Talenttivalmentajat harjoittelivat lahjakkuuksien tunnistamista nuorten EM-kisoissa

• Maajoukkueet

Palloliiton tuella seuroissa työtä tekevät talenttivalmentajat kokoontuivat muutaman päivän ajaksi Vaasaan ja Seinäjoelle 19-vuotiaiden poikien EM-kisoihin päivittämään lahjakkuuksien tunnistamistaitojaan sekä kehittämään Suomeen sopivaa talenttien tunnistusmetodia.

Pääkouluttajan ja ryhmän mentorin roolissa oli Englannin jalkapalloliiton entinen lahjakkuusasiantuntija Richard Allen, joka toimii nykyisin jalkapallojohtajana Loughborough'n yliopistossa. Allen kuuluu ehdottomasti merkittävimpiin talenttivalmennuksen asiantuntijoihin Euroopassa. Suomeen hän saapui Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihisen kutsusta.

Tenttien tunnistamisen teemaan pureuduttiin SWOT-analyysin keinoin. Analyysin avulla käytiin läpi suomalaisen talenttivalmennuksen ja lahjakkuuksien tunnistamisen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhkat. Analyysin ja Allenin oppien pohjalta voitiin tehdä jo alustavia päätelmiä siitä, miten nykyisen talenttivalmennuksen vahvuuksia voidaan käyttää hyväksi, miten heikkoudet voidaan muuttaa vahvuuksiksi sekä miten tulevaisuudessa toimintaa tulisi kehittää.

Richard Allenin mukaan nykytekniikalla kerätyn tiedon analysoinnilla on ollut merkittävä vaikutus talenttien tunnistamisessa. Omassa työssään Englannin jalkapalloliiton talenttiasiantuntijana hän koki laadukkaan analyysiohjelman todella tärkeäksi työkaluksi laadittaessa kokonaiskuvaa pelaajan potentiaalista.

Allen kertoi tutkimusten osoittaneen, että mitä pidempään pystyt pitämään mahdollisimman laajaa pelaajajoukkoa mukana laadukkaassa ja mielekkäässä valmennuksessa, sitä suurempi mahdollisuus on saavuttaa hyviä tuloksia. Haasteena tämän mallin toteuttamisessa hän piti seurojen resursseja.

Allen totesi talenttipelaajasta tehdyn arvioinnin olevan aina osiensa summa. Arvio on aina sitä parempi mitä neutraalimpi arvioijan ennakko-odotus pelaajasta on. Tarkkailtavia ja arvioitavia asioita on kymmeniä ja prosessit ovat pitkiä. Mitä enemmän pelaajasta on käytettävissä dataa vuosien varrelta, sen parempi.

Päivien aikana talenttivalmentajat pääsivät testaamaan ja harjoittelemaan lahjakkuuksien analysointia käytännössä muun muassa Turkki-Englanti ottelussa.

- Todella hyvä koulutus, Allenin opit laittoivat pohtimaan omaa lähestymiskulmaa talenttien tunnistamiseen. Ennakkomielikuva pelaajasta täytyy siirtää taka-alalle, mutta toisaalta testeissä esiin tulleet erikoisominaisuudet täytyisi näkyä myös pelaamisessa ja siinä, miten pelaaja osaa omaa talenttiaan hyödyntää. Pelaajan kokonaisvaltainen kehittäminen on ollut itselle tärkeä juttu ja sillä tiellä kannattaa jatkaa, totesi JJK:n talenttivalmentaja Vesa Stenroos koulutuksesta.

Palloliiton Keski-Suomen valmennuskeskuksen päällikkö Matti Lähitie totesi päivien antaneen kaikille varmasti paljon ja kehitystyön jatkuvan laajalla rintamalla.

- Kyllä me tarvitaan valmentajien, seurojen, koulutuksen ja tutkimuksen saumatonta yhteistyötä lisää.

• Valmentajat
  • Valmentajakoulutus