Tanska kukisti U17-tytöt toistamiseen

• Maajoukkueet

Suomi paransi keskiviikon ottelustaan, mutta jäi maaleitta. Lukemiin 0–2 päättyneen ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta

U17-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) päätti kuuden päivän maajoukkueleirinsä tänään lauantaina. Pikkuhelmarit haki revanssia Tanskasta, mutta vieraat veivät voiton aiemman kohtaamisen tapaan.

Päävalmentaja Marko Saloranta löysi keskiviikon pelistä paljon kehityskohteita, ja Suomi pelasikin tänään monin paikoin paremman ottelun. Kotijoukkueen kokoonpano muuttui merkittävästi – avauksessa viiletti yhdeksän uutta pelaajaa. Mukana oli paljon maajoukkuedebytantteja.

– Otimme ison askeleen edellisestä pelistä. Koko 90-minuuttinen oli meiltä aika tasapainoinen, kun keskiviikkona olimme toisella puoliajalla pahassa pinteessä. Oli tärkeää, että pystyimme tällä kertaa parantamaan ottelun edetessä. Pystyimme luomaan tarpeeksi maalipaikkoja, mutta emme onnistuneet maalinteossa. Vastustajalla ei ollut montaa paikkaa, mutta he olivat todella tehokkaita, Saloranta toteaa.

– Olemme ehkä vähän liian kilttejä kentällä. Kun meillä oli hyvä tilaisuus vastaiskuun, Tanskan pelaajat katkaisivat hyökkäyksen rikkeellä. Näin sen kuuluukin mennä. Kumpikin otteluista oli tärkeää kansainvälisten pelien opettelua. Painoimme leirillä paljon hommia, ja viikosta jäi kokonaisuutena hyvä fiilis.

Salorannan mukaan tappio kaiveli koko joukkuetta, mutta Suomen tulee nyt kääntää katse tulevaan. Portugalissa pelattava EM-karsintaturnaus häämöttää reilun yhdeksän viikon päässä – miten tästä eteenpäin?

– Portugali on ensimmäinen vastustajamme, ja yritämme löytää heistä kaiken mahdollisen materiaalin – aivan kuin Bosnia-Hertsegovinasta ja Saksasta. Lokakuun leirillämme pääsemme vielä hiomaan peliämme karsintaa varten. Pelaamme lokakuussa todennäköisesti poikajoukkuetta vastaan. Haluamme sopivan kovan mittarin, Saloranta sanoo.

– Pelaajat miettivät ekan pelin jälkeen ryhmissä, mitkä ovat isoimpia eroja sarjapelien sekä maaotteluiden välillä, ja tempo sekä kamppailupelaaminen nousivat ylitse muiden. Pärjäsimme näiden osalta toisessa pelissä paremmin. Se oli hienoa nähdä.

Suomi – Tanska 0–2 (0–1)
23’ Signe Larsen 0–1
51’ Alvilda Wetche 0–2

23 Pihla Niinistö (46’ 12 Noa Nastase)