Suomi joutui taipumaan maailmanmestareille toisen puoliajan maaleilla

• Maajoukkueet

Tiistai-illan EM-karsintalohkon päätöksessä Suomi esiintyi miehekkäästi, mutta Ranska käytti omat maalipaikkansa paljon paremmin ja voitti 0-2. Kun samaan aikaan Bosniassa Ukraina otti voiton, jäi Suomi ulos MM-jatkokarsinnasta yhden pisteen erolla.

Päävalmentaja Markku Kanerva päätti lähteä täyden Olympiastadionin edessä pelattuun otteluun suhteellisen yllätyksettömällä kokoonpanolla. Suomen pelaajat asettuivat kentälle muodostelmassa 5-3-2 kuin Bosnia-Hertsegovinaa vastaan. Ainoat muutokset olivat Robin Lodin avaaminen keskikentän sijaan Teemu Pukin rinnalla. Lodin paikan keskikentältä otti Urho Nissilä. Bosnia-pelistä pelikiellon saaneen Jukka Raitalan korvasi oikeana laitapuolustajana Jere Uronen.  Vierasjoukkue taas toi kentälle paljon tähtikaartiaan Kylian Mbappén ja Antoine Griezmannin johdolla, tehden vain muutamia kokeilunomaisia ratkaisuja.

Vielä ottelun alussa Ranska pyrki vahvasti kuskin paikalle. Se pääsi ensimmäiselle maalipaikalleen noin viiden minuutin jälkeen, mutta Moussa Diabyn veto oli maalivahti Lukas Hradeckylle helppo tehtävä torjua.

Peli jatkui Ranskan hallinnassa, mutta Suomi ei vetäytynyt, vaan pyrki aktiivisesti pallonriistoihin ja vastaiskuihin. Glen Kamara sai ensimmäisenä suomalaispelaajana mahdollisuuden, kun pelikellossa oli minuutteja 21, mutta keskikentän taiturin veto rangaistusalueen rajalta suuntautui reilusti ohi maalin. Pian tämän jälkeen Ranska sai hässäkkää aikaa Suomen maalilla, mutta Hradeckyn kelpo torjunta pelasti ensin ja riparista Griezmannin veto meni ohi maalin.

28. minuutilla Ranska pääsi siihen asti lähimmäksi maalintekoa. Pallonmenetys nopeassa vastaiskussa tarjosi Ranskan tähtipelaaja Mbappélle maalipaikan oikealta laidalta, mutta luja matala veto meni niukasti ohi Hradeckyn maalin tolpan. Heti perään Suomi pelasi rauhallisen hyökkäyksen vetopaikaksi Ranskan boksiin, josta Pukki pääsi virittämään kaukolaukausta. Hugo Lloris kuitenkin heittäytyi ja koppasi kotkalaishyökkääjän vedon. Suomi painoi päälle edelleen, ja seuraava maalipaikka syntyi minuutilla 32 Lod-Pukki -kombinaation toimiessa jälleen, mutta sillä kertaa Pukin veto lensi yli maalin.

Mitä pidemmälle toinen puoliaika eteni, sitä vahvemmin Suomi siirsi Ranskaa puolustuskannalle. 39. minuutin kulmapotkukuviosta pallo saatiin suomalaisjalkaan maalintekoalueelle, mutta aivan vetoa ei saatu aikaan. Uusi kulmapotku ennen taukoa oli vielä lähempänä tuottaa tulosta, mutta tilanteessa korkeimmalle kohonnut Leo Väisänen ei aivan saanut kunnon puskua aikaan sisäkierteisenä leijanneesta sisäkierteisestä kulmasta.

Toiselle puoliajalle Suomi jatkoi pelin hallinnalla. Jere Urosen röyhkeä leikkaus keskelle päätyi kombinaatioineen vetopaikalle asti, mutta turkulaisen veto meni ohi takakulmasta. Ensimmäiset 10 minuuttia Ranska joutui puolustuskannalle, eikä se saanut oikein mitään aikaan Suomen pyörittäessä peliä. Vasta 58 minuutin kohdilla syntyi Suomen maalille uhkaa, mutta vaihdosta kentälle tulleen hyökkääjätähti Karim Benzeman veto oli Hradeckylle taas helppo työ liimata.

Ranskan avausmaali syntyi minuutilla 66 vähän yllättäen. Vieraat murtautuivat keskeltä ja lopulta se oli Karim Benzema, jonka laukaus meni epäonnisen suomalaispuoluistajan kimmokkeen kautta Hradeckyn vartioimaan maaliin ja käänsi tilanteeksi 0-1.

Suomi ei kuitenkaan lannistunut vaan jatkoi painamista heti aloitusvihellyksestä. Oikean laidan hyökkäyksestä suomalaispelaaja meni kumoon boksista lähes suoraan aloituksen jäljiltä, mutta tuomari ei viheltänyt siitä rangaistuspotkua yleisön protestoinnista huolimatta. Johtoasemass Ranska hieman vetäytyi, ja Suomi pyrki edelleen painostamaan, mutta pallonhallinnasta ei syntynyt maalipaikkoja. Sen sijaan minuutillla 76 vieraat näyttivät, miksi he ovat maailmanmestareita. Kylian Mbappé pääsi nopeasta hyökkäyksestä murtautumaan vasemmalta läpi, eikä Hradecky voinut mitään PSG-hyökkääjän tarkalle vedolle takakulmaan. Näin tilanteeksi tuli jo vaikea 0-2.

Pian perään Ranska oli iskeä jo kolmannen maalin, mutta Hradeckyn komea torjunta esti sitä tapahtumasta. Ottelun lopussa Suomi teki vielä hyökkääviä vaihtoja, minkä seurauksena molemmat joukkueet pyrkivät vielä lisämaaleihin, mutta viimeisistä ratkaisuista alkoi puuttua laatu. Näin Ranska haki pisteet Olympiastadionilta loppulukemin 0-2.

Suomi - Ranska 0-2 (0-0)
66' Benzema 0-1
76' Mbappé 0-2

Suomi:
1 Lukas Hradecky (kapt)
3 Daniel O'Shaugnessy (82' Pohjanpalo)
6 Glen Kamara
8 Robin Lod
10 Teemu Pukki
11 Rasmus Schüller (64' Forss)
15 Leo Väisänen
16 Urho Nissilä (82' Valakari)