• Jalkapalloharrastus

Suomen Ympäristökeskus SYKE tutkii laajalti merialueen roskaantumisen lähteitä ja yhtenä osana tutkimusta ovat mikromuovit, joita mereen kulkeutuu myös tekonurmikentiltä ja muilta keinoalustoilta.

RoskatPois! -hankkeen yleisselvityksen mukaan kentät on tunnistettu yhdeksi mikromuovilähteistä. Mikromuovin lähteenä on tekonurmikentillä käytetty SBR-rouhe, jota saadaan käytetyistä autonrenkaista rouhimalla. Rouhetta kulkeutuu eri syistä kenttien ulkopuolellekin ja edelleen valumavesien mukana vesistöihin.

Yleisselvitys on tehty laskelmien ja asiantuntija-arvioiden pohjalta. Palloliitto on yhteistyössä SYKE:n, Opetus- ja Kulttuuriministeriön ja Helsingin kaupungin kanssa aloittanut yksilöidymmän tutkimushankkeen viime syksynä. Hanke perustuu todelliseen mitattuun tietoon kentiltä ja aineistoa tutkimusta varten kerätään parhaillaan. Tarkempia ja yksilöidympiä tuloksia saadaan myöhemmin.

Hankkeen tulosten perusteella tullaan myös laatimaan tekonurmikenttiä ylläpitäville toimijoille kattava tietopaketti, joka sisältää tietoa kumirouhepäästöjen laajuudesta sekä eri reittien merkityksestä. Lisäksi laaditaan toimenpide-ehdotukset päästöjen minimoimiseksi erityyppisillä kentillä ja uusille, uusia kenttiä suunnitteleville toimijoille muistilista oleellisista huomioitavista seikoista.

Tekonurmikenttien ympäristökuormitukseen voi joka tapauksessa vaikuttaa merkittävästi varsin helposti toteutettavilla toimenpiteillä, joita jokaisen kentänhoitajan ja -käyttäjän tulisi noudattaa aina. Näiden toimenpiteiden yhteinen nimittäjä on se, että niillä pyritään pitämään kumirouhe mahdollisimman pitkälti siellä minne se kuuluukin - kentällä.

Kuvassa näkyy selkeät kahdeksan toimenpidettä, jolla SBR-rouheen ja siten myös mikromuovien kulkeutumista ympäristöön voidaan merkittävästi rajoittaa.

(avaa kuva suurempana tästä)

Pelaajille vinkkejä käytännön toimiin löytyy Huuhkaja-TV:stä >>

Lisää mikromuoveista tekonurmiin ja muihin keinoalustoihin liittyen >>