Suomi matkaa CP-jalkapallon MM-kisoihin

• Maajoukkueet

Suomen joukkue matkaa kohti Espanjan Sevillassa 4.-20.7.2019 järjestettäviä CP-jalkapallon MM-kisoja.

CP-jalkapallo on vammaisurheilulaji, jonka pelaajilla on joko CP-vamma, aivovaurio tai -halvaus. CP-jalkapallo on ollut paralympialaji vuosina 1984-2016.

CP-jalkapallossa sovelletaan yleisiä jalkapallosääntöjä muutamin poikkeuksin. Lajia pelataan 7v7-pelimuodossa. Pelaajat on luokiteltu kolmeen vammaluokkaan (FT1, FT2, FT3) sen mukaan, miten paljon heidän vammansa vaikuttaa jalkapallon pelaamiseen. Kentällä on oltava vähintään yksi vaikeimman vammaluokan (FT1) pelaaja ja saa olla vain yksi lievimmän vammaluokan (FT3) pelaaja. Sivurajaheitot on sallittu yhdellä kädellä alakautta vierittäen.

Suomen CP-jalkapallomaajoukkue on toiminut vuodesta 1999 ja se on aiemmin osallistunut lajin MM-kisoihin kerran (2011) ja EM-kisoihin viidesti (1999, 2006, 2010, 2014, 2018).

Kuluneen vuoden aikana Suomen CP-jalkapallo ry, Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry ja Suomen Palloliitto ovat yhteistyössä valmistelleet CP-jalkapallon pelaajapolkua, valmennusjärjestelmää, kehitysstrategiaa ja maajoukkueen osallistumista Sevillan MM-turnaukseen.

CP-jalkapallon MM-kisoihin eli IFCPF World Cupiin osallistuu 16 maata. Suomi on sijoitettu turnauksen C-lohkoon Iranin, USA:n ja Irlannin kanssa. Muut turnaukseen osallistuvat maat ovat Brasilia, Englanti, Japani, Saksa, Ukraina, Argentiina, Australia, Espanja, Hollanti, Venäjä, Kanada ja Thaimaa.

Pelaajat MM-turnaukseen:

ma 8.7.2019 klo 20:00 (Suomen aikaa) Irlanti - Suomi
ke 10.7.2019 klo 10:00 (Suomen aikaa) Suomi - USA
pe 12.7.2019 klo 20:00 (Suomen aikaa) Iran - Suomi

Turnauksen otteluita voi seurata turnauksen nettisivuilta löytyviltä livestriimeiltä sekä Suomen CP-jalkapallomaajoukkueen facebook-sivulta alla olevien linkkien kautta.

Kansainvälinen CP-jalkapalloliitto IFCPF:  https://www.ifcpf.com/
IFCPF World Cup 2019 kisasivut: https://sevillaworldcup2019.com/en/
Suomen CP-jalkapallomaajoukkue: https://www.facebook.com/cpjalkapallomaajoukkue/

• CP-maajoukkue