T14 -ikäluokan SPL lopputurnaus peruttu koronatilanteen vuoksi – ”Kipeä, mutta samalla vastuullinen ratkaisu”

• Jalkapallosarjat

Nopeasti kiihtyvän valtakunnallisen koronaepidemiatilanteen vuoksi T14 -ikäluokan I Tason SPL lopputurnaus joudutaan perumaan. Turnaus oli tarkoitus pelata 26.-28. lokakuuta Eerikkilässä.

Paikkansa 2006-syntyneiden tyttöjen lopputurnaukseen oli varmistanut kahdeksan joukkuetta ympäri Suomen. Valtakunnallisesti koronaepidemiatilanteessa on laajoilla alueilla käynnissä kiihtymisvaihe, minkä vuoksi tapahtumaan arvioitiin liittyvän suuria riskejä turvallisuuden näkökulmasta.

- Peruutuspäätös on todella kipeä ratkaisu meille kaikille ja erityisesti tiensä lopputurnaukseen selvittäneille joukkueille, mutta samalla ainut vastuullinen ratkaisu tässä tilanteessa. Harmittaa todella paljon, mutta muuta turvallista ratkaisua emme tilanteeseen löytäneet, tyttöjen huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen taustoittaa pettyneenä.

Käytännössä turnauksessa olisi kyseessä yli 200 henkilön massatapahtuma, johon ihmiset saapuvat eri puolilta Suomea. Miettisen mukaan erilaisia ratkaisuja etsittiin, mutta kiihtyvä epidemiatilanne edellytti lopulta peruutuspäätöstä.

- Tämä 2006-syntyneiden tyttöjen ikäluokka on kärsinyt koronatilanteesta erityisen paljon jo aiemmin siirtyneen alueleirin kautta ja nyt tämä. Pyrimme tekemään kaikkemme, jotta saamme ikäluokalle järjestettyä korvaavaa toimintaa, jos ja kun pandemiatilanne sen suinkin mahdollistaa, Miettinen kertoo.

Miettinen kertoo, että Palloliitossa seurataan koronatilannetta tarkasti päivittäin.

- Tässä tilanteessa arvioimme joka viikko kalenterissa olevat tapahtumat ja päätöksiä niiden suhteen tehdään nyt erityisen tiiviissä tahdissa vastuullisuus huomioiden.

SPL lopputurnaukseen T14 tasolle 1 tiensä selvittäneet joukkueet:

FC Peltirumpu, Kouvola
HJK, Helsinki