Talenttivalmentajatuet ja Fortum Tutor –tuet 2018-19

• Seuratoiminta

Palloliiton liittohallitus päätti kokouksessaan 14.8. seuroista, jotka ovat oikeutettuja saamaan talenttivalmennustukea vuosien 2018-19 ajan sekä Fortum Tutor –tukea saavat seurat ajalle 1.9.2017 – 31.12.2019.

Talenttivalmennus ja Fortum Tutor -toiminta tukevat suomalaisen jalkapallon strategian ydintä, jonka keskiössä on pelaajan menestyksekäs kehittäminen seuran laadukkaassa toimintaympäristössä sekä osaavien että koulutettujen lasten ja nuorten valmentajien määrän kasvu.

Talenttivalmennusohjelma on pelaajien nuoruus- ja huippuvaiheen valmennukseen suunnattu kehityshanke, jonka tavoitteena on päivittäisvalmennuksen vaatimustason ja laadun nostaminen, jotta seurat voivat tukea pelaajien polkua kohti omaa edustusjoukkuetta ja kansainvälisiä kenttiä saadakseen heistä myöhemmin pääomaa seuralle.

Fortum Tutor -ohjelma on lasten vaiheeseen suunnattu kehityshanke, jonka tavoitteena on alle 12-vuotiaiden valmennusosaamisen vaikuttavuuden vahvistaminen ja valmennuksen laadun nostaminen sekä omassa että lähialueen yhteistyöseuroissa.

Seura saa talenttivalmentajan palkkaukseen taloudellista tukea. Lisäksi Palloliitto tukee talenttivalmennuksen sekä seuran kehitystyötä. Talenttivalmentajahaku lähtee käyntiin tulevien viikkojen kuluessa ja talenttivalmentajat on tarkoitus vahvistaa syyskuun aikana.

Seura saa tutorin korvaukseen taloudellista tukea. Lisäksi Palloliitto varustaa ja kouluttaa tutorin sekä tukee mm. alueellisen koulutuspäällikön avulla tutorin ja seuran kehitystyötä.

Talenttivalmennustukea vuosille 2018-19 haki kaikkiaan 48 seuraa, joista 43 täytti hakukriteerit. Tukea myönnettiin kaikkiaan 19 seuralle sekä kahdelle tyttöjen urheiluakatemialle.

Fortum Tutor –tukea haki yhteensä 63 seuraa ja tukea myönnettiin kaikkiaan 45 seuralle. Fortum Tutor –kausi alkaa jo 1.9.2017 ja jatkuu vuoden 2019 loppuun saakka.

- Olemme keskellä toimintakulttuurin muutosta, jossa tavoitteena on nostaa päivittäistoiminnan vaatimustasoa sekä asettaa pelaajille selkeäksi määränpääksi kansainväliset kentät. Alueellisten pelaajapolkujen osalta on tärkeää kitkeä seurakateus kokonaan ja mahdollistaa laadukas valmennus seurayhteistyön kautta pelaajan jokaisessa ikävaiheessa, toteaa pelaajakehityspäällikkö Hannu Tihinen.

- Seuroja arvioitiin pelaajakehityksen tulosten, seuran toimintaedellytysten sekä itse tutor- ja talenttivalmennussuunnitelman kautta. Fortum Tutor-tukea saavien seurojen määrä on kokonaisuudessa noin kolmasosa aikaisempaan malliin nähden, mutta samaan aikaan vaikuttavuuden piirissä on kymmeniä tuhansia pelaajia enemmän kuin aikaisemmin, Tihinen jatkaa.

- Kova kansainvälinen kilpailu ja pelaajakehityksen vaatimustason nosto asettaa seuroillemme kovan haasteen luoda pelaajille paras mahdollinen kehittymisen ympäristö. Tähän voidaan päästä vain seurojen pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella toiminnalla sekä seuraorganisaatioiden, – toimijoiden ja valmentajien jatkuvalla osaamisen kehittämisellä. Hakuprosessi osoitti että osassa seuroista tämä on huomioitu, mikä antaa hyvän pohjan jatkuvalle kehittämiselle, toteaa seuratoiminnan kehityspäällikkö Henri Alho.

Talenttivalmennus jaetaan pojissa kahteen eri ikäluokkaan 13-15-vuotiaat sekä 16-19-vuotiaat. Tyttöjen talenttivalmennus kohdistuu ikäluokkiin 14-18-vuotiaat.

Poikien huippuvaiheen (16-19-vuotiaat) talenttivalmennustukea 2018-19 saavat seurat (4):
KuPS, KäPa, Ilves, HJK

Poikien nuoruusvaiheen (13-15-vuotiaat) talenttivalmennustukea 2018-19 saavat seurat (17):
KuPS, KäPa, Ilves, TPS Juniorit, HJK, FC Inter, VPS Juniorit, JJK Juniorit, VJS, FC Jazz Juniorit, FF Jaro, FC Reipas / FC Lahti –yhteisö, SJK-juniorit, FC Honka, FC Espoo, RoPS, OLS

Tyttöjen talenttivalmennustukea 2018-19 saavat seurat / akatemiat (7):
VJS, Ilves, JyPK, HJK, ONS, Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia Urhea, Turun seudun urheiluakatemia

Fortum Tutor –tukea saavat seurat:
Tutor-tuki 500h (6): Ilves, TPS, HJK, KuPS, JJK, VIFK
Tutor-tuki 350h (10): IFK Mariehamn, FC Inter, P-Iirot, TPV, TuNL, FC Honka, JIPPO, PePo, RoPS, FF Jaro
Tutor-tuki 200h (29): FC Haka, HJS, FC Jazz, KaaPo, FC Kasiysi, LePa, KäPa, VJS, FC Kontu, NJS, KP-75, KoiPS, SalPa, PPJ, MPS, TuPS, JäPS, VPS, FC Reipas, SJK,FC Kuusysi, JyPK, Pallokissat, MP, OLS, Tervarit-juniorit, TP-47, TiPS, KPV