Talenttivalmentaja Mika Ojala luottaa SJK:n nuoriin kykyihin – ”Pystymme haastamaan minkä tahansa joukkueen Ykkösessä”

• Jalkapallosarjat
  • Seuratoiminta

Listaus vuosien 2022–2023 talenttivalmentajista löytyy uutisen lopusta. Lue lisää talenttivalmennuksesta täältä

– Omasta pelaajaurastani on totta kai valtava apu tähän työhön, ja yritän hyödyntää oppimiani asioita joka päivä. Jokaisen pelaajan polku on omanlaisensa, mutta tiedän, millaista myllerrystä jalkapalloilijan pään sisällä voi olla. On suuri etu, että pystyn asettumaan pelaajien kenkiin, SJK:n talenttivalmentajana tammikuussa aloittanut Mika Ojala pohtii.

Ammattilaisuransa syksyllä 2020 päättänyt Ojala toimii osana SJK Akatemian valmennustiimiä, ja hän on päivittäin tekemisissä nuorten pelaajien kanssa. Talenttivalmentajana Ojala pyrkii olemaan pelaajien yksilöllisenä apuna niin kentällä kuin sen ulkopuolella.

Parhaillaan UEFA B -valmentajatutkintoa suorittava Ojala kertoo, että hän on kotiutunut Seinäjoelle yllättävänkin nopeasti. Ojalan mukaan SJK on hoitanut käytännön järjestelyt hienosti, ja hän on päässyt keskittymään olennaiseen alusta alkaen.

– Alku on sujunut oikein hyvin – seuraan on ollut helppoa tulla sisään. Olen päässyt tutustumaan SJK:n toimintatapoihin, pelaajiin sekä valmentajiin, ja olen saanut kaiken tarvittavan avun. Moni asia on minulle uutta, ja olen tehnyt hommia suurella innolla, Ojala sanoo.

– Päivät menevät todella nopeasti harjoituksissa sekä niitä suunnitellessa. Kun on vapaapäiviä, pitää yrittää palautua kunnolla. Yritän jakaa pelaajille omia ajatuksiani ja kokemuksiani, jotta he saavat eväitä uralleen.

A-maajoukkueessakin urallaan pelannut Ojala on viime vuosina puhunut julkisesti uupumuksesta sekä mielenterveydestä. SJK:ssa Ojala pyrkii vahvistamaan ilmapiiriä, jossa pelaajat voivat luottaa valmentajiin sekä puhua näille avoimesti kaikesta.

– Pyrin keskustelemaan pelaajien kanssa harjoitusten ulkopuolella joko kasvotusten tai puhelimitse. Kun mietitään paria viime vuotta, on tämä ollut kaikille aika kuormittavaa aikaa – meidän täytyy pitää toisistamme ja itsestämme huolta. Pidän siitä, että työni on todella kokonaisvaltaista, Ojala avaa.

– Mietimme yhdessä kokonaisvaltaista suunnitelmaa siihen, kuinka pystymme valmennustiimin sekä seuran kanssa auttamaan pelaajia eteenpäin. Pyrimme antamaan kaikki mahdolliset neuvot ja työkalut, että pelaajien tavoitteet toteutuvat.

Joukkueena SJK Akatemian tavoitteet ovat tulevassa Ykkösen kaudessa. Ykkönen on osoittautunut viime vuosina hankalaksi sarjaksi reservijoukkueille – viime kaudella HJK Klubi 04 putosi heti takaisin Kakkoseen, ja SJK Akatemia koki saman kohtalon kaudella 2020. Tulevat haasteet ovat Ojalan sekä joukkueen tiedossa.

– Isoin tavoitteemme on säilyä sarjassa, mutta uskon, että meillä on rahkeita hyviin sijoituksiin. Näen, että pystymme haastamaan minkä tahansa joukkueen Ykkösessä. Menestymisen kannalta on olennaista, kuinka käsittelemme vaikeita hetkiä sekä epäonnistumisia. Siihen olemme pyrkineet kiinnittämään paljon huomiota, Ojala sanoo.

– Meiltä puuttuu joukkueena se kokemus, mitä muilla Ykkösen joukkueilla on – pääosin puhutaan kuitenkin alle parikymppisistä pelaajista. Osalla on onneksi aiempaa kokemusta Ykkösestä, mikä on helpottanut valmistautumistamme kauteen. Olemme pyrkineet luomaan pelitavan, jossa hyödynnetään kaikkien vahvuuksia.

SJK Akatemia selvitti tiensä jatkoon Ykköscupissa, jossa se kärsi derbytappiot FF Jarolle ja KPV:lle, mutta voitti MP:n. Lauantaina joukkue matkaa Turkuun TPS:n vieraaksi – Inter-ikoni Ojalalle puolivälieräkamppailussa on luonnollisesti tarjolla hieman lisämaustetta.

– On aina kiva palata legendaariselle Kupittaa 5:lle, tällä kertaa valmentajana. Tepsi on omissa papereissani yksi Ykkösen ennakkosuosikeista, ja matsi on meille mahtava haaste, mutta emme lähde nöyristelemään. Pääsemme mittaamaan tasoamme sellaisia pelaajia vastaan, joilla on kokemusta Veikkausliigasta ja jopa maajoukkueesta, Ojala toteaa.

– Tällaisissa otteluissa näemme, mihin asioihin meidän täytyy kiinnittää entistä enemmän huomiota päästäksemme eteenpäin. Tulevallakin kaudella ottelut tulevat ratkeamaan tiettyihin hetkiin, joissa meidän täytyy olla tosi tarkkoina. Kaikkia virheitä ei pysty välttämään, mutta niistä on opittava.