Suomi vuoden viimeisen EM-karsintahaasteen edessä Skotlannissa

• Maajoukkueet

Helmarit kohtaa Skotlannin tiistaina 1.12. kello 21.30 Suomen aikaa vieraskentällä Edinburghissa. Päävalmentaja Anna Signeulin mukaan joukkue lähtee nälkäisenä uusimaan lokakuun kotiottelun tulosta.

Keskiviikkona yhteen kokoontunut Helmarit on saanut valmistautua tiistain otteluun rauhassa, sillä joukkue on harjoitellut neljän päivän ajan kotimaassa ennen matkustamista Edinburghiin maanantaina. Päävalmentaja Anna Signeulin mukaan Suomen ryhmä on viikon aikana näyttänyt yllättävänkin pirteältä.

– Kaikki ovat kunnossa ja saatavilla otteluun. Olin aikaisemmin vähän huolissani siitä, että tämä peli pelataan niin myöhään vuodesta ja jo kautensa päättäneet pelaajat esimerkiksi Ruotsissa ja Suomessa saattavat olla väsyneitä. Mutta ei, he näyttävät olevan hyvässä kunnossa ja energisiä niin fyysisesti kuin henkisesti.

Lokakuun lopulla Skotlannin Helsingissä luvuin 1–0 voittanut Suomi ei lähde tiistain vierasotteluun peruuttelemaan. Tiedossa on edellistäkin tiukempi kamppailu, sillä skotlantilaiset ovat lohkotilanteessa selkä seinää vasten hävittyään perjantaina Portugalille.

– Pelaajilla on nälkä uusia se, mitä onnistuimme tekemään kotikentällä. Tiedämme, että edessä on kova ottelu ja erityisesti siksi, että Skotlanti on pakkovoiton edessä. Mikäli ottelu päättyy tasan, he ovat ulkona. He pelaavat siis selviytymisestään tänään. Ottelusta tulee todella haastava.

Signeulin mukaan on turhaa tuudittautua vastustajan tilanteeseen, sillä Skotlanti on onnistunut pelaamaan itsensä samankaltaisesta asemasta ennenkin. Tätä osataan Suomen leirissä odottaa ja siihen joukkueen täytyy olla ottelussa valmis.

– Tottakai Skotlanti on tilanteessa, joka voi aiheuttaa heille jännitystä. Toisaalta he ovat olleet tässä asemassa ennenkin. Edellisessä MM-karsinnassa, josta he lopulta etenivät kisoihin, Skotlanti oli häviöllä 0–2 Puolaa vastaan, mutta nousi 3–2-voittoon. Myös tuolloin he olivat pakkovoiton edessä. Skotlanti ei siis missään nimessä ole vielä luovuttanut, ja sitä meidän täytyy myös osata odottaa.

Päävalmentaja korostaa, että Suomen kannalta tärkeintä on ottaa asenne edellisestä ottelusta mukaan ja keskittyä omaan tavoitteeseen. Helmarit on osoittanut pystyvänsä pelaamaan hyvin ja voittamaan minkä vain kovatasoisen joukkueen yhtenäisyytensä ansiosta.

– Olemme puhuneet, ettemme välitä siitä ketä vastaan pelaamme tai mikä heidän tilanteensa on. Me pelaamme omaa peliämme ja sen eteen, mitä me tarvitsemme. Tärkeintä on, ettemme lähden pelaamaan tasapeliä ajatellen karsintaryhmän tuloksia.

– Suomi tulee otteluun haluten voittaa sen ja samalla päättäväisyydellä kuin kotona Helsingissä lokakuussa. Teemme kaikkemme voiton eteen tänään. Olemme mielestäni näyttäneet läpi tämän karsinnan, että olemme joukkue ja teemme tämän yhdessä, että pelaajat nousevat esiin ja ottavat vastuuta toistensa puolesta.

Tämä pätee Signeulin mukaan myös häneen itseensä. 12 vuotta Skotlannin peräsimessä ennen Suomea valmentanut ruotsalainen johtaa ylpeänä Helmarit tiistai-illan kamppailuun.

– Sydämeni sykkii nyt Suomelle. Olemme yhteisellä matkalla ja teen kaikkeni auttaakseni joukkuetta voittamaan tänään. Olen yhtä päättäväinen kuin pelaajat siitä, että tulemme sille kentälle voittamaan.

Skotlanti-Suomi pelataan tänään tiistaina 1.12. kello 21.30 Suomen aikaa Easter Road Stadiumilla, Edinburghissa. Ottelu nähtävissä suorana Yle TV2 -kanavalta.

• Helmarit
  • naisten A-maajoukkue